Voimakkaan mainoskampanjan tukema tuote Lactacyd White Intimate lupaa naisille vaaleamman alapään neljässä viikossa. Mainosten mukaan tuote muuttaa intiimialueen ihon kirkkaaksi ja läpikuultavaksi, kertoo The Guardian -lehti.
Kasvoille ja keholle on jo pitkään myyty lukuisia vaalennustuotteita pillereinä, voiteina ja ravintolisinä. Pesuaine Lactacyd on kuitenkin ensimmäinen, jonka mainonta keskittyy nimenomaan intiimialueen vaalentamiseen.
Thaimaassa kuten monissa muissakin Aasian maissa vaaleaa ihoa pidetään merkkinä menestyksestä, varakkuudesta ja yhteiskunnallisesta asemasta. Vaaleaihoisen ei ole tarvinnut kykkiä riisipellolla ruskettumassa.
Vaalennusvillityksellä on synkkä puolensa.
Asialla on kuitenkin vakava puolensa. Monissa vaalennusaineissa on hyvinkin vaarallisia ainesosia kuten elohopeaa tai hydrokinonia.
Tuotteiden vastustajat huomauttavat vaalennusvillityksen myös vaikuttavan raskaasti niihin naisiin, jotka eivät täytä markkinoituja kauneusihanteita. Vaaleaihoiset laulajat ja elokuvatähdet hallitsevat viihdemarkkinoita ympäri Aasiaa.
Kosmetiikkayhtiöille vaalentaminen on isoa bisnestä. Sen arvon lasketaan ylittävän tänä vuonna kahden miljardin dollarin rajan Aasian ja Tyynenmeren alueella. Nopeimmin kasvavat markkinat Kiinassa ja Intiassa.
Yhtiöt suunnittelevat myös lanseeraavansa lisää tuotteita miehille, jotka ovat vaalentamisvillityksessä vielä paljolti rahastamaton voimavara.