KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Hallituksen koventunut linja junalakon taustalla

Kaarina Schroderus odotteli turhaan junaa eilen Mäntsälän asemalla. Työmatka Helsinkiin jäi tekemättä junalakon vuoksi.

Kaarina Schroderus odotteli turhaan junaa eilen Mäntsälän asemalla. Työmatka Helsinkiin jäi tekemättä junalakon vuoksi. Kuva: Lehtikuva/ Martti Kainulainen

Rautatieläisten valtakunnallisen vuorokauden lakon syy on hallituksen koventuneessa omistajaohjauksessa.

RISTO KORHONEN
16.6.2009 6.00

Rautatieläisten liiton ja Rautatievirkamiesliiton maanantaiaamuna kello kolme alkaneen ja tiistaiaamuun kello kolmeen kestäneen valtakunnallisen työnseisauksen syynä valtion omistajaohjauksen koventunut henkilöstöpolitiikka, joka on johtanut jättilomautuksiin. Rautatieläiset vaativat VR:n pitkäjänteistä kehittämistä yhteistyössä työntekijöiden kanssa pikavoittojen sijaan.

Vuorokauden työnseisaukseen osallistui 7 500 rautatieläistä ja se pysäytti koko raideliikenteen vuorokaudeksi. Julkisuudessa on lakkoa pidetty liiton uuden puheenjohtajan Vesa Maurialan (sd.) ja yleisemminkin sosialidemokraattinen profiilin nostona. Rautatieläisten liiton tiedotussihteeri Maarit Uusikumpu (vas.) ei ole tätä mieltä.

– Mediassa tämä näyttää henkilöityneen uuteen puheenjohtajaan, mutta ei hän yksin olisi tällaista voinut tehdä. Kyllä tässä on jäsenistö takana.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Toukokuun edustajakokouksessa oli paikalla 96 valtuutettua ympäri Suomea ja henki oli, että jotain pitää tehdä.

VR on päättänyt lomauttavansa lähes 1 500 VR-Gargon työntekijää tavaraliikenteen vähentymisen vuoksi. Uusikumpu sanoo rautatieläisten olleen yhteisesti haettujen pitkäjänteisten säästöjen kannalla.

Uusikummun mukaan myös liittojen ne jäsenet, joita lomautukset eivät koske, ovat olleet vahvasti mielenilmauksen takana.

– Koko porukka on yhtenäisesti mukana, hän vakuuttaa.

Jättilomautuksille
muita vaihtoehtoja

Rautatieläisten mukaan jättilomautuksiin turvautuminen kertoo valtio-omistajan koventuneesta linjasta, jossa ei enää välitetä raideliikenteen asemasta yhteiskunnallisesti tärkeänä toimijana. VR:n hyvien vuosien tuotot kelpaavat omistajalle, mutta notkahduksen kustannukset maksavat työntekijät.

Liitot eivät kiellä kuljetusten vähentymistä erityisesti metsä- ja paperiteollisuudessa. On kuitenkin muistettava, että junien kuljettamiseen tarvitaan aina tietty määrä väkeä eli työ ei ole vastaavasti vähentynyt.

Rautatieläisten liiton mukaan kevään neuvotteluissa VR:n kanssa pyrittiin kaikin mahdollisin keinoin välttämään lomautuksia muun muassa vapaaehtoisin säästötalkoin.

Mielenilmaus ei kohdistu liittojen mukaan VR Yhtymään, vaan omistajaohjauksen linjaan. Liitot vaativat omistajalta yhteiskuntavastuun kantamista niin työntekijöistä kuin ratainfran rahoituksestakin ja VR:n kehityksestä. Suunnanmuutos on tehtävä henkilöstöpolitiikassa takaisin henkilöstöä kuuntelevaan suuntaan.

Liitot esittävät myös keskustelua ratainfran kunnossapidon kilpailuttamisesta, jossa isona ongelmana ne pitävät viiden vuoden kilpailutusykliä. Se on liian lyhyt jakso yrityksen sitouttamiselle rataverkon kehittämiseen. Myös työntekijöille se tuo ongelmia elämän järjestämiseen.

Yleisöltä tukea
mielenilmaukselle

Rautatieläiset ilmoittivat lakkoaikeistaan virallisesti perjantaina. Tiedotussihteeri Uusikummun mukaan tällä haluttiin antaa ihmisille mahdollisuus varautua tilanteeseen.

– Emme halunneet tilannetta, jossa ihmiset olisivat yllättäen radanposkessa odottamassa tulematonta junaa.

Lakossa olevat rautatieläiset keskustelivat maanantaina ihmisten kanssa mielenilmauksen syistä suurimpien asemien tienoilla. Asenteet olivat Uusikummun mukaan yllättävän positiivisia.

– Aamulla Seinäjoen junasta tuli konduktööri ja kertoi saaneensa ihmisiltä positiivista palautetta. Yksi negatiivinen oli tullut, mutta se liittyi toivomukseen, että lakko olisi voinut kestänyt pitempääkin.

– Tuntuu, että yleinen mielipide on sympatiseeraava. Kiitetään, että joku edes jotain tekee, kertoo Maarit Uusikumpu.

Hän muistuttaa, että kaikilla valtio-omisteisilla yhtiöillä on myös työllisyyden kannalta yhteiskunnallinen tehtävä, puhumattakaan sitten VR:n yhteiskunnallisesta tehtävästä kuljetuksen saralla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hanna Sarkkinen puhumassa eduskunnan täysistunnossa.

Velkajarru vaikuttaa jopa vuosikymmeniä: ”Parhaimmillaan tarpeeton ja pahimmillaan haitallinen”

Suomessa on yli 3¿800 asunnotonta. Asunnottomuus kääntyi 12 vuoden laskun jälkeen nousuun tämän hallituksen aikana.

Meriluoto Orpolle Asunnottomien yön aattona: Teidän asemassanne en ehkä nukkuisi kovin hyvin

Katja Syvärinen.

Ay-vasemmisto kokoontuu miettimään, miten korjata hallituksen hyökkäyksen jäljet: ”Lähtökohtana on uusi työelämä, parempi turva”

Pääministeri Petteri Orpo jatkoi kyselytunnilla toivo-linjallaan.

Hallitus joutui kyselytunnilla tilille suurtyöttömyydestä, pääministerin mukaan laskennalliset työpaikat ovat jo melkein koossa

Uusimmat

Hanna Sarkkinen puhumassa eduskunnan täysistunnossa.

Velkajarru vaikuttaa jopa vuosikymmeniä: ”Parhaimmillaan tarpeeton ja pahimmillaan haitallinen”

Suomessa on yli 3¿800 asunnotonta. Asunnottomuus kääntyi 12 vuoden laskun jälkeen nousuun tämän hallituksen aikana.

Meriluoto Orpolle Asunnottomien yön aattona: Teidän asemassanne en ehkä nukkuisi kovin hyvin

Katja Syvärinen.

Ay-vasemmisto kokoontuu miettimään, miten korjata hallituksen hyökkäyksen jäljet: ”Lähtökohtana on uusi työelämä, parempi turva”

Pääministeri Petteri Orpo jatkoi kyselytunnilla toivo-linjallaan.

Hallitus joutui kyselytunnilla tilille suurtyöttömyydestä, pääministerin mukaan laskennalliset työpaikat ovat jo melkein koossa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikka uudistaa maailmankartan – Vanhat kartat vääristävät mantereiden koot

 
02

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
03

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

 
04

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

 
05

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Teollisuudessa varovaisia kasvun merkkejä, mutta työllisyys vaatisi aktiivisempaa otetta

16.10.2025

Afrikka uudistaa maailmankartan – Vanhat kartat vääristävät mantereiden koot

16.10.2025

Lohikoski vaatii Rikosuhripäivystyksen, Ihmisoikeusliiton ja Pakolaisneuvonnan työn turvaamista

16.10.2025

Orpon velkahallitus kasvattaa tietoisesti luontovelkaa

16.10.2025

Minja Koskela: Vasemmistoliitto neuvotteli loppuun asti velkajarrusta – viimeinen niitti oli neljän suuren keskenään sopima pohjaesitys

16.10.2025

Vasemmistolla on monta hyvää syytä vastustaa velkajarrua – tässä niistä kahdeksan

16.10.2025

Orpon hallitus loi Suomeen 100000 työpaikan sijasta yli 80000 uutta työtöntä, Minja Koskela vertasi välikysymyskeskustelussa

15.10.2025

Vasemmiston Saramo tiivistää, mistä Euroopan taloudelliset ongelmat johtuvat – ”Syyt löytyvät Luxemburgista, Irlannista ja Alankomaista”

15.10.2025

Monet 1930-luvun kehityskulut tuntuvat toistuvan 2020-luvulla, sanoo lapualaisuuden tutkija

15.10.2025

Velkajarru sementoi oikeistohallituksen kurjistamispolitiikan, sanoo Saramo

15.10.2025

Jakke Laakso muistelee, mutta ei sitä, mitä kaikki odottivat

15.10.2025

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

14.10.2025

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

14.10.2025

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

14.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään