Finnair on siirtämässä perusmatkustajien palvelut pois tiskeiltä niin, että matkustajat saavat hoitaa itse lähtöselvityksen joko automaateilla tai puhelimensa kautta.
Finnairin tavoitteena on tarjota matkustajille ”miellyttävä matkustuskokemus vailla turhaa odottelua”.
Kevään aikana lentoyhtiö lisää Helsinki-Vantaan lentoasemalla niin lähtöselvitysautomaattien kuin matkatavaran pudotuspisteiden määrää.
Finnair ohjaa asiakkaitaan itsepalveluun niin, että nämä tekisivät itse lähtöselvityksensä ennen lentoa tekstiviestillä, Finnairin internetsivuilla tai lähtöselvitysautomaateilla lentoasemalla.
Palvelutiskejä on tarjolla jatkossa vain erityistilanteita ja ykkösluokan matkustajia varten. Perusmatkustajien niin sanotut economy-luokan tiskit vaihtuvat vähitellen ruumaan menevän matkatavaran keräyspisteiksi.
Muutosten tarkemmasta aikataulusta Finnair kertoo internetsivuillaan helmi-maaliskuun aikana.
Lähtöselvityspalveluihin liittyvät suunnitelmat vaikuttavat Finnairin henkilöstön työtehtäviin ja Finnair on aloittanut niistä keskustelut henkilöstön edustajien kanssa.