KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Tampereella taistellaan taas VR:n vanhan tavara-aseman kohtalosta

Vanhan tavara-aseman siirto osoittautui vuoden 2016 lopulla liian kalliiksi. Tampereen kaupunginhallitus päätti tuolloin käynnistää tavara-aseman tontin ja lähialueen asemakaavan muutostyön, jossa ratkaistaan alueen tulevaisuus.

Vanhan tavara-aseman siirto osoittautui vuoden 2016 lopulla liian kalliiksi. Tampereen kaupunginhallitus päätti tuolloin käynnistää tavara-aseman tontin ja lähialueen asemakaavan muutostyön, jossa ratkaistaan alueen tulevaisuus. Kuva: Antti Yrjönen

Pro Tavara-asema -liike aktivoitui Tampereella, kun paljastui, että ohjausryhmä oli valinnut Morkun aukion asemakaavan jatkovalmisteluun vaihtoehdon, joka edellyttää VR:n suojellun vanhan tavara-aseman purkamista.

Sirpa Koskinen
11.1.2018 10.19

Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Sinikka Torkkola ihmettelee, miten jatkovalmistelun linjaus on voitu tehdä ilman poliittista ohjausta.

– Asia olisi pitänyt tuoda päätettäväksi yhdyskuntalautakunnassa tai kaupunginhallituksessa, hän sanoo.

Torkkolaa ihmetyttää myös ohjausryhmän marraskuisen kokouksen muistion määrääminen ei-julkiseksi.

ILMOITUS
ILMOITUS
Muistion pitäisi olla julkinen.

Mielenosoitus perjantaina

Tampereen kaupunki haluaa ohjata autoilijat radanvierustaa pitkin suorinta tietä yliopiston kupeesta rantatunnelin itäiselle suulle. Pieni mutka vanhan tavara-aseman kohdalla ei käy, vaan rakennus halutaan purkaa. Liikenne ei tosin taida olla läheskään ainut syy purkuintoon. Vaihtoehto mahdollistaa esimerkiksi kahdeksankerroksisen rakennuksen alueelle.

Suora katulinjaus valittiin asemakaavan valmistelun pohjaksi ohjausryhmässä viime vuoden lopulla.

Neuvottelun ennakkoaineisto vuoti julkisuuteen joulun alla. Se sai Pro Tavara-asema -liikkeen aktiivit Milja Mansukosken, Marko Ulvilan, Iina Nummen, Merja Lassinaron ja Tarja Jokisen liikkeelle. He kävivät alkuviikosta keskustelemassa Tampereen kaupungin pormestarin Lauri Lylyn (sd.) ja kaavoituksesta vastaavan apulaispormestarin Aleksi Jäntin (kok.) kanssa asiasta.

Aktiivit korostivat kaupungin johdolle muun muassa sitä, että vanhan tavara-aseman suojeluvaihtoehdon jättäminen pois valmistelusta kesken kaavaprosessin täytyisi päättää poliittisen tasapuolisesti vaihtoehtoja esittelevän tarkastelun pohjalta.

Kaavan valmistelua jatketaan viranomaisneuvottelussa perjantaiaamuna 12.1. Pro Tavara-asema -liike järjestää neuvottelun alla aamuyhdeksältä mielenosoituksen Frenkellinaukiolla.

Ihmiset tulleet huijatuksi

– Ihmiset kokevat tulleensa huijatuiksi, sanoo Torkkola, yksi Pro Tavara-asema -liikkeen aktiiveista.

Viime syksynä kaupunki järjesti kaupunkilaisille osallistumistilaisuuksia, joissa esiteltiin vaihtoehtoja Morkun aukion ja Ratapihankadun kaavoitukselle katuratkaisuineen. Yksi vaihtoehdoista oli vielä tuolloin tavara-aseman ja myös Morkun seuraintalon säilyttäminen. Vähän myöhemmin tehtiinkin päätös, että katulinjaus on suora ja vanha tavara-asema puretaan.

– Tällainen vaikuttaa pelleilyltä, Torkkola sanoo.

Yleisötilaisuuksissa tavara-aseman ja Morkun säilyttämistä kannattaneet osallistujat hahmottelivat alueelle monenlaista toimintaa, kuten kaikille avoin kulttuurikeskus, jota yhdistykset ylläpitäisivät, tai uudenlainen museoiden, teattereiden, käsityöpajojen ympärille kehiteltävä uusi konsepti, joka vahvistaisi paikallista identiteettiä mutta kiinnostaisi Tampereen ulkopuolellakin. On puhuttu myös sisällissotamuseosta.

Ongelman ydin

Kaupunkilaisten valitsemana luottamushenkilönä Torkkolaa kiinnostaa paitsi tietysti itse tavara-aseman ja Morkun kohtalo, niin myös kysymys linjauspäätöksen julkisuudesta. Hän nimittäin kyllä sai pyydettyään kaupunginhallituksen varajäsenenä ohjausryhmän kokouksesta tehdyn muistion luettavakseen, mutta varustettuna ”ei julkinen” -merkinnällä.

Torkkola ihmetteleekin, miten Tampereen kaupunki voi tulkita suuria kaavoituslinjauksia tekevän ohjausryhmän muistion salaiseksi.

– Oma tulkintani julkisuuslaista on, että neuvottelusta tehdyn muistion pitäisi olla julkinen, hän sanoo.

Torkkola pitää kummallisena, että hän joutuu kaupunginvaltuutettuna osoittamaan mieltään saadakseen tarvitsemaansa tietoa valmistelussa olevista asioista.

– Tässä ei ole kyse vain kaupunginhallituksen varajäsenen tiedonsaantioikeudesta, vaan myös tamperelaisten oikeudesta saada tietää, miten asioita valmistellaan, hän sanoo.

Tavara-asemakysymyksessä tiivistyy Torkkolan mukaan kaupunkisuunnittelun ydinongelma.

– Se alkupiste, jossa päätetään miten asiaa aletaan valmistella, on usein hämärän peitossa. Ydinkysymys on, miten kaupunkia kehitetään, miten jotakin ideaa lähdetään viemään eteenpäin.

Poliittinen ohjaus

Torkkolan vaatimus poliittisesta ohjauksesta ei saa vastakaikua viranhaltijoilta.

– He puolustautuvat sillä, että kyse on tavallisesta kaavanvalmisteluprosessista, mutta kun on tiedossa, että tästä asiasta ollaan erimielisiä, niin kyllähän linjauksesta olisi pitänyt käydä keskustelu, Torkkola sanoo.

Nyt yhdyskuntalautakuntaan tulee aikanaan kaavaesitys, joka on suoran katulinjauksen kannalla.

– Muita vaihtoehtoja ei ole. Lautakunta voi joko hyväksyä esityksen tai hylätä sen, jolloin asia menee uuteen valmisteluun.

Liikenteen vuoksi asiassa pitäisi Torkkolan mielestä kuitenkin edetä ripeästi.

– Tämä suhmurointi saattaa siis hidastaa asiaa. Eihän ole olemassa tietoa siitä, mitä mieltä valtuuston enemmistö asiasta on.

Vasemmistoliitto on tavara-aseman ja mutkan säilyttämisen kannalla, samoin vihreät, joiden valtuutettu Juhana Suoniemi on mukana tavara-asemaliikkeessä. Tavara-aseman säilyttäjiä löytyy muistakin puolueista.

Vanha tavara-asema ja rautatieläisten seurantalo Morkku edustavat merkittävää suomalaista rautatiehistoriaa. Pro Tavara-asema -liike keräsi jo kertaalleen vuonna 2013 yli 8 000 nimeä tavara-aseman säilyttämisen puolesta. Valtuusto päätti tuolloin säilyttää tavara-aseman, mutta siirtää sen purettavan Morkun paikalle. Sittemmin siirto osoittautui liian kalliiksi.

Nyt alueen kaavan valmistelijat ovat kääntämässä kaupungin kelkan. Aiemmin haluttiin purkaa Morkku ja säilyttää suojeltu tavara-asema. Nyt halutaankin suojella Morkku ja purkaa tavara-asema.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hanna Sarkkinen puhumassa eduskunnan täysistunnossa.

Velkajarru vaikuttaa jopa vuosikymmeniä: ”Parhaimmillaan tarpeeton ja pahimmillaan haitallinen”

Suomessa on yli 3¿800 asunnotonta. Asunnottomuus kääntyi 12 vuoden laskun jälkeen nousuun tämän hallituksen aikana.

Meriluoto Orpolle Asunnottomien yön aattona: Teidän asemassanne en ehkä nukkuisi kovin hyvin

Katja Syvärinen.

Ay-vasemmisto kokoontuu miettimään, miten korjata hallituksen hyökkäyksen jäljet: ”Lähtökohtana on uusi työelämä, parempi turva”

Pääministeri Petteri Orpo jatkoi kyselytunnilla toivo-linjallaan.

Hallitus joutui kyselytunnilla tilille suurtyöttömyydestä, pääministerin mukaan laskennalliset työpaikat ovat jo melkein koossa

Uusimmat

Hanna Sarkkinen puhumassa eduskunnan täysistunnossa.

Velkajarru vaikuttaa jopa vuosikymmeniä: ”Parhaimmillaan tarpeeton ja pahimmillaan haitallinen”

Suomessa on yli 3¿800 asunnotonta. Asunnottomuus kääntyi 12 vuoden laskun jälkeen nousuun tämän hallituksen aikana.

Meriluoto Orpolle Asunnottomien yön aattona: Teidän asemassanne en ehkä nukkuisi kovin hyvin

Katja Syvärinen.

Ay-vasemmisto kokoontuu miettimään, miten korjata hallituksen hyökkäyksen jäljet: ”Lähtökohtana on uusi työelämä, parempi turva”

Pääministeri Petteri Orpo jatkoi kyselytunnilla toivo-linjallaan.

Hallitus joutui kyselytunnilla tilille suurtyöttömyydestä, pääministerin mukaan laskennalliset työpaikat ovat jo melkein koossa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikka uudistaa maailmankartan – Vanhat kartat vääristävät mantereiden koot

 
02

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
03

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

 
04

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

 
05

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Teollisuudessa varovaisia kasvun merkkejä, mutta työllisyys vaatisi aktiivisempaa otetta

16.10.2025

Afrikka uudistaa maailmankartan – Vanhat kartat vääristävät mantereiden koot

16.10.2025

Lohikoski vaatii Rikosuhripäivystyksen, Ihmisoikeusliiton ja Pakolaisneuvonnan työn turvaamista

16.10.2025

Orpon velkahallitus kasvattaa tietoisesti luontovelkaa

16.10.2025

Minja Koskela: Vasemmistoliitto neuvotteli loppuun asti velkajarrusta – viimeinen niitti oli neljän suuren keskenään sopima pohjaesitys

16.10.2025

Vasemmistolla on monta hyvää syytä vastustaa velkajarrua – tässä niistä kahdeksan

16.10.2025

Orpon hallitus loi Suomeen 100000 työpaikan sijasta yli 80000 uutta työtöntä, Minja Koskela vertasi välikysymyskeskustelussa

15.10.2025

Vasemmiston Saramo tiivistää, mistä Euroopan taloudelliset ongelmat johtuvat – ”Syyt löytyvät Luxemburgista, Irlannista ja Alankomaista”

15.10.2025

Monet 1930-luvun kehityskulut tuntuvat toistuvan 2020-luvulla, sanoo lapualaisuuden tutkija

15.10.2025

Velkajarru sementoi oikeistohallituksen kurjistamispolitiikan, sanoo Saramo

15.10.2025

Jakke Laakso muistelee, mutta ei sitä, mitä kaikki odottivat

15.10.2025

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

14.10.2025

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

14.10.2025

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

14.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään