KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Brasilian rautatiet rapistuvat käytön puutteessa

Biodieseliä ja soijaa jalostavan Granolin tuotantolaitos sijaitsee uuden Pohjois-etelä-radan varressa Brasilian Anápolisissa. Yhtiö on käyttänyt junakuljetusta satunnaisesti, mutta muuten radalla on toistaiseksi hiljaista.

Biodieseliä ja soijaa jalostavan Granolin tuotantolaitos sijaitsee uuden Pohjois-etelä-radan varressa Brasilian Anápolisissa. Yhtiö on käyttänyt junakuljetusta satunnaisesti, mutta muuten radalla on toistaiseksi hiljaista. Kuva: IPS/Mario Osava

Anápolisissa uskotaan uuden radan liikenteen vilkastuvan.

Anápolis, Brasilia – IPS/Mario Osava
18.1.2018 16.15

Brasiliassa on tuhansia kilometrejä rautateitä, jotka rapistuvat käytön puutteessa, koska laajan maan logistiikkaa ei ole saatu toimimaan kunnolla.

Brasiliassa oli kiskoja 37 000 kilometriä jo viime vuosisadan puolivälin paikkeilla. Nyt kolmannes niistä makaa käyttämättömänä ja toinen mokoma alikäytössä.

Usko, että tuplasti Euroopan unionin kokoinen 208 miljoonan asukkaan maa voi kehittyä vain junaliikenteen avulla, on kuitenkin pysynyt vahvana. Kunnianhimoinen Pohjois-etelä-rata avattiin 2014, mutta sen käyttö on yhä epäsäännöllistä.

ILMOITUS
ILMOITUS
Ajatus, että kuljetusväylät vetävät kehitystä puoleensa, ei aina toteudu automaattisesti.

Tocantinsin osavaltiosta Goiásin osavaltion Anápolisiin kulkevalla radalla on mittaa 855 kilometriä. Työn alla on 682 kilometriä lisää päämääränä Estrela D’Oeste São Paulon osavaltiossa.

”Suuri sekasotku”

– Ratahanke on suuri sekasotku kaikkine virheineen ja pullonkauloineen, sanoo konsultti Edson Tavares, joka johti aiemmin Anápolisin kuivasatamaa.

Radalla on mutkia, joissa aiottu 80 kilometrin tuntivauhti on pudotettava puoleen, ja toimiakseen kunnolla se pitää kytkeä muihin ratayhteyksiin, hän selittää. Brasiliassa on viiden eri operaattorin rataverkkoa.

Pohjois-etelä-radan rakentaminen alkoi jo 1987, mutta se kärsi keskeytyksistä ja korruptioepäilyistä. Rataa operoi nyt maailman suurimman rautamalmin viejän, Vale-yhtiön, logistiikkayritys.

Logistiikan keskus

Radan eteläinen haara on yhä kysymysmerkki.

– Kun se saadaan toimimaan, Anápolisista tulee tärkeä logistiikkakeskus, koska täältä lähtee myös Belémin ja pääkaupungin Brasilian yhdistävä valtatie ja valmistumassa on suuri rahtilentokenttä, kaupungin kehitysjohtaja Vander Barbosa ennustaa.

Anápolisissa sijaitsee Brasilian keskilännen suurin teollisuusalue, jossa toimii 20 lääkealan yritystä, Huyndain autotehdas sekä elintarvike- ja rakennusmateriaaliteollisuutta.

Kaupungissa on myös aseteollisuutta ja armeijan lentotukikohta suojelemassa pääkaupunkia, jonne on linnuntietä vain 130 kilometriä.

Radanvarressa sijaitseva soijaa ja biodieseliä tuottava Granol-yhtiö on käyttänyt kiskoja kuljetuksissaan satunnaisesti. Muun agribisneksen toivotaan seuraavan esimerkkiä Brasilian tuottoisimmalla maatalousseudulla.

Ratayhtiöt yhteistyöhön

– Ajatus, että kuljetusväylät vetävät kehitystä puoleensa, ei aina toteudu automaattisesti. Talouskasvu vaatii johdonmukaista politiikkaa, Tocantinsin yliopiston aluekehityksen professori Lilian Bracarense muistuttaa.

– Brasilian keskilännessä sekä pohjois- ja koillisosissa on puutetta infrastruktuurista, mutta se ei riitä motivoimaan yksityisiä sijoittajia, kuten maan etelä- ja kaakkoisosissa, hän jatkaa.

Goiásin osavaltiossa korjattiin viljakasveista viime vuonna 22 miljoonan tonnin ennätyssato. Alueen talous on kuitenkin kytköksissä etelään, jossa Santosin satama on 1 000 kilometrin päässä, kun pohjoisen lähimpään satamaan on 1 600 kilometriä.

Koska Pohjois-etelä-rata ei ulotu rannikolle, sen toimivuus vaatii pääsyä toisten yhtiöiden rataosuuksille, kuljetusministeriön logistiikkayhtiön johtaja José Carlos Medaglia sanoo. Se on jo laillistettu mutta odottaa toimeenpanoa.

– Tällaista ei aiemmin voinut kuvitellakaan Brasiliassa, jossa toimiluvan haltija oli ainoa radan käyttäjä.

Englanninkielinen versio

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Maahanmuuttajien vastainen mielenosoitus Amsterdamissa lokakuussa. Vasemmanpuoleinen lippu on siirtomaavallan aikainen, 1600-luvulta peräisin oleva Hollannin Itä-Intian kauppakomppanian lippu.

Kun hallitukset leikkaavat, oikeistopopulismi nousee

Paimentolaisia jurtan edessä Dornogovin maakunnassa Mongoliassa lähellä Kiinan vastaista rajaa.

Ilmastonmuutos teki Mongolian talvista hyytäviä – kotieläimiä kuolee miljoonittain ja paimentolaiset muuttavat kaupunkeihin

Googlen ensimmäinen Chilen datakeskus sijaitsee pääkaupunki Santiagon pohjoislaidalla Quilicurassa. Keskus peittää laajan alueen, palvelimia viilentävä vesi höyrystyy silmin nähden.

Chile haluaa olla Latinalaisen Amerikan datakeskusten keskus

Nicaraguan viranomaiset sulkivat ja takavarikoivat elokuussa 2021 maan vanhimman päivälehden La Prensan toimituksen. Maanpaossa toimintaansa jatkanut lehti sai tänä vuonna Unescon lehdistönvapauspalkinnon.

Nicaraguan uutispimennys syvenee: Valtaosa journalisteista on maanpaossa, loput hiljakseen

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta piti kokousta poikkeuksellisesti sunnuntaina.

Joulun toivotukset toimeentulotuen muutoksilla: ”Lisää äärimmäistä köyhyyttä”

Eteläranta 10:n työnantajalinnake on saanut Orpon hallitukselta kaiken haluamansa, mutta höveleitä ovat olleet muutkin halitukset siinä toivossa, että massiiviset veroalet saisivat talouden käyntiin.

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

Kansan Uutisissa vuosikymmenet kirjoittajana ja haastateltana esiintynyt Esko Seppänen kuvattiin lehteen viimeisen kerran lokakuussa 2019.

Kansan valistaja Esko Seppänen kuoli itsenäisyyspäivänä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

 
02

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

 
03

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
04

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

 
05

Vasemmistoliitto tutkitutti: Jopa kokoomuslaisista enemmistö kannattaa miljonääriveroa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoontuu Töölöntorille itsenäisyyspäivänä kello 17.45

05.12.2025

Vasemmistoliitossa paheksutaan Tavion toimia: ”Törkeää vihamielisyyttä ay-liikettä kohtaan”

05.12.2025

Yrttiaho vaatii halpatyövoiman hyväksikäytön estävää ehtoa telakkateollisuutta rahoittavan Finnveran lainsäädäntöön

05.12.2025

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

05.12.2025

Kokoomuksen kritiikki vaihtoehtobudjettiin uutisoitiin, muttei vastauksia siihen

05.12.2025

Vasemmistoliiton Koskela: Suomen ei tule osallistua Euroviisuihin

05.12.2025

Yli tuhannelle potkut hyvinvointialueilla – Kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja työntekijöiden jaksamisesta, muistuttaa ammattiliitto

05.12.2025

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

05.12.2025

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

04.12.2025

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

04.12.2025

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

04.12.2025

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

04.12.2025

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

04.12.2025

Kellojen siirtelystä on luovuttava EU:ssa, meppi Kyllönen kirjelmöi Orpolle ja Ranteelle

04.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään