KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

30 km/h yleistyy

Läntisellä Rantakadulla Turussa on jo 30 km/h-rajoitus.

Läntisellä Rantakadulla Turussa on jo 30 km/h-rajoitus. Kuva: Pekka Helminen

Kaupungit alentavat hyvää vauhtia nopeusrajoituksia 30 kilometriin tunnissa. Espoossa suurimmassa osassa asuinalueita ja Helsingin kantakaupungissa rajoitukset ovat jo voimassa.

PEKKA HELMINEN
1.10.2008 9.00

Kaupungit alentavat katunopeuksia

Turussa uudistus sitä vastoin takkuilee. Ajonopeuden pudottaminen 40:stä 30:een km/h vähentää jalankulkijan kuoleman todennäköisyyttä törmäystilanteessa 16:sta kuuteen prosenttiin.Vantaalla nopeuksia pientaloalueilla alennettiin 30 ja 40 kilometriin tunnissa jo vuonna 1987, jolloin aluenopeusrajoitukset tulivat käyttöön. Porin ydinkeskustassa on voimassa 30 km/h-rajoitus.

Turun ydinkeskustan ja asuinalueiden nopeuden pudotus 40:stä 30:een kilometriin näyttää olevan kaupungin liikennesuunnittelupäällikön Heikki Niemisen mukaan joillekin päättäjille punainen vaate. Ympäristö- ja kaavoituslautakunta palautti toistamiseen oikeiston, lähinnä kokoomuksen karvaaksi kokeman esityksen

– Kolmenkympin rajoitukset tulevat, eikä sille voi mitään, lautakunnan jäsen Riikka Oksanen (vas.) siteeraa lautakunnassa esitelmöinyttä Liikenneturvan aluepäällikköä Antero Ahoa. Oksanen muistuttaa, että myös Göteborg on laajamittaisesti siirtynyt 30 km/h-nopeuksiin.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Tämä on pelleilyä. Muut kaupungit ottavat alennetut nopeusrajoitukset käyttöön, mutta Turussa asia meni toista kertaa palautukseen. Muut eivät uskaltaneet ratkaista rajoituksia kunnallisvaalien alla, Oksanen sanoo. Vasemmistoliitto, vihreät ja keskusta olivat 30 kilometrin tuntinopeuden takana lautakunnassa.

Oksasen mukaan erityisesti oikeisto pelkää kajota kuumaan asiaan. Sosialidemokraateissa on sekä rajoituksen puoltajia että vastustajia.

Törkeänä Oksanen pitää kokoomuksen menettelyä siksi, että palautuksen peruste ammattiautoilijoiden lausunnon pyytäminen on pelkkä tekosyy. Ahon mukaan vastuuta liikenneonnettomuuksista ei kanna tienkäyttäjä, vaan liikenneympäristön suunnittelija ja viime kädessä poliittinen päättäjä.

– Ei ole mitään mieltä kysellä taksikuskeilta. Heillä on sama vastuu kuin muilla autoilijoilla. Eivät ammattilaiset liikenneturvallisuutta ajattele. Etukäteen tietää, mitä he vastaavat, Aho lataa.

Niemisen mukaan myös asukasyhdistyksiä kuullaan. Suunnittelupäällikkö sanoo, että yksikään liikennesuunnittelija Suomessa ei ole kyseenalaistanut nopeuksien alentamisen vaikutuksia onnettomuustilastoihin. Turussa osa päättäjistä ei tätä tosiasiaa halua myöntää.

Norjassa sata
kuolemaa vähemmän

– Meillä tapahtuu 370-380 liikennekuolemaa vuodessa. Valtakunnallinen tavoite on 50 prosentin vähennys eli päästä 250:een ensi vuonna. Määrä on sama kuin Norjassa tapahtuu liikennekuolemia. Siellä on sama määrä asukkaita kuin meillä, eikä keliolot ole ainakaan paremmat kuin täällä, Nieminen perustelee nopeuksien alentamista Norjan malliin.

Suomessa kolmasosa liikennekuolemista sattuu taajamissa. Niemisen mukaan nopeuksien hillitseminen osoittaa päättäjien valistuneisuutta.

Niemisen mukaan kunnat ovat heränneet nopeusrajoituksiin rahanpuutteen takia. Kun ei ole varoja rakentaa hidastavia rakenteita kuten esimerkiksi kadunkavennuksia, keskikorokkeita ja töyssyjä, nopeuksia on pudotettava liikennemerkein.

Nopeuden laskeminen toimii Niemisen mukaan signaalina autoilijalle.

– Jos ajaa viidenkympin alueella viittäviittä, selviää rikesakolla. Mutta jos ajaa samaa nopeutta kolmenkympin alueella, aletaan jo harkita kortin ottamista pois.

– Kyse on päättäjien viestistä autoilijoille huomioida omaa nopeuttaan.

Rajoituksien pudotuksen 40:stä 50:een km/h sekä rakenteellisten hidasteiden lisääntymisen vaikutus näkyy onnettomuustilastoissa. Kun Turussa 1900-luvun alussa tapahtui keskimäärin 2 800 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta, vuosisadan puolivälissä niitä oli tuhat vähemmän. Viime vuosien aikana luku on vakiintunut keskimäärin 1 500:een.

Jalankulkijat
hyötyjiä

Parannusta Turussa on tapahtunut etenkin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuusluvuissa. Kun vuonna 1990 loukkaantuneita oli 262, määrä viime vuonna oli enää 128.

– Jos taajamassa tapahtuu autojen kylkikolari 50 km/h nopeudella, niin viiden tähden turvavarustein rakennetun auton matkustajat eivät periaatteessa loukkaannu, Aho vertaa.

Nopeus vaikuttaa jarrutusmatkan pituuteen, mutta Niemisen mukaan nopeasti ajettaessa myös kuljettajan kyky havainnoida ympäristöään heikkenee, mikä lisää riskiä.

Nopeuksien alentuessa ajatellaan ruuhkien lisääntyvän. Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston tekemän tutkimuksen mukaan näin ei kuitenkaan asianlaita ole.

Saksalaistutkimuksen mukaan jo muutaman kilometrin nopeuden pudotus vähentää melutasoa jopa 2–6 desibeliä.

Tieto on merkittävä, koska kolmen desibelin aleneminen vastaa liikenteen määrän vähenemistä puoleen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Yli puolet Suomessa asuvista on kokenut elämänsä aikana fyysistä ja/tai seksuaalista väkivaltaa tai sen uhkaa. EU-maiden keskiarvo on 31 prosenttia.

Syvälle juurtunut naisviha näkyy väkivaltana naisia ja tyttöjä kohtaan, erityisesti nuorten miesten asenteet ovat pielessä

Li Andersson.

Minimipalkkadirektiivi säilyy – Hyötyä erityisesti Itä-Euroopassa

THL:n maanantaina julkaisema selvitys sai kokoomuslaiset kritisoimaan leikkauksia, joita he ovat itse parhaillaan tekemässä.

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

Eduskunta varmistaa näinä päivinä, että vesihuoltoa ei voi yksityistää.

Veden yksityistäminen estetään lopullisesti, kiitos kuuluu vasemmistoaktivistien kansalaisaloitteelle

Uusimmat

Yli puolet Suomessa asuvista on kokenut elämänsä aikana fyysistä ja/tai seksuaalista väkivaltaa tai sen uhkaa. EU-maiden keskiarvo on 31 prosenttia.

Syvälle juurtunut naisviha näkyy väkivaltana naisia ja tyttöjä kohtaan, erityisesti nuorten miesten asenteet ovat pielessä

Mielipide: Potkulailla kihloista kahaleisiin ja ovesta pihalle

Li Andersson.

Minimipalkkadirektiivi säilyy – Hyötyä erityisesti Itä-Euroopassa

THL:n maanantaina julkaisema selvitys sai kokoomuslaiset kritisoimaan leikkauksia, joita he ovat itse parhaillaan tekemässä.

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

 
02

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

 
03

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

 
04

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

 
05

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Veden yksityistäminen estetään lopullisesti, kiitos kuuluu vasemmistoaktivistien kansalaisaloitteelle

11.11.2025

Vasemmistolistat jyräsivät voittoon korkeakoulujen edustajistovaaleissa

11.11.2025

”Tekopyhyyden huippu” – Minja Koskela syyttää kokoomusta vanhusten kotihoidon leikkauksista

11.11.2025

Kongossa nuoret metsittävät entisiä pakolaisleirejä

11.11.2025

Vihreän siirtymän repimä kylä – kaivosteollisuus jakaa kansaa Chilessä

11.11.2025

Eduskuntaryhmän tuore varapuheenjohtaja varautuu rankkaan politiikan syksyyn: ”Käynnissä on kokoomuksen ja perussuomalaisten ennennäkemätön hyökkäys”

10.11.2025

Naisia auttavat sairaalat toimivat paineen alla Afganistanissa

10.11.2025

Latinalaisen Amerikan yhteisöradiot ahtaalla: Kehitysapuleikkaukset ja koveneva politiikka kuristavat

10.11.2025

Maailman metsät jatkavat katoamistaan

10.11.2025

Sanna Marin raottaa arvoitustaan

10.11.2025

Yhden kylmäksi jättäneen dekkarin jälkeen Satu Rämön Hildur lumoaa jälleen

09.11.2025

Vaalimatematiikka tuo yllätyksiä

09.11.2025

Mahtavaa toimintaa Samuli Laihon kolmannessa Katja Mark -trillerissä Taistelukärki

08.11.2025

Sudanissa on maailman suurin humanitaarinen kriisi – Amnesty syyttää muuta maailmaa sen kansan pettämisestä

07.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään