KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

”Lyömme korealaiset heidän omilla aseillaan”

Helsingin telakka hyötyisi valtion tuesta.

Helsingin telakka hyötyisi valtion tuesta. Kuva: Jarmo Lintunen

– Laivateollisuuden osaaminen on myös suunnitteluosaamista. Me voimme hyödyntää korealaista osaamista STX Business Groupin kautta. Sillä voimme lyödä korealaiset kilpailijamme, sanoo STX Finland Cruise -telakkayhtiön hallituksessa henkilöstöä edustava Ari Rajamäki.

PEKKA HELMINEN
30.5.2009 10.21

Kauko-Idässä Turun telakan pahin kilpailija on Samsung

– Korealainen Samsung on tulossa matkustajalaivamarkkinoille. Se tekee jo yhteistyötä suomalaisten suunnitteluyhtiöiden kanssa, Rajamäki tietää.

Tietoa vuotaa Suomesta Koreaan. Rajamäen mukaan myös päinvastainen tietojen kulku on mahdollista.

Samsung pystynee jo nyt rakentamaan normaalin matkustaja-aluksen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Loistoristeilijöiden tekemiseen yhtiön taidot eivät todennäköisesti riitä. STX:n Turun telakka on erikoistunut risteilijöiden tekemiseen.

Rajamäki arvioi, että niin ikään muillakin aasialaisilla telakoilla on viritelmiä rakentaa matkustajalaivoja. Japanilaisen Mitsubishin telakan into rakentaa matkustaja-aluksia tyssäsi ainakin toistaiseksi tulipaloon vuonna 2001.

Maakaasu
polttoaineeksi

Alusten ympäristönormien kiristyminen etenkin Itämerellä antaa haasteen mutta myös mahdollisuuden suomalaistelakoille.

– Alukset voisivat kulkea maakaasulla. Norjassa on jo vuonoaluksia, jotka käyttävät maakaasua polttoaineena, Rajamäki tietää.

Turun telakka on hankkinut tietotaitoa rakentamalla LNG-kaasutankkereita. Myös alusten runkoja voidaan kehittää ympäristöystävällisemmiksi niin, että laivan tekemät aallot ja virtaukset aiheuttavat vähemmän eroosiota. Samalla alukset ”pöllyttävät” vähemmän ravinteita pintakerrosta rehevöittämään.

– Uuden tonniston rakentamista voidaan perustella vähemmillä päästöillä, ympäristösyistä.

Rajamäen mukaan valtiovallan tulisi tukea kotimaisia varustamoja alushankinnoissaan. Käytännössä tämä tarkoittaisi Viking Linea.

Runsas viikko sitten telakkaseminaarissa Turussa puhunut STX Europen toimitusjohtaja Martin Landtman väläytti, että Suomen ja Ruotsin välillä voidaan tulevaisuudessa nähdä liikennöivän aluksia, jotka kulkevat purjeilla.

– Italian valtio on tukenut Fincantierin telakkayhtiötä 300 miljoonalla eurolla, Rajamäki muistuttaa. Fincantierin omistaa Italian valtio.

Rajamäki kertoo, että Espanjassa on otettu käyttöön monimutkainen tax lease -järjestelmä, joka parantaa telakan kilpailukykyä merkittävästi. Myös STX Europe toivoo saatavan vastaavan ohjelman Suomeen.

Valtion tilauksista
ei apua Turulle

Vaikka valtio aikaistaisi jäänmurtajien, lossien, maantielauttojen, öljyntorjuntakaluston ja viranomaiskäytössä olevien alusten tilauksia, se ei auttaisi Rajamäen mukaan käytännössä lainkaan Turun telakkaa. Hyödyn nappaisivat pienemmät Teijon, Uudenkaupungin, Helsingin ja ehkä Raumankin telakat.

Rajamäki on huolestunut alihankinta- ja tavarantoimitusverkoston sekä osaamisen katoamisesta Turusta. Hän toivoo työntekijöille valtion koulutustukea, kuten Ranska avustaa STX Francea.

Kun Oasis-sarjan toinen Turussa rakennettava alus luovutetaan syksyllä, lomautukset alkavat toden teolla. Rajamäki arvioi, että vuodenvaihteeseen mennessä ilman korvaavia töitä koko runkotuotanto pysähtyy. Tämä merkitsisi pakkolomia tuhannelle telakan runkotyöntekijälle sekä noin 2 000:lle verkostossa. Oasiksen luovutuksen jälkeen lomautukset jatkuisivat kiihtyvällä tahdilla myös varustelutyössä.

– Pahin skenaario on se, että puolentoista vuoden päästä työt tällä telakalla on tehty tällä tilauskannalla.

– Telakan porttien sisäpuolella on tällä hetkellä 5 500 työntekijää.

Lomautukset aiheuttavat Rajamäen mukaan suuren loven kuntatalouteen Varsinais-Suomessa saamatta jäävinä tulo- ja yhteisöveroina. Rajamäki kertoo, että STX ja telakan henkilöstöryhmät ovat valmistelemassa laskelmia lomautusten vaikutuksista maakunnassa. Tietoja käytetään hyväksi, kun päättäjiä lobataan pelastamaan telakka.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton kannatus kasvuun koko maassa

Hanna Sarkkinen puhumassa eduskunnan täysistunnossa.

Velkajarru vaikuttaa jopa vuosikymmeniä: ”Parhaimmillaan tarpeeton ja pahimmillaan haitallinen”

Suomessa on yli 3¿800 asunnotonta. Asunnottomuus kääntyi 12 vuoden laskun jälkeen nousuun tämän hallituksen aikana.

Meriluoto Orpolle Asunnottomien yön aattona: Teidän asemassanne en ehkä nukkuisi kovin hyvin

Katja Syvärinen.

Ay-vasemmisto kokoontuu miettimään, miten korjata hallituksen hyökkäyksen jäljet: ”Lähtökohtana on uusi työelämä, parempi turva”

Uusimmat

Abortti on laiton Ugandassa, siksi raskaudenkeskeytystä tarvitsevat naiset joutuvat turvautumaan syrjäkujien epämääräisiin abortintekijöihin. Turvallisen abortin tarjoaminen on rikos.

Siirtomaaisänniltä perityt lait haittaavat naisia Itä-Afrikassa

Vasemmistoliiton kannatus kasvuun koko maassa

Eurooppalaisen äärioikeiston kokoontumisessa Italiassa syyskuussa yhtenä innoittajana toimi Yhdysvalloissa murhattu Charlie Kirk.

Miksi he ovat niin vihaisia, että Euroopan perustukset järkkyvät?

Mate-juoma on tunnettu etenkin argentiinalaisten kansallisjuomana.

Ilmastonmuutos uhkaa Etelä-Amerikan suosikkijuoma matea

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikka uudistaa maailmankartan – Vanhat kartat vääristävät mantereiden koot

 
02

Meriluoto Orpolle Asunnottomien yön aattona: Teidän asemassanne en ehkä nukkuisi kovin hyvin

 
03

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
04

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

 
05

Amisten opetus romahti – Mistä osaajia telakoille?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Eleettömän tyylikästä vakoiluviihdettä Kari Häkämieheltä neljännessä Henrik Hamilossa Venäläinen sopimus

18.10.2025

Zimbabwen Afrikka-yliopistolla on oma aurinkosähkövoimala

18.10.2025

Abortti, nyt! Vaativat Latinalaisen Amerikan feministit

18.10.2025

Afrikan kehityspankilta lähes 10 miljardia euroa ilmastonmuutokseen sopeutumiseen maaseudulla

18.10.2025

Velkajarru vaikuttaa jopa vuosikymmeniä: ”Parhaimmillaan tarpeeton ja pahimmillaan haitallinen”

17.10.2025

Meriluoto Orpolle Asunnottomien yön aattona: Teidän asemassanne en ehkä nukkuisi kovin hyvin

17.10.2025

Ay-vasemmisto kokoontuu miettimään, miten korjata hallituksen hyökkäyksen jäljet: ”Lähtökohtana on uusi työelämä, parempi turva”

17.10.2025

Hallitus joutui kyselytunnilla tilille suurtyöttömyydestä, pääministerin mukaan laskennalliset työpaikat ovat jo melkein koossa

16.10.2025

Teollisuudessa varovaisia kasvun merkkejä, mutta työllisyys vaatisi aktiivisempaa otetta

16.10.2025

Afrikka uudistaa maailmankartan – Vanhat kartat vääristävät mantereiden koot

16.10.2025

Lohikoski vaatii Rikosuhripäivystyksen, Ihmisoikeusliiton ja Pakolaisneuvonnan työn turvaamista

16.10.2025

Orpon velkahallitus kasvattaa tietoisesti luontovelkaa

16.10.2025

Minja Koskela: Vasemmistoliitto neuvotteli loppuun asti velkajarrusta – viimeinen niitti oli neljän suuren keskenään sopima pohjaesitys

16.10.2025

Vasemmistolla on monta hyvää syytä vastustaa velkajarrua – tässä niistä kahdeksan

16.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään