Työttömyysturvan aktiivimalli on nyt ollut voimassa tasan kuukauden. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän saamien tietojen mukaan työttömyyskassat eivät ole vielä saaneet sosiaali- ja terveysministeriöltä soveltamisohjetta malliin liittyen. Edes tarkkaa ajankohtaa ohjeen valmistumiselle ole ilmoitettu.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtajan Aino-Kaisa Pekosen mielestä on hallitukselta vastuutonta toimintaa, että aktiivimallin soveltamisen yksityiskohdista ei ole edelleenkään tietoa, vaikka laki on voimassa.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä jättää torstaina kirjallisen kysymyksen aktiivimallin epäselvyyksistä.
– Vastuuministeri Pirkko Mattila näyttää kadonneen kokonaan maan alle samaan aikaan, kun työttömyyskassoissa ei tiedetä edes sitä, koska aktiivimallin soveltamisohje saadaan valmiiksi. Aktiivimalli ei ole epäselvä pelkästään työttömille työnhakijoille vaan myös viranomaisille, Pekonen sanoo.
Pekosen mukaan työministeri Jari Lindström vain lisäsi sekaannusta toteamalla muutama päivä sitten, että ”ehkä kannattaisi kuitenkin malttaa ja katsoa minkä sisältöisenä tämä aktiivimalli oikeasti tulee sitten käyttöön”, vaikka laki on ollut voimassa jo 1.1.2018 alkaen.
– Ministeriautojen takapenkeiltä on lupailtu, ettei aktiivimalli tule rankaisemaan tosissaan töihin haluavia. Kun huhtikuussa leikkuri osuu tuhansiin aktiivisiin työttömiin, joutuu näistä lupauksista kantamaan poliittisen vastuun. Toivon mukaan hallitus ei aio tähän kurjistavaan kokeeseen ryhtyä, vaan ilmoittaa pikapuoliin aktiivimallin perumisesta, Pekonen sanoo.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kirjallinen kysymys kuuluu näin:
”Kuinka hallitus aikoo varmistaa kansalaisten oikeusturvan tilanteessa, jossa heidän toimeentuloaan mahdollisesti leikkaava lainsäädäntö on astunut voimaan ennen kuin sen käytännön soveltamisesta on linjattu?”
Ryhmän mukaan kansalaisten oikeusturvan kannalta on ongelmallista jos heihin voidaan kohdistaa sanktioita ilman, että etuuden maksamiseen liittyvät kriteerit ovat etukäteen tiedossa ja täsmällisesti määritellyt. Perustuslakivaliokunta on myös vakiintuneesti korostanut, että etuuden epäämisen pitää olla asiallisesti perustellussa suhteessa siihen, minkälaisia työllistymisen edistämistä tarkoittavia toimintoja on ollut tarjolla ja mitä työttömänä olevan henkilön syyksi voidaan lukea.