KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Bussikuskien karu pissiongelma: Aikatauluun ei sovi vessareissu

Bussikuskit joutuvat pidättelemään.

Bussikuskit joutuvat pidättelemään. Kuva: Jarmo Lintunen

Kuljettajakysely paljasti linja-autonkuljettajien vessaongelmien laajuuden.

Kansan Uutiset
4.6.2024 16.20

Linja-auton kuljettajilla ei ole todellista mahdollisuutta päästä vessaan edes neljän tunnin välein. Tärkeimmät syyt ovat, ettei vessoja yksinkertaisesti ole tai että aikataulut ovat liian kireitä.

Tämä käy ilmi Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n lähi- ja paikallisliikenteen linja-autonkuljettajille järjestetyssä kyselystä.

Kuljettajilta kysyttiin, toteutuuko tosiasiallinen mahdollisuus käydä wc:ssä työehtosopimusten edellyttämän vähintään neljän tunnin välein. Tähän runsaat 51 prosenttia vastasi, ettei mahdollisuutta ole.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Kilpailuttajien ja kaupunkien on aika ottaa itseään niskasta kiinni.”

Syiksi sanottiin, että vessoja ei ole (50 prosenttia ei-vastaajista) tai vessassa käyminen ei ole aikataulujen puutteessa mahdollista (83 prosenttia ei-vastaajista). Muita syitä olivat esimerkiksi se, että vessat voivat olla niin huonossa kunnossa, ettei niitä voi käyttää. Vastaajat kertoivat myös, että kuukautiset ovat aina iso stressi.

Päivittäinen ongelma

Ongelmat ovat yli puolelle päivittäisiä ja kolmannekselle viikoittaisia.

– Aikataulu näyttää riittävää taukoa, mutta todellisuudessa sitä ei ole, todetaan kyselyssä.

– Jos virtsaat päätepysäkillä metsään, puskaan, renkaaseen tai muuhun sellaiseen, asukkaat tai matkustajat tekevät kuljettajasta valituksen. Ja toiseksi virtsaaminen muualle kuin vessaan ei kuulu enää 2020-luvulle, siinä kerrotaan.

Paikallisliikenteen linja-autonkuljettajien vessaongelmaa on kiristänyt se, että linjoja kilpailutetaan määräajoiksi. AKT ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT ovat yhdessä ajaneet ratkaisumallia, että tilaajat eli kaupungit ottaisivat vastuun vessojen järjestämisestä ja laskuttaisivat ylläpitokulut liikennöitsijöiltä. Kiistan jatkuessa kuljettajat ovat joutuneet epäinhimillisiin tilanteisiin.

Liitot toteavat, että tuore päätös Lahdesta osoittaa myönteistä kehitystä. Siellä kuljettajille rakennetaan sekä uusia kiinteitä vessoja että järjestetään päätepysäkillä bajamajoja.

Sietämätön arki

AKT:n toinen varapuheenjohtaja Niko Blom kertoo viime työehtosopimuskierroksella työehtosopimuksessa päätetyn, että perustetaan sosiaalitilatyöryhmä vaikuttamaan kaupunkeihin sekä lähi- ja paikallisliikennettä kilpailuttaviin viranomaisiin, jotta ne osallistuisivat wc-tilojen järjestämiseen.

– Arkipäivä noissa olosuhteissa on sietämätöntä. Kilpailuttajien ja kaupunkien on aika ottaa itseään niskasta kiinni. Kaikki avaimet ovat olemassa toimivaan ratkaisuun, Blom sanoo.

– Käymme nyt kyselyn vastaukset läpi ja analysoimme ne yhdessä liittojen kesken. Saamme analysoinnista tietoa esimerkiksi siitä, nousevatko vastauksissa jotkut tietyt kaupungit, alueet ja linjat esille. Sen pohjalta meidän on helpompi olla yhdessä yhteydessä liikennettä ostaviin viranomaisiin, Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen sanoo.

Kyselyyn saatiin 895 vastausta. Kyselyn tekijät pitävät määrää hyvänä alalla, jolla työskentelee 6000–7000 kuljettajaa. AKT teki kyselyn yhteistyössä Autoliikenteen Työnantajaliiton kanssa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Johannes Yrttiaho puhui diplomatiasta lauantaina vasemmistoliiton puoluekokouksessa Vantaalla.

Yrttiaho vaatii asevarustelun sijaan diplomatiaa

Keskustelu Marinin hallituksen taloudenpidosta sai uusia kierroksia viime viikolla, kun VTV julkaisi raporttinsaa. Kuvassa Marinin hallituksen valtiovarainminsiteri Annika Saarikko ja pääministeri Sanna Marin.

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

Viisi nostoa vasemmistoliiton puoluekokouksesta

Puoluekokous on iloinen tapahtuma.

Vasemmistoliitto vaatii 15 euron minimituntipalkkaa uudessa tavoiteohjelmassaan

Uusimmat

Johannes Yrttiaho puhui diplomatiasta lauantaina vasemmistoliiton puoluekokouksessa Vantaalla.

Yrttiaho vaatii asevarustelun sijaan diplomatiaa

Keskustelu Marinin hallituksen taloudenpidosta sai uusia kierroksia viime viikolla, kun VTV julkaisi raporttinsaa. Kuvassa Marinin hallituksen valtiovarainminsiteri Annika Saarikko ja pääministeri Sanna Marin.

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

Googlen ensimmäinen Chilen datakeskus sijaitsee pääkaupunki Santiagon pohjoislaidalla Quilicurassa. Keskus peittää laajan alueen, palvelimia viilentävä vesi höyrystyy silmin nähden.

Chile haluaa olla Latinalaisen Amerikan datakeskusten keskus

Viisi nostoa vasemmistoliiton puoluekokouksesta

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
02

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 
03

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
04

Ensin eduskunta kauhisteli velkaa, sitten hallituspuolueet alentavat suurituloisten veroja

 
05

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Myrkynkylmä murhanäytelmä sekoittaa Rautjärven Joona Keskitalon vuoden toisessa Takamailla-jännärissä

23.11.2025

Vasemmistoliitto vaatii 15 euron minimituntipalkkaa uudessa tavoiteohjelmassaan

23.11.2025

Historiallisen huono hallitus tekee töitä vasemmiston kannatuksen kasvattamiseksi, Minja Koskela päätti puoluekokouksen

23.11.2025

Nicaraguan uutispimennys syvenee: Valtaosa journalisteista on maanpaossa, loput hiljakseen

23.11.2025

Frida Skybäck tuhlaa hyvän aiheen tylsään toteutukseen toisessa dekkarissaan Rautakukka

22.11.2025

Meriluoto ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi, asetti tavoitteeksi ”hillittömän vaalivoiton”

22.11.2025

Hallitus luo työpaikkojen sijaan työttömyyttä ja vaurastumisen sijaan velkaa, jatkokaudelle valittu Minja Koskela jyrisi puoluekokouksessa

22.11.2025

Sarkkinen: Valtionosuusuudistuksen kaatuminen on hallitukselta suuri epäonnistuminen

22.11.2025

Tästä me varoitimme, Li Andersson sanoi: Olemme ensimmäisten joukossa nähneet mitä tapahtuu, kun laitaoikeisto pääsee oikeiston kanssa hallitusvaltaan

22.11.2025

Lukiot ja ammatillinen koulutus on tuotava yhteen, Lohikoski esittää

22.11.2025

Afrikka hukkuu käytettyihin vaatteisiin

22.11.2025

Vasemmistoliitto oppi hallituspuolueeksi pitkän kaavan kautta

22.11.2025

Vasemmistoliittoon on edellisen puoluekokouksen jälkeen liittynyt yli 4000 uutta jäsentä

21.11.2025

Koronatoimista jälkiviisastellaan imelästi: Kokoomus ja perussuomalaiset vaativat hallitusta enemmän rahaa moneen kohteeseen, todistavat eduskunnan pöytäkirjat

21.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään