KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Narsistisneuroottinen Kirsikkapuisto jätti kylmäksi

Kirsikkapuistossa näyttelevät mm. Riitta Salminen (vas.), Alma Pöysti ja Krista Kosonen.

Kirsikkapuistossa näyttelevät mm. Riitta Salminen (vas.), Alma Pöysti ja Krista Kosonen. Kuva: Robert Seger

Harald Birger Olausen
17.9.2012 17.10

Turun kaupunginteatterissa perjantaina ”suuren kohun saattelemana” ensi-iltansa saanut Turun kolmannen Kirsikkapuiston meuhkaava ja narsistisneuroottinen versio jätti katsojansa kylmäksi ja pahoinvoivaksi. Teatterimaailmassa ei ole kovinkaan uutta, että näyttelijät huutavat alastomina sulat takapuolessa, kuten Andriy Zholdakin kiitellyssä ja kehutussa edellisessä ”mestariteoksessa” Turun kaupunginteatterissa.

Ei sekään ole uutta, että katsojaa piinataan lähes kuusi tuntia Pasolinin Sikolättiäkin pahemmassa infernaalisessa ja kaoottisessa painajaisunessa, missä väliin naidaan, onanoidaan ja nylkytetään butotanssia varioiden amoraalisesti. Uutta on sen sijaan, että tämä kaikki tehdään Tšehovin nimissä Kirsikkapuistossa, minkä pitäisi olla läheistä sukua komedialle, paikoittain jopa riehakkaalle farssille, Tšehovin omien kirjoitusten mukaan.

Vastoin Tšehovin toivomuksia Moskovan taiteellisen teatterin toinen johtaja ja ohjaaja Konstantin Stanislavski kanonisoi Kirsikkapuiston esitysperinteeksi melankoliseksi kunnianosoitukseksi ja runolliseksi vertauskuvaksi kaikelle sille vanhalle maailmalle minkä piti väistyä uuden tieltä. Stanislavskin käsissä Kirsikkapuistosta tuli tragedia, jonka esityksen päähenkilö Ranjevskaja ja Gajev kokivat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kirsikkapuiston 1974 Turkuun ohjannut silloinen kaupunginteatterin johtaja Ralf Långbacka sanoo syyn olleen siinä, ettei Stanislavski kyennyt käsittämään, mitä Tšehov käsitti ”komedialla”. Tšehov osasi lämpimästä ihmiskuvauksestaan huolimatta analysoida henkilöitään intensiivisen kylmästi. Långbackan mielestä Tšehovin näytelmien salaisuus piili nimenomaan komiikan ja tragedian vastakkaisuudessa, ja siksi niillä oli epätavallinen kyky luoda ympärilleen myönteinen ilmapiiri.

 

Uusimman version ohjaaja Zholdan sanoo rakentavansa omakuvaa näytelmässä Tšehovin kautta ja, että viisas katsoja näkee näytelmässä millainen ohjaaja on tänään. Kun tämä on näytelmän tekemisen lähtökohta ei ole epäilystäkään, että tulkinta Tšehovista on enemmän tulkitsijansa näköinen kuin itse tekstin tai kirjailijan. Zholdak teki saman tempun kuin viime vuonna Kansallisteatterin Mika Myllyaho ja Saana Lavaste, loihtiessaan yhdessä kansalliseepoksen kulttimainetta nauttineen Täällä Pohjan tähden alla esityksen, ilman että esitys oli yhtään alkuperäisteoksen mukainen tai oloinen.

Se oli enemmänkin kommentti ja jälkitarkastus siitä mihin oli tultu ja miksi, mutta tulkintana lämmin, avoin, tunteita herättänyt ja innostava. Samaa ei voi sanoa Kirsikkapuistossaan sarvikuonona omaa satyyrimyyttistä katolista seksimaanikkoa esittävästä ohjaajasta.

Zholdakin mukaan Tšehovin näytelmissä on esillä aina ihmisen kaipaus rakkauteen. Näin Tšehovin sanat muuttuivat Zholdakille tanssiksi, jonka pyörteissä hänen mukaansa Tšehov kuljetti näytelmiensä rakkautta etsivät henkilöt. Mutta tanssi on makaaberia Zholdakin mustaksi komeadiaksi vääristyneessä kuvassa Tšehovin Kirsikkapuistoa kommentoivasta Zholdakista.

Siinä missä Tšehovin näytelmillä oli epätavallinen kyky luoda ympärilleen myönteinen ilmapiiri, Zholdak kuvaa samaa vanhaa tuskaista kuvaansa rakkaudesta vailla toivoa niin yliampuvasti, ettei se enää uppoa räiskyvillä shokkikuvilla ylilastattuun esteettiseen alitajuntaamme, ellei sitä alleviivata campin ja trashin burleskina tragikomediana.

 

Zholdakin kylmä neuroottisnarsistinen Kirsikkapuisto on ehdottomasti kauden teatteritapaus, sillä se näyttää hyvin teatterin sisäisen rappion.

Valistunut nykyihminen mieluummin katsoo videolta hyvin tehtyjä rockspektaakkeleja, kun kaikki tyylikeinoksi epäsäätyisesti ja epätoivoisesti toisiinsa yhdistelevää lähes kuusituntista puuduttavaa ja piinaavaa näytelmää, minkä plussaksi voi sanoa sen, että jatkuvaan huutamiseen kyllästyneeseen katsojaan ei onneksi tartu Zholdakin lohduttoman maailman murheet.

Anton Tšehovin Kirsikkapuisto Turun kaupunginteatterissa. Sovitus, ohjaus, lavastus ja valosuunnittelu Andriy Zholdak. Musiikin sävellys ja äänisuunnittelu Sergei Patramasnkiy. Rooleissa mm. Tea Ista ja Krista Kosonen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

Kruszynianyn moskeijan talonmies Dzemil Gembicki toivottaa tervetulleiksi vieraat, jotka haluavat kuulla Puolassa kuusi vuosisataa eläneistä muslimeista. 200 vuotta vanhan puurakennuksen suunnittelivat juutalaiset arkkitehdit.

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

Orgaanista jätettä kompostoidaan yhteisön johtamassa jätehuollossa Sesdanin kylässä Giayarissa.

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
05

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään