KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Narsistisneuroottinen Kirsikkapuisto jätti kylmäksi

Kirsikkapuistossa näyttelevät mm. Riitta Salminen (vas.), Alma Pöysti ja Krista Kosonen.

Kirsikkapuistossa näyttelevät mm. Riitta Salminen (vas.), Alma Pöysti ja Krista Kosonen. Kuva: Robert Seger

Harald Birger Olausen
17.9.2012 17.10

Turun kaupunginteatterissa perjantaina ”suuren kohun saattelemana” ensi-iltansa saanut Turun kolmannen Kirsikkapuiston meuhkaava ja narsistisneuroottinen versio jätti katsojansa kylmäksi ja pahoinvoivaksi. Teatterimaailmassa ei ole kovinkaan uutta, että näyttelijät huutavat alastomina sulat takapuolessa, kuten Andriy Zholdakin kiitellyssä ja kehutussa edellisessä ”mestariteoksessa” Turun kaupunginteatterissa.

Ei sekään ole uutta, että katsojaa piinataan lähes kuusi tuntia Pasolinin Sikolättiäkin pahemmassa infernaalisessa ja kaoottisessa painajaisunessa, missä väliin naidaan, onanoidaan ja nylkytetään butotanssia varioiden amoraalisesti. Uutta on sen sijaan, että tämä kaikki tehdään Tšehovin nimissä Kirsikkapuistossa, minkä pitäisi olla läheistä sukua komedialle, paikoittain jopa riehakkaalle farssille, Tšehovin omien kirjoitusten mukaan.

Vastoin Tšehovin toivomuksia Moskovan taiteellisen teatterin toinen johtaja ja ohjaaja Konstantin Stanislavski kanonisoi Kirsikkapuiston esitysperinteeksi melankoliseksi kunnianosoitukseksi ja runolliseksi vertauskuvaksi kaikelle sille vanhalle maailmalle minkä piti väistyä uuden tieltä. Stanislavskin käsissä Kirsikkapuistosta tuli tragedia, jonka esityksen päähenkilö Ranjevskaja ja Gajev kokivat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kirsikkapuiston 1974 Turkuun ohjannut silloinen kaupunginteatterin johtaja Ralf Långbacka sanoo syyn olleen siinä, ettei Stanislavski kyennyt käsittämään, mitä Tšehov käsitti ”komedialla”. Tšehov osasi lämpimästä ihmiskuvauksestaan huolimatta analysoida henkilöitään intensiivisen kylmästi. Långbackan mielestä Tšehovin näytelmien salaisuus piili nimenomaan komiikan ja tragedian vastakkaisuudessa, ja siksi niillä oli epätavallinen kyky luoda ympärilleen myönteinen ilmapiiri.

 

Uusimman version ohjaaja Zholdan sanoo rakentavansa omakuvaa näytelmässä Tšehovin kautta ja, että viisas katsoja näkee näytelmässä millainen ohjaaja on tänään. Kun tämä on näytelmän tekemisen lähtökohta ei ole epäilystäkään, että tulkinta Tšehovista on enemmän tulkitsijansa näköinen kuin itse tekstin tai kirjailijan. Zholdak teki saman tempun kuin viime vuonna Kansallisteatterin Mika Myllyaho ja Saana Lavaste, loihtiessaan yhdessä kansalliseepoksen kulttimainetta nauttineen Täällä Pohjan tähden alla esityksen, ilman että esitys oli yhtään alkuperäisteoksen mukainen tai oloinen.

Se oli enemmänkin kommentti ja jälkitarkastus siitä mihin oli tultu ja miksi, mutta tulkintana lämmin, avoin, tunteita herättänyt ja innostava. Samaa ei voi sanoa Kirsikkapuistossaan sarvikuonona omaa satyyrimyyttistä katolista seksimaanikkoa esittävästä ohjaajasta.

Zholdakin mukaan Tšehovin näytelmissä on esillä aina ihmisen kaipaus rakkauteen. Näin Tšehovin sanat muuttuivat Zholdakille tanssiksi, jonka pyörteissä hänen mukaansa Tšehov kuljetti näytelmiensä rakkautta etsivät henkilöt. Mutta tanssi on makaaberia Zholdakin mustaksi komeadiaksi vääristyneessä kuvassa Tšehovin Kirsikkapuistoa kommentoivasta Zholdakista.

Siinä missä Tšehovin näytelmillä oli epätavallinen kyky luoda ympärilleen myönteinen ilmapiiri, Zholdak kuvaa samaa vanhaa tuskaista kuvaansa rakkaudesta vailla toivoa niin yliampuvasti, ettei se enää uppoa räiskyvillä shokkikuvilla ylilastattuun esteettiseen alitajuntaamme, ellei sitä alleviivata campin ja trashin burleskina tragikomediana.

 

Zholdakin kylmä neuroottisnarsistinen Kirsikkapuisto on ehdottomasti kauden teatteritapaus, sillä se näyttää hyvin teatterin sisäisen rappion.

Valistunut nykyihminen mieluummin katsoo videolta hyvin tehtyjä rockspektaakkeleja, kun kaikki tyylikeinoksi epäsäätyisesti ja epätoivoisesti toisiinsa yhdistelevää lähes kuusituntista puuduttavaa ja piinaavaa näytelmää, minkä plussaksi voi sanoa sen, että jatkuvaan huutamiseen kyllästyneeseen katsojaan ei onneksi tartu Zholdakin lohduttoman maailman murheet.

Anton Tšehovin Kirsikkapuisto Turun kaupunginteatterissa. Sovitus, ohjaus, lavastus ja valosuunnittelu Andriy Zholdak. Musiikin sävellys ja äänisuunnittelu Sergei Patramasnkiy. Rooleissa mm. Tea Ista ja Krista Kosonen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Päämiestä, Otso Kekkiä, näyttelee Tommi Rantamäki.

Teatteri katsoo Lahden ja työväen historiaan

Kun liituraitapukuinen Saatana, mustaan magiikkaan erikoistuneen professori Wolandin (Esa Latva-Äijö) hahmossa puuttuu keskusteluun monimuotoisin sanakääntein, niin hyvin pian alkaa tapahtua.

Saatana saapui Moskovan kautta Tampereen Teatteriin

Lehman-trilogia Tampereen Työväen Teatterissa. Timo Torikka (edessä) esittää Hayam Lehmania. Vierellä Juha Sääski nuorimman veljen Mayerin roolissa.

Lehman-trilogia vie finanssikapitalismin ytimeen

Näyttelijöiden Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama ote yleisöstä piti, kun he taituroivat Aleksis Kiven näytelmien koukeroissa.

Kansallisteatteri 150 vuotta – Aleksis Kivi innoitti Red Nose Companyn loistosuoritukseen

Uusimmat

Jennifer Sundin ja Coblin-koira ovat erottamattomat vain osittain toimivassa esikoisdekkarissa.

Häikäilemätön nainen on uusi trendi pohjoismaisissa dekkareissa – Jeanette Bergenstavin esikoinen toimii siinä puolittain

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto (vas.) ja Turja Lehtonen kertoivat tiedotustilaisuudessa hyväksytyistä esityksistä,

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

Kaasuliekki valtio-omisteisen öljy-yhtiö Pemexin kaasulähteellä Reforma Escolínin kaupungissa. Alueella pumpataan kaasua yli sadasta lähteestä, ja useista niistä purkautuu kaasua, joka vaarantaa paikalliset asukkaat ja heidän omaisuutensa.

Meksikon kaasuvuodoille ei näy loppua

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Teollisuusliiton Lehtonen sovintoesityksen hylkäyksestä: ”Luvut eivät maistuneet keskinäisissä neuvotteluissa, miksi ne olisivat maistuneet nyt”

 
02

Hallitus lupasi kääntävänsä politiikan suunnan – Pysyviä parannuksia on tehty, mutta vasemmiston pitää silti vaatia enemmän

 
03

Lakot alkoivat ja lisää tulee, koska työnantajat eivät ole valmiita sopimaan

 
04

Kokoomuksen indeksijarru kasvattaisi eläkeläisköyhyyttä ja tuloeroja, varoittaa Eläkeläiset ry

 
05

Julma H räppää unohdettujen todellisuudesta: ”Ei kukaan kuuntele niitä, ei ketään kiinnosta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Lapsiköyhyyden pitkät jäljet näkyvät – ”Eniten hyötyä olisi arjen tukemisesta”

05.02.2023

Sunnuntaivieras: Huolipuhe on vallankäyttöä

05.02.2023

Vaalipiirianalyysi: Kansanedustajan paikka vasemmistoliitolle Kaakkois-Suomessa on kevään vaaleissa epätodennäköistä, vaan ei mahdotonta

05.02.2023

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

04.02.2023

Liian vähän liian myöhään – millainen maailma on vuonna 2050?

04.02.2023

Kogilgerin kylässä Etelä-Intiassa viljelijät sopeutuvat muuttuvaan ilmastoon

04.02.2023

Veropohjassa ammottaa aukkoja, mutta verokeskustelu on ala-arvoista, sanoo Finnwatchin Sonja Finér – ”Tilanne on tietysti edunvalvonnan tulosta”

04.02.2023

Anu Kaaja kulkee ihmisyyden ja esineiden rajapinnoilla

04.02.2023

Kalleimmaksi meille tulee luonnolta otettu velka

04.02.2023

Uusimmat podcastit

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa kahden jakson viikko!

03.02.2023

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa keskusteltiin vasemmiston tulevaisuudesta ja tulevaisuuden vasemmistosta

30.01.2023

Kaikki Uusiksi-podcastissa fiilistellään viikonlopun Vasemmistoristeilyä ja puntaroidaan eduskuntavaalien asetelmia

13.01.2023
ILMOITUS
ILMOITUS

KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään