KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

30 km/h yleistyy

Läntisellä Rantakadulla Turussa on jo 30 km/h-rajoitus.

Läntisellä Rantakadulla Turussa on jo 30 km/h-rajoitus. Kuva: Pekka Helminen

Kaupungit alentavat hyvää vauhtia nopeusrajoituksia 30 kilometriin tunnissa. Espoossa suurimmassa osassa asuinalueita ja Helsingin kantakaupungissa rajoitukset ovat jo voimassa.

PEKKA HELMINEN
1.10.2008 9.00

Kaupungit alentavat katunopeuksia

Turussa uudistus sitä vastoin takkuilee. Ajonopeuden pudottaminen 40:stä 30:een km/h vähentää jalankulkijan kuoleman todennäköisyyttä törmäystilanteessa 16:sta kuuteen prosenttiin.Vantaalla nopeuksia pientaloalueilla alennettiin 30 ja 40 kilometriin tunnissa jo vuonna 1987, jolloin aluenopeusrajoitukset tulivat käyttöön. Porin ydinkeskustassa on voimassa 30 km/h-rajoitus.

Turun ydinkeskustan ja asuinalueiden nopeuden pudotus 40:stä 30:een kilometriin näyttää olevan kaupungin liikennesuunnittelupäällikön Heikki Niemisen mukaan joillekin päättäjille punainen vaate. Ympäristö- ja kaavoituslautakunta palautti toistamiseen oikeiston, lähinnä kokoomuksen karvaaksi kokeman esityksen

– Kolmenkympin rajoitukset tulevat, eikä sille voi mitään, lautakunnan jäsen Riikka Oksanen (vas.) siteeraa lautakunnassa esitelmöinyttä Liikenneturvan aluepäällikköä Antero Ahoa. Oksanen muistuttaa, että myös Göteborg on laajamittaisesti siirtynyt 30 km/h-nopeuksiin.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Tämä on pelleilyä. Muut kaupungit ottavat alennetut nopeusrajoitukset käyttöön, mutta Turussa asia meni toista kertaa palautukseen. Muut eivät uskaltaneet ratkaista rajoituksia kunnallisvaalien alla, Oksanen sanoo. Vasemmistoliitto, vihreät ja keskusta olivat 30 kilometrin tuntinopeuden takana lautakunnassa.

Oksasen mukaan erityisesti oikeisto pelkää kajota kuumaan asiaan. Sosialidemokraateissa on sekä rajoituksen puoltajia että vastustajia.

Törkeänä Oksanen pitää kokoomuksen menettelyä siksi, että palautuksen peruste ammattiautoilijoiden lausunnon pyytäminen on pelkkä tekosyy. Ahon mukaan vastuuta liikenneonnettomuuksista ei kanna tienkäyttäjä, vaan liikenneympäristön suunnittelija ja viime kädessä poliittinen päättäjä.

– Ei ole mitään mieltä kysellä taksikuskeilta. Heillä on sama vastuu kuin muilla autoilijoilla. Eivät ammattilaiset liikenneturvallisuutta ajattele. Etukäteen tietää, mitä he vastaavat, Aho lataa.

Niemisen mukaan myös asukasyhdistyksiä kuullaan. Suunnittelupäällikkö sanoo, että yksikään liikennesuunnittelija Suomessa ei ole kyseenalaistanut nopeuksien alentamisen vaikutuksia onnettomuustilastoihin. Turussa osa päättäjistä ei tätä tosiasiaa halua myöntää.

Norjassa sata
kuolemaa vähemmän

– Meillä tapahtuu 370-380 liikennekuolemaa vuodessa. Valtakunnallinen tavoite on 50 prosentin vähennys eli päästä 250:een ensi vuonna. Määrä on sama kuin Norjassa tapahtuu liikennekuolemia. Siellä on sama määrä asukkaita kuin meillä, eikä keliolot ole ainakaan paremmat kuin täällä, Nieminen perustelee nopeuksien alentamista Norjan malliin.

Suomessa kolmasosa liikennekuolemista sattuu taajamissa. Niemisen mukaan nopeuksien hillitseminen osoittaa päättäjien valistuneisuutta.

Niemisen mukaan kunnat ovat heränneet nopeusrajoituksiin rahanpuutteen takia. Kun ei ole varoja rakentaa hidastavia rakenteita kuten esimerkiksi kadunkavennuksia, keskikorokkeita ja töyssyjä, nopeuksia on pudotettava liikennemerkein.

Nopeuden laskeminen toimii Niemisen mukaan signaalina autoilijalle.

– Jos ajaa viidenkympin alueella viittäviittä, selviää rikesakolla. Mutta jos ajaa samaa nopeutta kolmenkympin alueella, aletaan jo harkita kortin ottamista pois.

– Kyse on päättäjien viestistä autoilijoille huomioida omaa nopeuttaan.

Rajoituksien pudotuksen 40:stä 50:een km/h sekä rakenteellisten hidasteiden lisääntymisen vaikutus näkyy onnettomuustilastoissa. Kun Turussa 1900-luvun alussa tapahtui keskimäärin 2 800 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta, vuosisadan puolivälissä niitä oli tuhat vähemmän. Viime vuosien aikana luku on vakiintunut keskimäärin 1 500:een.

Jalankulkijat
hyötyjiä

Parannusta Turussa on tapahtunut etenkin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuusluvuissa. Kun vuonna 1990 loukkaantuneita oli 262, määrä viime vuonna oli enää 128.

– Jos taajamassa tapahtuu autojen kylkikolari 50 km/h nopeudella, niin viiden tähden turvavarustein rakennetun auton matkustajat eivät periaatteessa loukkaannu, Aho vertaa.

Nopeus vaikuttaa jarrutusmatkan pituuteen, mutta Niemisen mukaan nopeasti ajettaessa myös kuljettajan kyky havainnoida ympäristöään heikkenee, mikä lisää riskiä.

Nopeuksien alentuessa ajatellaan ruuhkien lisääntyvän. Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston tekemän tutkimuksen mukaan näin ei kuitenkaan asianlaita ole.

Saksalaistutkimuksen mukaan jo muutaman kilometrin nopeuden pudotus vähentää melutasoa jopa 2–6 desibeliä.

Tieto on merkittävä, koska kolmen desibelin aleneminen vastaa liikenteen määrän vähenemistä puoleen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kestävyyspaneeli: Tekniset ratkaisut eivät riitä, tuotantoa ja kulutusta on kohtuullistettava

Entä, jos lapsella onkin oikeasti ADHD, mutta sitä ei tutkita, löydetä eikä hoideta?

Suden metsästyksen salliva esitys ei täytä lainvalmistelun vaikutusarviointiohjeen vaatimuksia.

Hallitus runnoo läpi tarkoitushakuisesti hutaistun esityksen susien perusteettomaksi tappamiseksi, Honkasalo sanoo

Gazassa yritetään käydä koulua rauniokasoissa.

Amnesty: Israel jatkaa kansanmurhaa Gazassa tulitauosta huolimatta

Uusimmat

Myös Suomen Perttu Blomgren oli pelipäällä.

Susijengi pesi kasvonsa – Ranska kumoon

Kestävyyspaneeli: Tekniset ratkaisut eivät riitä, tuotantoa ja kulutusta on kohtuullistettava

Entä, jos lapsella onkin oikeasti ADHD, mutta sitä ei tutkita, löydetä eikä hoideta?

Eetu Pellonpään kansitaide kruunaa Matti Pajuniemen proge-eepoksen Virtojen kiharat.

Kaikki – siis ihan kaikki – suomalaisesta progesta Matti Pajuniemen musiikillisille löytöretkille innostavassa kirjassa Virtojen kiharat

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

 
02

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 
03

Toimeentulotuen leikkaus eteni perustuslakivaliokunnassa, Yrttiaholta eriävä mielipide

 
04

Suomi joutuu toisellekin tarkkailuluokalle

 
05

”Teollisuusliitto nostaa miljoonien palkansaajien ostovoimaa – Orpon-Purran hallitus nostaa miljonäärien ostovoimaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kun hallitukset leikkaavat, oikeistopopulismi nousee

30.11.2025

Ilmastonmuutos teki Mongolian talvista hyytäviä – kotieläimiä kuolee miljoonittain ja paimentolaiset muuttavat kaupunkeihin

29.11.2025

Hallitus runnoo läpi tarkoitushakuisesti hutaistun esityksen susien perusteettomaksi tappamiseksi, Honkasalo sanoo

28.11.2025

Amnesty: Israel jatkaa kansanmurhaa Gazassa tulitauosta huolimatta

28.11.2025

Suomessa on historiallisen paha työttömyystilanne, sanoo SAK:n pääekonomisti – ”Olemme hälyttävissä lukemissa työttömyysasteen osalta”

28.11.2025

Mielipide: Muovi ei kuulu peltoon eikä sen ongelmaa voi enää lakaista mullan alle

28.11.2025

Ei tullut Orpon lupaamaa käännettä, vaan kansantalous supistui myös loppukesällä

28.11.2025

Kaikkien kaveri sitoutumatta mihinkään – Intian ulkopolitiikassa korostuu tapauskohtainen harkinta pysyvien liittolaisuuksien ja ideologisten periaatteiden sijaan

28.11.2025

Pekonen Purralle: Teidän bluffinne on paljastunut

27.11.2025

Asuntorahasto lakkautetaan, oppositiolta yhteinen vastalause

27.11.2025

Kohu epäonnistuneen raportin yllä jatkuu – ”VTV kaivaa uskottavuuttaan yhä syvempään kuoppaan”

27.11.2025

Toimeentulotuen leikkaus eteni perustuslakivaliokunnassa, Yrttiaholta eriävä mielipide

27.11.2025

PAM hakee lakiteitse ylityökorvauksia osa-aikaisille työntekijöille

27.11.2025

Eläkeleikkauksilla uhkailu on vastuutonta, tuomitsee Eläkeläiset ry

27.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään