Rahapeliyhtiö Veikkaus on kulkenut kesän mainoskohuista vastaamaan syytöksiin peliongelmaisista. Lisäksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto moitti äsken sen sääntelyä, jossa on mukana monia tahoja, myös edunsaajia, ja vastuut epäselvät.
Torstaina Veikkaus kertoi toimenpiteistä, joilla se lisää vastuullisuuttaan.
– Yhteiskunnallisessa keskustelussa on aiheellisesti kysytty, onko yleisesti hyväksyttävää, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat kärsivät yhteisen hyvän eteen. Se että rahat menevät yhteiskunnalle ja edelleen hyviin käyttötarkoituksiin ei ehkä enää riitä perustelemaan aiheutettua haittaa, Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski myönsi yhtiön mediatilaisuudessa.
Hän jatkoi, että puhe yhtiön vastuusta yhteiskunnalle ei enää riitä. Veikkauksen strategiassa vastuullisuus nousee nykyistä merkittävämpään rooliin. Yhtiön toinen iso strateginen tavoite on jatkossakin turvata markkinajohtajuus Suomessa myös digitaalisessa ympäristössä.
Käytännön toimina Veikkaus vähentää 8 000 peliautomaattia vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä Veikkauksella on eri puolilla Suomen kioskeissa, kaupoissa, ravintoloissa ja huoltoasemilla noin 18 500 automaattia.
Pakollinen tunnistautuminen pelaamisessa aikaistuu vuodella ja astuu voimaan 2021.
Markkinointi tulee vähenemään ja pelaamisen lopettamista helpotetaan. Pakollisen tunnistautumisen kautta pelaajilla on mahdollisuus saada itselleen automaateille pysyvä pelikielto. Myös alaikäisten pelaaminen voidaan pakollisen tunnistautumisen kautta estää.
Myös markkinointi uudistetaan.
– Olemme määritelleet uudet linjaukset Veikkauksen vastuulliselle markkinoinnille. Ne vaikuttavat markkinoinnin määrään, sisältöihin, valvontaan sekä markkinointiprosesseihin. Luomme nyt uuden toimintakulttuurin markkinointiimme, sanoo Veikkauksen liiketoimintajohtaja Nora Vähävirta.