KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Tampereella taistellaan taas VR:n vanhan tavara-aseman kohtalosta

Vanhan tavara-aseman siirto osoittautui vuoden 2016 lopulla liian kalliiksi. Tampereen kaupunginhallitus päätti tuolloin käynnistää tavara-aseman tontin ja lähialueen asemakaavan muutostyön, jossa ratkaistaan alueen tulevaisuus.

Vanhan tavara-aseman siirto osoittautui vuoden 2016 lopulla liian kalliiksi. Tampereen kaupunginhallitus päätti tuolloin käynnistää tavara-aseman tontin ja lähialueen asemakaavan muutostyön, jossa ratkaistaan alueen tulevaisuus. Kuva: Antti Yrjönen

Pro Tavara-asema -liike aktivoitui Tampereella, kun paljastui, että ohjausryhmä oli valinnut Morkun aukion asemakaavan jatkovalmisteluun vaihtoehdon, joka edellyttää VR:n suojellun vanhan tavara-aseman purkamista.

Sirpa Koskinen
11.1.2018 10.19

Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Sinikka Torkkola ihmettelee, miten jatkovalmistelun linjaus on voitu tehdä ilman poliittista ohjausta.

– Asia olisi pitänyt tuoda päätettäväksi yhdyskuntalautakunnassa tai kaupunginhallituksessa, hän sanoo.

Torkkolaa ihmetyttää myös ohjausryhmän marraskuisen kokouksen muistion määrääminen ei-julkiseksi.

ILMOITUS
ILMOITUS
Muistion pitäisi olla julkinen.

Mielenosoitus perjantaina

Tampereen kaupunki haluaa ohjata autoilijat radanvierustaa pitkin suorinta tietä yliopiston kupeesta rantatunnelin itäiselle suulle. Pieni mutka vanhan tavara-aseman kohdalla ei käy, vaan rakennus halutaan purkaa. Liikenne ei tosin taida olla läheskään ainut syy purkuintoon. Vaihtoehto mahdollistaa esimerkiksi kahdeksankerroksisen rakennuksen alueelle.

Suora katulinjaus valittiin asemakaavan valmistelun pohjaksi ohjausryhmässä viime vuoden lopulla.

Neuvottelun ennakkoaineisto vuoti julkisuuteen joulun alla. Se sai Pro Tavara-asema -liikkeen aktiivit Milja Mansukosken, Marko Ulvilan, Iina Nummen, Merja Lassinaron ja Tarja Jokisen liikkeelle. He kävivät alkuviikosta keskustelemassa Tampereen kaupungin pormestarin Lauri Lylyn (sd.) ja kaavoituksesta vastaavan apulaispormestarin Aleksi Jäntin (kok.) kanssa asiasta.

Aktiivit korostivat kaupungin johdolle muun muassa sitä, että vanhan tavara-aseman suojeluvaihtoehdon jättäminen pois valmistelusta kesken kaavaprosessin täytyisi päättää poliittisen tasapuolisesti vaihtoehtoja esittelevän tarkastelun pohjalta.

Kaavan valmistelua jatketaan viranomaisneuvottelussa perjantaiaamuna 12.1. Pro Tavara-asema -liike järjestää neuvottelun alla aamuyhdeksältä mielenosoituksen Frenkellinaukiolla.

Ihmiset tulleet huijatuksi

– Ihmiset kokevat tulleensa huijatuiksi, sanoo Torkkola, yksi Pro Tavara-asema -liikkeen aktiiveista.

Viime syksynä kaupunki järjesti kaupunkilaisille osallistumistilaisuuksia, joissa esiteltiin vaihtoehtoja Morkun aukion ja Ratapihankadun kaavoitukselle katuratkaisuineen. Yksi vaihtoehdoista oli vielä tuolloin tavara-aseman ja myös Morkun seuraintalon säilyttäminen. Vähän myöhemmin tehtiinkin päätös, että katulinjaus on suora ja vanha tavara-asema puretaan.

– Tällainen vaikuttaa pelleilyltä, Torkkola sanoo.

Yleisötilaisuuksissa tavara-aseman ja Morkun säilyttämistä kannattaneet osallistujat hahmottelivat alueelle monenlaista toimintaa, kuten kaikille avoin kulttuurikeskus, jota yhdistykset ylläpitäisivät, tai uudenlainen museoiden, teattereiden, käsityöpajojen ympärille kehiteltävä uusi konsepti, joka vahvistaisi paikallista identiteettiä mutta kiinnostaisi Tampereen ulkopuolellakin. On puhuttu myös sisällissotamuseosta.

Ongelman ydin

Kaupunkilaisten valitsemana luottamushenkilönä Torkkolaa kiinnostaa paitsi tietysti itse tavara-aseman ja Morkun kohtalo, niin myös kysymys linjauspäätöksen julkisuudesta. Hän nimittäin kyllä sai pyydettyään kaupunginhallituksen varajäsenenä ohjausryhmän kokouksesta tehdyn muistion luettavakseen, mutta varustettuna ”ei julkinen” -merkinnällä.

Torkkola ihmetteleekin, miten Tampereen kaupunki voi tulkita suuria kaavoituslinjauksia tekevän ohjausryhmän muistion salaiseksi.

– Oma tulkintani julkisuuslaista on, että neuvottelusta tehdyn muistion pitäisi olla julkinen, hän sanoo.

Torkkola pitää kummallisena, että hän joutuu kaupunginvaltuutettuna osoittamaan mieltään saadakseen tarvitsemaansa tietoa valmistelussa olevista asioista.

– Tässä ei ole kyse vain kaupunginhallituksen varajäsenen tiedonsaantioikeudesta, vaan myös tamperelaisten oikeudesta saada tietää, miten asioita valmistellaan, hän sanoo.

Tavara-asemakysymyksessä tiivistyy Torkkolan mukaan kaupunkisuunnittelun ydinongelma.

– Se alkupiste, jossa päätetään miten asiaa aletaan valmistella, on usein hämärän peitossa. Ydinkysymys on, miten kaupunkia kehitetään, miten jotakin ideaa lähdetään viemään eteenpäin.

Poliittinen ohjaus

Torkkolan vaatimus poliittisesta ohjauksesta ei saa vastakaikua viranhaltijoilta.

– He puolustautuvat sillä, että kyse on tavallisesta kaavanvalmisteluprosessista, mutta kun on tiedossa, että tästä asiasta ollaan erimielisiä, niin kyllähän linjauksesta olisi pitänyt käydä keskustelu, Torkkola sanoo.

Nyt yhdyskuntalautakuntaan tulee aikanaan kaavaesitys, joka on suoran katulinjauksen kannalla.

– Muita vaihtoehtoja ei ole. Lautakunta voi joko hyväksyä esityksen tai hylätä sen, jolloin asia menee uuteen valmisteluun.

Liikenteen vuoksi asiassa pitäisi Torkkolan mielestä kuitenkin edetä ripeästi.

– Tämä suhmurointi saattaa siis hidastaa asiaa. Eihän ole olemassa tietoa siitä, mitä mieltä valtuuston enemmistö asiasta on.

Vasemmistoliitto on tavara-aseman ja mutkan säilyttämisen kannalla, samoin vihreät, joiden valtuutettu Juhana Suoniemi on mukana tavara-asemaliikkeessä. Tavara-aseman säilyttäjiä löytyy muistakin puolueista.

Vanha tavara-asema ja rautatieläisten seurantalo Morkku edustavat merkittävää suomalaista rautatiehistoriaa. Pro Tavara-asema -liike keräsi jo kertaalleen vuonna 2013 yli 8 000 nimeä tavara-aseman säilyttämisen puolesta. Valtuusto päätti tuolloin säilyttää tavara-aseman, mutta siirtää sen purettavan Morkun paikalle. Sittemmin siirto osoittautui liian kalliiksi.

Nyt alueen kaavan valmistelijat ovat kääntämässä kaupungin kelkan. Aiemmin haluttiin purkaa Morkku ja säilyttää suojeltu tavara-asema. Nyt halutaankin suojella Morkku ja purkaa tavara-asema.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Naisvaltaiselta julkiselta sektorilta on vähennetty tuhansia työpaikkoja.

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

Orpon hallituksen viime vuoden tuhoisa päätös leikata 120 miljoonaa euroa ammatillisesta koulutuksesta on näkynyt yt-neuvotteluina ympäri maan.

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

Uusimmat

Naisvaltaiselta julkiselta sektorilta on vähennetty tuhansia työpaikkoja.

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

Markku Alajärvi 1945–2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 
04

Eduskunnasta lähes rikkumaton tuki Ukrainalle – vain Yrttiaho toi särön

 
05

Suursota tuli juuri lähemmäksi, kun Venäjä ja Israel käyttävät Trumpin heikkoutta hyväksi

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

14.09.2025

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

13.09.2025

Kari Haakanan vakoiluromaani Kirvesmies huimaa yhdistäessään oivaltavasti totta ja keksittyä

13.09.2025

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

13.09.2025

Vihreä siirtymä meille, haitat heille – Taina Haahdin Aktivisti perkaa globaalia eriarvoisuutta dekkarin muodossa

12.09.2025

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

12.09.2025

Järjestö vaatii luonnolle lisää rahaa ja lain turvaa – ”Hallitus leikannut luonnonsuojelulta entisestään”

12.09.2025

Liikenteen päästöt kääntyivät viime vuonna kasvuun, piippujen tulppaamisessa hallitus heitti hanskat naulaan

12.09.2025

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

12.09.2025

Hallituksen leikkaukset heikentäneet erityisesti naisten toimeentuloa, kertoo SAK:n tutkimus

12.09.2025

”Rasistiset avaukset varma syksyn merkki” – JHL torjuu sosiaaliturvan kansalaisuusvaatimuksen

12.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään