Ranskalainen dokumentti Nadia Comaneci ja diktaattori (La gymnaste et le dictateur, 2016) hahmottaa menneen maailman, jossa on jotain sekä hyvin surullista että surrealistista.
Kaikki alkoi 1976 Montrealin kesäolympialaisista, joissa 14-vuotias Nadia Comaneci oli suorituksillaan sensaatio. Olympialaiset tekivät Comanecista hetkessä maailmankuulun.
Kotimaassa Romaniassa sen päämiehen Nicolae Ceacuscen johtama kommunistinen hallinto otti kaiken mahdollisen irti tästä menestyksestä.
Menestyksestään huolimatta Comaneci ei saanut nauttia eliitille varatuista etuoikeuksista.
Pola Rapaportin ohjaama dokumentti on paljon muun ohessa selvitys siitä, miten kylmän sodan aikaisessa maailmassa urheilu koettiin etenkin itäblokin taholla tärkeäksi poliittisen propagandan välineeksi.
Comaneci on dokumentissa läsnä arkistomateriaalin ja kertojanäänen muodossa. Keskeiset haastateltavat ovat hänen lähipiiristään sekä 1980-luvun Romanian ankean yhteiskunnallisen todellisuuden henkilökohtaisesti kokeneita.
Sanansa sanovat niin vanha ystävä, valmentaja, pari toimittajaa kuin salaisen palvelun Securitaten entinen osastopäällikkökin. Yhteiskuntahistoriallisen todellisuuden hahmottaminen ja ymmärtäminen on olennainen osa tapaus Comanecia, ja tästä suhteesta dokumentti antaa vivahteikkaan kuvan.
Menestyksestään huolimatta Comaneci ei saanut nauttia eliitille varatuista etuoikeuksista. Hänen ystävällään näyttelijä Anda Onesalla on osuvan tuntuinen selitys sille, miksi kansakunnan ikoni pidettiin alkuhuuman jälkeen paljolti pimennossa.
Onesa viittaa Nicolae Ceaucescun ja hänen puolisonsa Elenan mustasukkaiseen oman asemansa varjelemiseen. Ceaucescujen vainoharhaisuus oli ymmärrettävää, sillä he halusivat olla ainoat sankarit ja aina esillä – muiden varjoon jääminen oli kaksikolle kauhistus.
Dokumentin esiin nostamien seikkojen perusteella Comanecin loikkaus länteen vähän ennen Ceaucescujen teloitusta joulukuussa 1989 tuntuu jo oman mielenterveyden kannalta olleen järkevä ratkaisu.
Historia: Nadia Comaneci ja diktaattori
TV1 la 30.6. klo 13.30.