Korean emo-STX prässää Suomen valtiota sijoittamaan STX Finlandiin, jotta Turun telakka ei menettäisi koko risteilijätuotantoa Ranskaan. Joko valtio sijoittaa telakkayhtiöön, tai jo solmitut kahden risteilijän tilaukset saksalaiselle TUI-varustamolle menevät sivu suun samoin kuin mahdollisuudet saada muita tilauksia jatkossa.
– Valtion sijoitus turvaisi risteilijöiden jatkorakentamisen Turussa, STX:n varapääjohtaja Jeff Roh kertoi Kauppalehdelle. Rohin mukaan Suomen valtion on otettava uudelleen harkintaan sijoituksensa Turun telakan omistavaan STX Finlandiin.
Roh sanoo Suomen hallituksen käytännössä kaataneen Oasis-luokan loistoristeilijän tilauksen Royal Caribbean Cruises -varustamolta. Varapääjohtajan mukaan Suomen olisi tullut sijoittaa telakkayhtiöön Ranskan tavoin.
Suomen valtio omistajaksi
Emo-STX:n johto väläyttää mahdollisuutta valtion suorasta osakkuudesta STX:ään Suomen telakoiden pelastusoperaatiossa.
– Voi olla, että valtio voisi tulla mukaan. En näe haittaa, ja voisi olla fiksua, että valtio on osaomistaja, Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto sanoo.
Jos valtionomistus olisi poliittisesti mahdollista, olisihan se järkevää teollisuuspolitiikkaa, sanoo telakan varapääluottamusmies Juha Jormanainen.
Aallon mukaan Ranskan valtio tuli mitä ilmeisimmin Suomea paremmin vastaan loistoristeilijän rakentamisen rahoituksessa. Parempaan tarjoukseen lienee vaikuttanut Ranskan valtion vajaan kolmasosan omistajuus Ranskan STX:ssä.
– Valtion sijoitus on edelleen ajankohtainen ja jopa ehdoton STX Finlandille. Se turvaisi risteilijöiden jatkorakentamisen Turun telakalla. Toinen vaihtoehto Turulle on Ranska, joka nyt auttaa Oasis-risteilijän kohdalla paljon enemmän kuin Suomi olisi ollut valmis tekemään, Roh kertoi.
Jormanaisen mukaan kyse ei ole pelkästään risteilijöiden valmistamisesta.
– Kyse on Suomen koko laivanrakennuksen tulevaisuudesta. Silloin tulee kaikki mahdolliset temput tehdä, Jormanainen vaatii.
STX Finland menetti Oasis-luokan loistoristeilijän tilauksen STX:n Saint-Nazairen telakalle, kun valtio ei myöntänyt suomalaistelakalle 50 miljoonan pääomaluottoa.
STX:n Turun ja Rauman alkavat yt-neuvottelut ensi tiistaina risteilijäkaupan menetyksen vuoksi. Telakoilla on noin 2 200 työntekijää, joita neuvottelut koskevat
Liki miljardin rahoituspaketti tarpeen
Aalto laskee, että TUI:n laivatoimitusten turvaamiseksi on laadittava noin 800 miljoonan euron rahoitus. Royal Caribbeanin ja TUI:n tilauksille laadittu 1,7 miljardin rahoituspaketti on nyt kasattava pienempänä uudelleen, kun amerikkalaistilaus meni Ranskaan. Valtion rahoitusyhtiö Finnvera takaisi kahden aluksen rakennusaikaiset lainat.
STX Finland pyysi kaatuneen rahoitusjärjestelyn lisäksi 50 miljoonan euron lainaa valtiolta. TUI:n tilausten kotiuttamisen varmistaminen Suomeen edellyttää ilmeisesti valtiolta muutakin kuin takuumieheksi menemistä.
Emo-STX on kilpailuttanut liki häikäilemättömästi Suomen ja Ranskan telakoitaan keskenään. Samalla Suomen ja Ranskan valtiot ovat joutuneet kilpailemaan parempien rahoitusjärjestelyjen myöntämisestä.