Palovene kaartaa Helsingin pelastuslaitoksen laituriin Kaivopuistossa. On aika vaihtaa Suomenlinnan pelastusaseman kahden hengen miehistö. Perjantaiaamu on utuinen. Muutaman päivän lämpimän jakson jälkeen on luvassa sadetta ja viilenevää.
Ylipalomies Harri Ukkonen, 53, on tyytyväinen säähän. Jos olisi aurinkoinen päivä, Suomenlinnaan tulisi tuhansittain kaupunkilaisia ja turisteja kesäpäivää viettämään. Se voisi tietää ambulanssikeikkaa.
Suomenlinnan palomiehistä toinen on kokeneempi ylipalomies, jolla on paloveneenkuljettajan pätevyys. Toinen on nuorempi palomies-sairaankuljettaja.
Parivaljakko hoitaa Suomenlinnassa kolmea tehtävää. Hälytyksestä riippuen he pukevat ylleen joko pelastusliivit, valkoiset ambulanssimiehen vaatteet tai savusukeltajan varusteet. Kulkuneuvoksi otetaan vene, ambulanssi tai paloauto.
– Palomiehellä ei ole yhtä työkalua, joka olisi tärkein. Tehtäviä on niin monia. Minulle päätyökalu on ehkä tämä vene, koska olen erikoistunut veneenkuljettajaksi, Ukkonen sanoo.
Palovene
vai ambulanssivene?
Palovenekin on nykyään enemmän ambulanssivene.
– Ensihoito on mennyt paljon eteenpäin. Palot sen sijaan sammutetaan edelleen vedellä, yli 30 vuotta pelastuslaitoksella palvellut Ukkonen sanoo.
Kuskin penkin alta löytyy samantasoinen välinereppu kuin ambulanssistakin. Apumiehellä on vielä lisää hoitotarpeita. Löytyy ”tippaa ja deffaa”. Välineillä saadaan tarvittaessa aloitettua sydänpysähdyspotilaan hoito.
Pelkästään paloveneen varaan hoito ei jäisi.
– Jos sydän pysähtyy tai potilas on tajuton, paikalle hälytettäisiin myös lääkärihelikopteri.
Saaristossa helikopteri hoitaa myös sydänpysähdyspotilaan kuljetuksen. Veneessäkin voi potilasta kuljettaa, mutta vakavasti loukkaantuneelle tai sairastuneelle kyyti on liian pomppivaista.
Päivä huoltotöissä
ja harjoitellessa
Suomenlinnan palomiehet ovat Erottajan pelastusaseman palkkalistoilla.
– Ammattitaito ruostuisi, jos olisi pelkästään Suomenlinnassa.
Suomenlinnassa palomiehillä on samankaltainen päiväohjelma kuin mantereella. Aamupäivä hurahtaa kaluston tarkistuksissa ja pienissä huoltotöissä. Pitää katsoa, että paloautossa kaikki toimii niin kuin pitää ja ambulanssin varusteet ovat kunnossa.
Lounaan jälkeen alkavat päivän harjoitukset. Suomenlinnassa harjoituksissa suunnataan yleensä merelle opettelemaan navigointia ja veneen käsittelyä.
Aina ei ole yhtä leppoisaa. Ukkonen joutui veneensä kanssa tositoimiin alkukesällä, kun läheisessä saaressa syttyi iso saunarakennus.
– Ei se kivijalkaan mennyt, mutta ei siinä ainakaan tänä kesänä saunota.
Ajoharjoittelun jälkeen on vielä liikuntatunti. Ilta on vapaata päivystämistä. Yöllä nukutaan.
Kesäsarjassa eri alojen ammattilaiset kertovat työkaluistaan.