On äärimmäisen tärkeää, että saksalaisen TUI-varustamon tilausten rahoitus saadaan kuntoon. Sopimus STX Finlandin ja TUI:n välillä kahden risteilijän rakentamisesta on solmittu, mutta rahoitusjärjestelyt ovat auki.
– Jos ne laivat menetetään, se tarkoittaa suomalaisen telakkateollisuuden alasajoa. Maailmalla ei tällä hetkellä liiku yhtään sellaista risteilijä- tai autolauttakauppaa, mitä voisi tänne saada, sanoo STX Finlandin Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto. Aalto kertoi näkemyksistään tuoreeltaan Metalliliiton nettisivuilla.
Telakkayhtiö STX aloittaa ensi tiistaina yt-neuvottelut Turun ja Rauman telakoilla henkilöstön vähentämiseksi. Neuvottelut koskevat yli 2 000 henkeä.
Yhtiön mukaan taloudellisen tilanteen ja Ranskaan menetetyn risteilijätilauksen takia yhtiön kiinteitä kustannuksia tulee vähentää 30 prosenttia. Aallon mukaan tämä saattaa tarkoittaa useiden satojen työpaikkojen vähentämistä.
Aallon mukaan tilanne on ollut väistämätön, koska STX:n Suomen telakat ovat toimineet useamman vuoden tappiolla ja molemmat telakat käyvät nyt vajaakäynnillä. Turun telakalla ei ole yhtään varmaa työtä tilauskirjassaan, kun Viking Grace -ruotsinlaiva on luovutettu ensi viikolla. Rauman telakalta valmistuu tämän vuoden syksyllä valtiolle ulkovartiolaiva. Muita tilauksia ei ole.
TUI:lle menevän ensimmäisen risteilijän tuotanto Turussa on jo aloitettu. Kummankin aluksen rahoitusaikainen rahoitus on kuitenkin vielä kesken, mikä uhkaa molempien laivojen tuotantoa.
STX:n Suomen hallitukselta turhaan pyytämä 50 miljoonan euron pääomalaina olisi mahdollisesti turvannut myös TUI:n alusten rakentamisen.