KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Don Quijote ja tuulimyllyt pysyvät aina tuoreina aiheina

Red Nose Companyn sankariparivaljakko Don Quijote (Timo Ruuskanen) ja hänen aseenkantajansa Sancho Panza (Tuukka Vasama).

Red Nose Companyn sankariparivaljakko Don Quijote (Timo Ruuskanen) ja hänen aseenkantajansa Sancho Panza (Tuukka Vasama).

Juha Drufva
25.10.2019 15.26

Red Nose Companyn lämminhenkinen komedia ystävyydestä ja idealismista Tampereen Työväen Teatterin johtaja Otso Kauton ohjauksessa muuttuu Don Quijote de la manselaiseksi. Esitys tarjoaa katsojalle aimo annoksen historiatietoa ja sivistystä ja sen päälle monet hyvät naurut.

Se valottaa eri puolilta esimerkiksi sitä, miten Don Quijoten tuulimyllyjä vastaan käymä taistelu oli aikansa poliittista kritiikkiä katolista kirkkoa vastaan.

Tuulimyllyihin jouduttiin Espanjassa siirtymään, kun rehevät metsät hakattiin 1500-luvulla Espanjan kuninkaallisen sotalaivaston rakentamiseen, kun uskonsotaa Englantia vastaan käytiin. Joet kuivuivat ja vesivoimasta jouduttiin siirtymään tuulivoimaan, jonka katolinen kirkko rahoitti. Tämän sankariparivaljakko Don Quijote (Timo Ruuskanen) ja hänen aseenkantajansa Sancho Panza (Tuukka Vasama) meille kertovat.

Jopa Esperi saattaa näyttäytyä vankilalta ja yksikätinen rosvo täysin moraalittomalta ryöstöapparaatilta, vaikka sillä onkin Veikkauksen lupa. Sekaan mahtuu myös teatterikritiikkiä, ajankohtaista sosiaalipolitiikan kritiikkiä, sekä historiatietoa.

Don Quijote -romaanin kirjoittaja Miguel de Cervantes Saavedra kuoli huhtikuussa 1616, samalla viikolla, kun englantilainen William Shakespeare.

Alun perin Cervantes aikoi kirjoittaa parodian Amadi -ritariromaanista. Kirjoittaessaan hän kiintyi luomiinsa hahmoihin niin, että sepitti tietämättään uuden ajan ensimmäisen taiteellisen romaanin, jonka ensimmäinen osa ilmestyi 1605 ja toinen 1615, ja jäi ainoana renessanssin romaaneista eloon.

Don Quijote on johtopäätös elämästä

Neliosaisen Amadis de Gaula -ritariromaanin ensimmäinen painos ilmestyi 1508. Se on yltiöpäisen haaveellisuuden ja ihanteellisen ritarihengen omituinen ilmaus. Päähenkilö on rohkea ja jalo ritari, heikkojen ja sorrettujen suojelija, puhdas ja uskollinen rakastaja. Jo nuorena hän tutustuu prinsessa Orianaan, josta tulee hänen sydämensä valtiatar, jonka vuoksi hän suorittaa kaikki sankaritekonsa. Lopulta romaanisarja kasvoi 30-niteiseksi Amadis-sarjaksi.

Cervantes vaihtoi suunnan ritariromaanien sievistelevästä opettavaisuudesta asettaen huumorin romaanin perusvoimaksi. Aikansa ylhäisön ihanteiden sijaan Cervantes käänsi romaanissaan nauruksi sen, mitä edelliset sukupolvet olivat ihailleet.

Mitä meidän tulisi oivaltaa Cervantesilta? Dostojevskin mukaan Don Quijote on kitkerintä ironiaa, mitä ihminen voi ilmaista. Jos maailma loppuisi tähän ja ihmisiltä siellä jossain kysyttäisiin: miten on, oletteko ymmärtäneet maanpäällisen elämänne ja mihin tulokseen olette siitä tulleet, voisi ihminen vaieten ojentaa Don Quijoten ja sanoa: Tässä on johtopäätökseni elämästä, voitteko tuomita minut siitä?

Rosa Luxemburgin mukaan luotettavamman historiallisen kulkuvälineen puutteessa kaikki maailmanparantajat ovat ratsastaneet raihnaan Rocinanten satulassa. Ja kaikki Don Quijotet ovat palanneet kotiin ainoana saavutuksenaan mustaksi lyöty silmä.

Onko todellisuus vai uni todellisempaa?

Mille Don Quijotessa nauretaan, mikä siinä ihmisiä vuosisadasta toiseen naurattaa? Ritariromaanit olivat oman aikansa sisäisten sankarien käytös- ja menestystarinaoppaita. Cervantesin kuvauksen kohteena on aikansa viihdeaddikti, liiallisesta ritariromaanien lukemisesta höpsähtänyt viisikymppinen poikamies. Hidalgo Quijada antautuu joutoaikoinaan lukemaan ritariromaaneja sellaisella halulla ja nautinnolla, että unohtaa metsästyksen ja jopa taloudenhoidonkin. Liiallinen ritariromaanien lukeminen ja unen vähyys kuivattavat hänen aivonsa ja vihdoin häneltä menee järki sekaisin. Hän uskoo lukemiensa haaveelliset sommittelut niin totiseksi todeksi, ettei hänen mielestään maailmassa ole mitään sen varmempaa historiaa. Ritariromaanien avulla hän kuvittelee vapautuvansa nykytodellisuuden kokemisesta.

Don Quijoten haaveilu menneen maailman sankariteoista on vastakohta Cervantesin karnevalistiselle, kokeilevalle fantasialle, jonka avulla Cervantes tarkastelee maailmaa. Hän laittaa hullun suuhun ne sanat, jotka hän tarkoittaa oman aikakautensa kritiikiksi. Ja tätä punanenät Ruuskanen ja Vasama oivallisesti hyödyntävät.

Varallisuus vai viisaus etusijalle?

Don Quijote tuntee vanhaa ja uudempaa historiaa, osaa jonkun verran italiaa, arabiaa ja latinaa. Hän siteeraa raamattua ja kirkkoisiä ja on lukenut Ciceroa, Vergiliusta, Horatiusta ja Ovidiusta.

Hän uneksii menneestä ”kulta-ajasta” ja näkee kaiken nykyisen sen hohteessa. Mikään uusi ei herätä hänessä tutkimishalua eikä ihastusta. Siksi hän ei käsitä leikkiä, vaan ottaa kaiken vakavasti. Koska hän ei itse osaa elää, hän ei antaisi muidenkaan elää muuten kuin itse määrittelemiensä kaavojen mukaisesti. Hän ei opi kokemuksistaan mitään, koska hänen haavemaisen idealistinen umpisokeutensa estää näkemästä todellista elämää ja maailmaa.

Sanchon mukaan nykyään ihmiseltä kysytään ennemmin varallisuutta kuin viisautta, koska kultaloimella peitetty aasi on paremman näköinen kuin hyvin satuloitu hevonen. Ritariromaaneja kirjoitetaan joutilasten ajatustemme huvittamiseksi.

Tosin Punanenien esitys ei jätä katsojan aivoja joutilaaksi, ja hyvä niin. Esitys on tehty yhteistyössä teatteri Quo Vadiksen, Tampereen Työväen Teatterin, Kuopion kaupunginteatterin, Lahden kaupunginteatterin ja Turun kaupunginteatterin kanssa.

Red Nose Company: De Miguel de Cervantes: Don Quijote (käännöksenä käytetty Jyrki Lappi-Seppälän suomennosta, WSOY 2013).
Ohjaus ja dramaturgia; Otso Kautto, Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama.
Rooleissa: Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama.
Ensi-ilta Eino Salmelaisen näyttämöllä oli 23.10.2019.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

Gazassa eletään kurjuuden keskellä, mutta Suomi tiivistää puolustusyhteistyötä Israelin kanssa.

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

Nälkä on vähentynyt Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla neljän viime vuoden aikana, mutta kasvanut Afrikassa.

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

 
05

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025

Intian rannikkojen naiset tekevät hiljaista mangrovekumousta

11.12.2025

Potkulaki koveni valiokunnassa, koskee myös virkasuhteita

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään