Norjalaisessa Kjeller-tutkimuslaitoksessa kehitettyä tuhkapilvisensoria kokeiltiin ensimmäisen kerran muutama viikko sitten italialaisten tulivuorten Etnan ja Strombolin läheisyydessä.
Avoid-niminen ilmaisin perustuu infrapunakameraan, joka on viritetty havaitsemaan tulivuoren tuhkan tärkeintä ainesosaa silikaattia. Avoid on käytännössä lentokoneen siipeen asennettava putki.
Kymmenen päivää kestäneet testilennot suoritettiin potkurikoneella. Avoidin tuloksia verrattiin laserspektrometrillä tehtyihin mittauksiin ja havaittiin ne yhtäpitäviksi.
Katlan seuraava purkaus on jo ”myöhässä”.
Brittiläinen halpalentoyhtiö Easyjet aikoo ensi kesänä ottaa käyttöön Avoid-tuhkanilmaisimet kahdessakymmenessä uudessa Airbus A320-matkustajakoneessaan.
Laitteen kehittäjien mukaan se pystyy havaitsemaan tuhkapilvet jo sadan kilometrin päästä, mikä antaa matkustajakoneen lentäjälle 5–10 minuuttia aikaa ohjata kone ohi tuhkapilven. Laite toimii yhtä hyvin sekä yöllä että päivällä.
Miljarditappiot lentoyhtiöille
Islantilaisen Eyjafjalla-tulivuoren levittämä tuhkapilvi sotki huhtikuussa 2010 lähes koko Euroopan lentoliikenteen ja aiheutti lentoyhtiöille viiden miljardin euron tappiot.
Samalla käynnistyi vilkas keskustelu siitä, miten vaarallisia tuhkapilvet ovat ja olivatko varotoimet ylimitoitettuja. Yksi ongelma oli, että jokapäiväiseen käyttöön soveltuvia tuhkapitoisuuden ilmaisimia ei ollut käytössä.
Tämä vauhditti Avoid-ilmaisimen kehitystyötä. Laitteen kehittäjä Fred Prata sai kuitenkin alkuperäisen ideansa jo 22 vuotta sitten. Pratan hanke ei kuitenkaan herättänyt vastakaikua hänen kotimaassaan Australiassa ja siksi hän siirtyi norjalaisen tutkimuslaitoksen palvelukseen.
Seuraava uhka Katla
Euroopan lentoyhtiöissä pelätään suuren islantilaisen tulivuoren Katlan seuraavaa purkausta. Katla on purkautunut viimeksi vuonna 1918. Se on tavallisesti purkautunut 40–80 vuoden väliajoin, joten uusi purkaus on jo ”myöhässä”.
Katla on huomattavasti suurempi kuin Eyjafjalla, ja siksi sen purkaus voi aiheuttaa paljon toissakeväistä suurempia ongelmia lentoliikenteelle.
Britannian ilmatila on yksi eniten Islannista tulevien tuhkapilvien uhkaamista. Tämä selittää Easyjetin kiinnostuksen Avoidiin. Yhtiö arvioi, että sitten kun ilmaisin on asennettu sataan matkustajakoneeseen, pystytään sataprosenttisen tarkasti arvioimaan turvalliset lentoreitit tulivuorten purkausten aikanakin.
Ilmaisimen testausta aiotaan myös edelleen jatkaa ensi kesänä. Paikka riippuu siitä, missä sopiva tulivuori sattuu purkautumaan, mutta ehdokkaita on katsottu valmiiksi Guatemalasta, Indonesiasta ja Japanista.
Netissä (norjaksi): www.campuskjeller.no/?side=lesmernyheter&newsid=88