KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Li Andersson Anne Bernerin mallista: hallitus laittamassa Suomea myyntikuntoon

Valtion varat eivät riitä ylläpitämään tai kehittämään liikenneverkkoa, sanoi ministeri Anne Berner torstaina. Vasemmistoliiton mukaan yhtiöittäminen ei tuo yhtään lisää rahaa.

Valtion varat eivät riitä ylläpitämään tai kehittämään liikenneverkkoa, sanoi ministeri Anne Berner torstaina. Vasemmistoliiton mukaan yhtiöittäminen ei tuo yhtään lisää rahaa. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

”Yksityiset palveluoperaattorit tulevat tekemään voittoa tienkäyttöoikeuksien myynnillä, joten liikenneverkkoihin on entistä vähemmän rahaa käytettävänä.”

Kansan Uutiset
19.1.2017 13.27

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson tyrmää ministeri Anne Bernerin torstaina esittämän liikenneverkkojen yhtiöittämisen.

– Hallituksen julkisen infrastruktuurin ja julkisten palveluiden yhtiöittämislinja jatkuu Metsähallituksen, valtion kehitysyhtiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon jälkeen liikenneyhtiöllä. Hallitus on nyt selvästi laittamassa Suomea myyntikuntoon, Andersson toteaa.

Berner esittää, että Suomen tieverkko siirtyisi uuteen liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2018 alusta. Bernerin esityksessä liikenneverkkoyhtiön omistaisi sen alkuvaiheessa Suomen valtio ja maakunnat yhdessä. Yhtiöittäminen tuo mukanaan mahdollisuuden, että tieverkko yksityistetään myöhemmin. Jo alkuvaiheessa yhtiön rinnalla palveluista vastaisi niin kutsuttuja operaattoreita, eli yksityisiä yrityksiä.

Esityksessä vähennetään liikenteen verotusta tuntuvasti ja korvataan sitä käyttömaksuilla. Anderssonin mukaan liikenneverkon rahoituksen kerääminen maksuilla verojen sijaan ei poista nykyistä korjausvelkaa ja investointivajetta, eivätkä maksut välttämättä johda päästöjen vähentymiseen.

”Ei velka muuksi muutu”

– Ministeri Bernerin yksityistämishankkeen yhtälöt eivät vakuuta. Jos tulevat maksut ovat yhtä suuria kuin nyt kerättävät verot, rahoitusongelmat säilyvät. Ei velka muuksi muutu. Tämän lisäksi myös yksityiset palveluoperaattorit tulevat tekemään voittoa tienkäyttöoikeuksien myynnillä, joten liikenneverkkoihin on entistä vähemmän rahaa käytettävänä, Andersson huomauttaa.

Hänen mukaansa Bernerin autoveroesityksestä taas ilahtuvat lähinnä autokauppiaat ja hekin vasta pitemmällä aikavälillä. Veronkevennyksien jälkeen suhteellisesti eniten halpenisivat suuripäästöiset kalliit autot, mikä on ristiriidassa esitettyjen ympäristötavoitteiden kanssa.

– Liikenneverkon korjaamisen lisäksi tärkeä asia on päästöjen vähentäminen. Esityksessä jää epäselväksi, miten uudistus vaikuttaa päästöihin. Tämä asia tulee selventää ennen kuin ministeriö antaa lakiesityksen eduskunnalle, Andersson vaatii.

Berner sanoi torstaina pitämässään tiedotustilaisuudessa, että liikenneverkon rahoitus vaatii uudistamista, sillä valtion varat eivät riitä ylläpitämään, saati kehittämään valtion liikenneverkkoa.

– Rahoituksen puutteesta johtuen meillä on huomattavan iso korjausvelka, joten tilanne on tuskin kenenkään mielestä hyvä. Nyt tarjolla on parannusehdotus, johon kannattaa suhtautua ennakkoluulottomasti ratkaisuihin pyrkien, Berner vetosi.

”Teitä ei syytä yksityistää”

Vasemmistoliiton mielestä tiet ovat yhteiskunnan perustavanlaatuisia ja välttämättömiä palveluita, jotka ovat toimivan yhteiskunnan ja talouskasvun perusteita, eikä niitä ole syytä yksityistää. Vasemmistoliitto haluaa lisätä liikenneverkkoinvestointeja, vähentää korjausvelkaa ja ohjata liikennettä vähäpäästöisempään suuntaan. Se onnistuu parhaiten budjettirahoituksella.

Vasemmistoliitto esittelee myöhemmin keväällä oman liikennemallinsa.

Kaatuiko malli heti?

Perussuomalaiset vastustaa Bernerin esittämää liikenneverkon yhtiöittämistä, totesi puolustusministeri Jussi Niinistö blogissaan. ”Kyseessä on liikenne- ja viestintäministeriön selvitys, joka toimii pohjana jatkokeskustelulle. Hallitus ei ole tästä asiasta sopinut saati päättänyt yhtikäs mitään”, Niinistö kirjoitti.

Liikenneverkon kunnossapitäminen tai päästövähennystavoitteet eivät Niinistön mukaan edellytä sitä, että julkisin varoin rakennettu omaisuus yhtiöitetään ja kansallisomaisuudella tehdään bisnestä kansalaisten kustannuksella. Hänen mukaansa liikenteen verotus voidaan jatkossakin hoitaa viranomaistoimintana ja veroluonteisena maksuna.

”Mikään ei edellytä veron muuttamista käyttömaksuksi eikä meillä ole tarvetta siirtyä kilometrikohtaiseen käyttäjämaksuun.”

ILMOITUS
ILMOITUS

Perussuomalaiset haluaa, että liikenneverkon investoinnit vahvistetaan parlamentaarisen valmistelun perusteella hallituskausien yli ja parlamentaarisesti sitoudutaan kattamaan liikenneverkon korjausvelka.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
04

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään