KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kuljetusliittojen yhteistyö postilaisten lakossa oli vasta esimakua

Postilakon aikana Merimies-Unioni lopetti tukitoimena Postin kuljetusten ottamisen eri aluksille.

Postilakon aikana Merimies-Unioni lopetti tukitoimena Postin kuljetusten ottamisen eri aluksille. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

”Tuki oli käsin kosketeltavaa”.

UP/Birgitta Suorsa
29.11.2019 12.00

Neljän liiton Kuljetusliitot KL

Kuljetusliitot KL perustettiin toukokuussa 2018 tiivistämään SAK:laisten kuljetusliittojen yhteistoimintaa sekä edunvalvonta- ja sopimustoimintaa. Tarkoituksena on vahvistaa työehtosopimusneuvotteluihin liittyvää keskinäistä tukea sekä taata liittojen asema työntekijöiden etujen ja oikeuksien turvaajina.

Mukana ovat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Rautatiealan unioni RAU (aik. Veturimiesten liitto VML ja Rautatievirkamiesliitto RVL) sekä Suomen Merimies-Unioni SMU.

Kuljetusliitot KL:llä on kymmenkunta työntekijää. Järjestölle etsitään paraikaa toiminnanjohtajaa, haastattelut ovat meneillään.

Lisäksi yhteistyössä ovat osittain mukana Kuljetusliitot KL:n ulkopuoliset kuljetusalan liitot, eli Ilmailualan Unioni IAU ja Raideammattilaiset JHL.

Kuljetusalan ja muiden alojen työntekijöiden tukilakot postilaisille osoittivat, että ay-liikkeen voima pitää. Samalla punnittiin ensimmäistä kertaa, kuinka toissa keväänä tiivistetty SAK:laisten kuljetusliittojen yhteistyö pelaa.

Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen sanoo, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun tukitoimet toteutettiin näin laajamittaisesti.

– Ilman laajoja tukitoimia tämä taistelu olisi aivan varmasti hävitty.

Laivaliikenteen, pääkaupunkiseudun bussiliikenteen ja mm. lentoliikenteen seisahtumiset jouduttivat sovun syntyä. Nieminen antaa tunnustusta myös kuljetusliittojen ulkopuolisille liitoille eli Julkisten ja hyvinvointialojen liitolle JHL:lle, Palvelualojen ammattiliitolle PAM:lle sekä Suomen Elintarviketyöläisten Liitolle SEL:lle.

Postilaisten lakko sai Niemisen mukaan harvinaisen vähän vastalauseita.

– Ehkä ihmiset ymmärsivät, että puolustamme matalapalkkaista duunaria. Koko ammattiyhdistysliike perustuu siihen, että kaveria ei jätetä. Tämä oli käsin kosketeltavaa. Kansan tuki osoitti, ettei tällaisia heikennyksiä hyväksytä tässä maassa.

Kyse kansalaistenkin luottamuksesta

Niemisen mukaan vastaaviin tukitoimiin jouduttaneen turvautumaan edelleen, sillä esim. metsäteollisuuden neuvotteluissa työnantajapuolen ilmoittama työsulku ajaa työntekijät vaikeaan tilanteeseen.

– Näyttää, että työnantajapuolella halutaan tehdä rajuja heikennyksiä. Heikennysilmoitukset tuhoavat keskinäisen luottamuksen, mikä ei ole yritysten kannalta järkevää. Se heikentää myös kansalaisten luottamusta, Nieminen toteaa.

– Työpaikkoja pitäisi viedä eteenpäin sovussa ja luottamuksen ilmapiirissä.

Tukitoimia jo aiemminkin

Kuljetusliitot ovat antaneet aiemminkin tukea toisilleen, mm. Ilmailualan Unionille IAU:lle Finnairin catering-kiistassa vuonna 2013 ja PAU:lle vuonna 2015.

Niemisen mukaan tukea on annettu aina, kun työnantaja on uhannut heikentää työehtoja tai siirtää työntekijät heikomman työehtosopimuksen piiriin.

– Yleensä tukilakon uhka on riittävä toimi, mutta toisinaan tukilakot ovat toteutuneet. Kuljetusliitot on ollut tuki ja turva meille jo hyvin pitkään, Nieminen toteaa.

Toukokuussa 2018 perustettu neljän SAK:laisen liiton perustama Kuljetusliitot KL osoitti voimansa. Vielä kesällä 2016 PAU päätti harkita liittymistä yhteen joko AKT:n tai Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n kanssa. Valinta on kallistunut kuljetuspuolelle etenkin, kun rakenteilla on useamman liiton yhteistyöorganisaatio.

Voimannäyttö toi uusia jäseniä

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen sanoo, että tavallaan postilaisten saamat tukilakot olivat esimakua Kuljetusliitot KL:n yhteistyöstä. Viesti on selvä, työehtojen polkemiset eivät käy.

Piiraisen mukaan liitot taistelevat yhteisvoimin työehtoneuvotteluissa, jos yksittäisen liiton omat voimat eivät riitä.

– Tämä oli ensimmäinen kunnon rytistys KL:n aikana ja osoitti hyvin meidän yhteisen voiman. Tukitoimet antoivat meille kaikille uutta virtaa. Kaikkiin kuljetusalojen liittoihin on tullut uusia jäseniä, suhteessa eniten pieniin liittoihin.

Kuljetusliitot KL:n perustaminen edistyy siten, että sinne siirretään mm. liittojen viestintä- ja kansainväliset tehtävät. Vuoden 2021 aikana liitot pohtivat, riittääkö niille yhteinen ns. keskusjärjestö vai fuusioituvatko mukana olevat liitot yhteiseen organisaatioon.

– Mielestäni liittojen olisi hyvä fuusioitua KL:n alle, mutta sen aika ei ole vielä, Piirainen sanoo.

Neljän liiton Kuljetusliitot KL

Kuljetusliitot KL perustettiin toukokuussa 2018 tiivistämään SAK:laisten kuljetusliittojen yhteistoimintaa sekä edunvalvonta- ja sopimustoimintaa. Tarkoituksena on vahvistaa työehtosopimusneuvotteluihin liittyvää keskinäistä tukea sekä taata liittojen asema työntekijöiden etujen ja oikeuksien turvaajina.

Mukana ovat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Rautatiealan unioni RAU (aik. Veturimiesten liitto VML ja Rautatievirkamiesliitto RVL) sekä Suomen Merimies-Unioni SMU.

Kuljetusliitot KL:llä on kymmenkunta työntekijää. Järjestölle etsitään paraikaa toiminnanjohtajaa, haastattelut ovat meneillään.

Lisäksi yhteistyössä ovat osittain mukana Kuljetusliitot KL:n ulkopuoliset kuljetusalan liitot, eli Ilmailualan Unioni IAU ja Raideammattilaiset JHL.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Alma Tuuva

Alma Tuuva: ”Olen valtakunnan tunnetuin työtön, joka ei edes ole oikeasti työtön”

HSL:n ensi vuoden lipunhinnoista äänestetään ensi tiistaina.

Vasemmistoliitto ja vihreät esittävät, että HSL ei nosta lippujen hintoja ensi vuonna

Parlamentaarisessa työryhmässä ovat mukana kaikki eduskuntaryhmät. Vasemmistoliittoa edustaa Hanna Sarkkinen.

Sarkkinen edustaa vasemmistoliittoa parlamentaarisessa velkajarrutyöryhmässä

Laura Meriluoto näkee apteekkiuudistuksen osana oikeistohallituksen laajempaa keskittämispolitiikkaa.

Oikeistohallituksen apteekkiuudistus uhkaa koko maan laajuista apteekkiverkkoa,varoittaa Meriluoto

Uusimmat

Jussi Kaakisen kansikuva on Lyijynharmaan taivaan paras osa.

Tapani Bagge lähettää yksityisetsivä Mujusen pitkälle tauolle, mutta eläkekin voisi olla paikallaan

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

HALO tekee yhteistyötä Salomoninsaarten poliisivoimien räjähteiden raivausyksikön kanssa kirjatakseen räjähtämättömien ammuksien sijainteja Dunden alueella Mundassa, Länsiprovinssissa.

Toisen maailmansodan aikaiset räjähteet aiheuttavat yhä tuhoa Salomoninsaarilla

Alma Tuuva

Alma Tuuva: ”Olen valtakunnan tunnetuin työtön, joka ei edes ole oikeasti työtön”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Kommentti: Keskisarja provosoi persut nousuun ja häipyi sitten puuhailemaan omiaan, koska eduskunnassa on ”aika vähän mitään hyödyllistä tekemistä”

 
02

Honkasalo Juusolle: Miksi perussuomalaiset ja oikeistohallitus haluavat irtisanoa lisää suomalaisia hoitajia?

 
03

Hallitus hivuttaa heikennyksiä voimaan: Ensin oikeuksia pois paperittomilta, vähitellen koko kansalta

 
04

Anna Kontula tulevaisuusselonteosta: Varaudumme veltosti kaikkein todennäköisimpiin tulevaisuusuhkiin

 
05

Meriluoto Orpolle Asunnottomien yön aattona: Teidän asemassanne en ehkä nukkuisi kovin hyvin

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliitto ja vihreät esittävät, että HSL ei nosta lippujen hintoja ensi vuonna

24.10.2025

Sarkkinen edustaa vasemmistoliittoa parlamentaarisessa velkajarrutyöryhmässä

24.10.2025

Oikeistohallituksen apteekkiuudistus uhkaa koko maan laajuista apteekkiverkkoa,varoittaa Meriluoto

24.10.2025

Velkajarru kaventaa jo nyt keskustelua talouspolitiikan vaihtoehdoista, kun oppositiota muistutetaan, että tehän sitouduitte

24.10.2025

Potkulaki ei lisää työpaikkoja: ”Yksi heikennys lisää työntekijöiden asemaan”

24.10.2025

Lohikoski kysyy ammatillisen koulutuksen epäkohdista: Sivistyksen ja aktiivisen kansalaisuuden eväät on kuuluttava myös duunareille

24.10.2025

Historian väärälle puolelle joutuminen on huono argumentti

24.10.2025

Honkasalo Juusolle: Miksi perussuomalaiset ja oikeistohallitus haluavat irtisanoa lisää suomalaisia hoitajia?

23.10.2025

Ay-liike jyrähti potkulaista: työntekijän turva heikkenee, työllisyysvaikutukset olemattomia

23.10.2025

Potkulaki eduskuntaan, Yrittäjien mukaan alisuoriutuminen säilyy irtisanomisperusteena

23.10.2025

Kommentti: Keskisarja provosoi persut nousuun ja häipyi sitten puuhailemaan omiaan, koska eduskunnassa on ”aika vähän mitään hyödyllistä tekemistä”

23.10.2025

Oikeistohallituksen potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, vasemmistoliiton Koskela sanoo

23.10.2025

Sitoutumaton vasemmisto voitti Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan vaalit

23.10.2025

Tutkimus: Suomalaiset ovat huolissaan terveydenhoidosta, vanhuksista ja työttömyydestä

23.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään