KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Li Andersson Anne Bernerin mallista: hallitus laittamassa Suomea myyntikuntoon

Valtion varat eivät riitä ylläpitämään tai kehittämään liikenneverkkoa, sanoi ministeri Anne Berner torstaina. Vasemmistoliiton mukaan yhtiöittäminen ei tuo yhtään lisää rahaa.

Valtion varat eivät riitä ylläpitämään tai kehittämään liikenneverkkoa, sanoi ministeri Anne Berner torstaina. Vasemmistoliiton mukaan yhtiöittäminen ei tuo yhtään lisää rahaa. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

”Yksityiset palveluoperaattorit tulevat tekemään voittoa tienkäyttöoikeuksien myynnillä, joten liikenneverkkoihin on entistä vähemmän rahaa käytettävänä.”

Kansan Uutiset
19.1.2017 13.27

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson tyrmää ministeri Anne Bernerin torstaina esittämän liikenneverkkojen yhtiöittämisen.

– Hallituksen julkisen infrastruktuurin ja julkisten palveluiden yhtiöittämislinja jatkuu Metsähallituksen, valtion kehitysyhtiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon jälkeen liikenneyhtiöllä. Hallitus on nyt selvästi laittamassa Suomea myyntikuntoon, Andersson toteaa.

Berner esittää, että Suomen tieverkko siirtyisi uuteen liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2018 alusta. Bernerin esityksessä liikenneverkkoyhtiön omistaisi sen alkuvaiheessa Suomen valtio ja maakunnat yhdessä. Yhtiöittäminen tuo mukanaan mahdollisuuden, että tieverkko yksityistetään myöhemmin. Jo alkuvaiheessa yhtiön rinnalla palveluista vastaisi niin kutsuttuja operaattoreita, eli yksityisiä yrityksiä.

Esityksessä vähennetään liikenteen verotusta tuntuvasti ja korvataan sitä käyttömaksuilla. Anderssonin mukaan liikenneverkon rahoituksen kerääminen maksuilla verojen sijaan ei poista nykyistä korjausvelkaa ja investointivajetta, eivätkä maksut välttämättä johda päästöjen vähentymiseen.

”Ei velka muuksi muutu”

– Ministeri Bernerin yksityistämishankkeen yhtälöt eivät vakuuta. Jos tulevat maksut ovat yhtä suuria kuin nyt kerättävät verot, rahoitusongelmat säilyvät. Ei velka muuksi muutu. Tämän lisäksi myös yksityiset palveluoperaattorit tulevat tekemään voittoa tienkäyttöoikeuksien myynnillä, joten liikenneverkkoihin on entistä vähemmän rahaa käytettävänä, Andersson huomauttaa.

Hänen mukaansa Bernerin autoveroesityksestä taas ilahtuvat lähinnä autokauppiaat ja hekin vasta pitemmällä aikavälillä. Veronkevennyksien jälkeen suhteellisesti eniten halpenisivat suuripäästöiset kalliit autot, mikä on ristiriidassa esitettyjen ympäristötavoitteiden kanssa.

– Liikenneverkon korjaamisen lisäksi tärkeä asia on päästöjen vähentäminen. Esityksessä jää epäselväksi, miten uudistus vaikuttaa päästöihin. Tämä asia tulee selventää ennen kuin ministeriö antaa lakiesityksen eduskunnalle, Andersson vaatii.

Berner sanoi torstaina pitämässään tiedotustilaisuudessa, että liikenneverkon rahoitus vaatii uudistamista, sillä valtion varat eivät riitä ylläpitämään, saati kehittämään valtion liikenneverkkoa.

– Rahoituksen puutteesta johtuen meillä on huomattavan iso korjausvelka, joten tilanne on tuskin kenenkään mielestä hyvä. Nyt tarjolla on parannusehdotus, johon kannattaa suhtautua ennakkoluulottomasti ratkaisuihin pyrkien, Berner vetosi.

”Teitä ei syytä yksityistää”

Vasemmistoliiton mielestä tiet ovat yhteiskunnan perustavanlaatuisia ja välttämättömiä palveluita, jotka ovat toimivan yhteiskunnan ja talouskasvun perusteita, eikä niitä ole syytä yksityistää. Vasemmistoliitto haluaa lisätä liikenneverkkoinvestointeja, vähentää korjausvelkaa ja ohjata liikennettä vähäpäästöisempään suuntaan. Se onnistuu parhaiten budjettirahoituksella.

Vasemmistoliitto esittelee myöhemmin keväällä oman liikennemallinsa.

Kaatuiko malli heti?

Perussuomalaiset vastustaa Bernerin esittämää liikenneverkon yhtiöittämistä, totesi puolustusministeri Jussi Niinistö blogissaan. ”Kyseessä on liikenne- ja viestintäministeriön selvitys, joka toimii pohjana jatkokeskustelulle. Hallitus ei ole tästä asiasta sopinut saati päättänyt yhtikäs mitään”, Niinistö kirjoitti.

Liikenneverkon kunnossapitäminen tai päästövähennystavoitteet eivät Niinistön mukaan edellytä sitä, että julkisin varoin rakennettu omaisuus yhtiöitetään ja kansallisomaisuudella tehdään bisnestä kansalaisten kustannuksella. Hänen mukaansa liikenteen verotus voidaan jatkossakin hoitaa viranomaistoimintana ja veroluonteisena maksuna.

”Mikään ei edellytä veron muuttamista käyttömaksuksi eikä meillä ole tarvetta siirtyä kilometrikohtaiseen käyttäjämaksuun.”

ILMOITUS
ILMOITUS

Perussuomalaiset haluaa, että liikenneverkon investoinnit vahvistetaan parlamentaarisen valmistelun perusteella hallituskausien yli ja parlamentaarisesti sitoudutaan kattamaan liikenneverkon korjausvelka.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tänään eduskunnassa puhutaan tuotantoeläinten hyvinvoinnista.

Radikaali esitys vasemmalta: Tehoeläintuotanto lopetettava tyystin

Kohu paisuu, nyt puhuu pääekonomisti: Hyvin ongelmallista, jos luottamus valtiovarainministeriön puolueettomuuteen horjuu

Jussi Saramon mukaan vihreä siirtymä ja turvallisuuspolitiikka, USA:n presidentti Donald Trumpin kauppasodat ja koko maailmanpoliittinen jännite liittyvät nyt kaikki todella vahvasti yhteen.

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

Paavo Lipposen toisen hallituksen puheenjohtajat ohjelmaneuvotteluissa huhtikuussa 1999.

Paavo Lipponen kiistää muistelmissaan oikeistosyytökset ja sanoo tehneensä pääministerinä sosialidemokraattista politiikkaa

Uusimmat

Tänään eduskunnassa puhutaan tuotantoeläinten hyvinvoinnista.

Radikaali esitys vasemmalta: Tehoeläintuotanto lopetettava tyystin

Kohu paisuu, nyt puhuu pääekonomisti: Hyvin ongelmallista, jos luottamus valtiovarainministeriön puolueettomuuteen horjuu

Jussi Saramon mukaan vihreä siirtymä ja turvallisuuspolitiikka, USA:n presidentti Donald Trumpin kauppasodat ja koko maailmanpoliittinen jännite liittyvät nyt kaikki todella vahvasti yhteen.

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

Paavo Lipposen toisen hallituksen puheenjohtajat ohjelmaneuvotteluissa huhtikuussa 1999.

Paavo Lipponen kiistää muistelmissaan oikeistosyytökset ja sanoo tehneensä pääministerinä sosialidemokraattista politiikkaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

 
03

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
04

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 
05

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallitus yksinkertaistaa työttömyysturvaa: ”Tuhansien ihmisten etuuksia leikataan”

14.05.2025

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

14.05.2025

Sijoitus rikkaiden maiden lasten hyvinvointivertailussa romahti – ”Näillä mittareilla Suomea ei voida pitää lasten hyvinvoinnin mallimaana”

14.05.2025

Järjestö vaatii hallitusta perumaan yhteisöveron alennuksen: ”Heikot perusteet ja virheelliset arviot”

13.05.2025

Li Andersson tylyttää: Hallituksen talouspolitiikka on surkea epäonnistuminen kaikilla keskeisillä mittareilla

13.05.2025

Maanpakolaistoimitukset verkostoituvat Latinalaisessa Amerikassa

13.05.2025

Miten valtiovarainministeriöstä tuli hallituspolitiikkaa ohjaava superministeriö? KU:n podcastissa pohditaan ministeriön historiaa ja tulevaisuutta

13.05.2025

Chilen huippujuustot tuotetaan ankarissa olosuhteissa

12.05.2025

KU kysyi Stubbilta Israelin toimista Gazassa, lännen kaksoisstandardeista ja globaalista etelästä – Näin presidentti vastasi

12.05.2025

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

11.05.2025

Tuntuu kuin olisi itse mukana, kun Niko Rantsi kuvaa poliisioperaatiota neljännessä dekkarissaan Vaikenemisen laki

10.05.2025

Laosissa raivataan edelleen amerikkalaispommeja, mutta Trump poisti työltä USA:n tuen

10.05.2025

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

09.05.2025

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

09.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään