Vaalien kiriviikolla TV-esiintymisiä joka lähtöön
Presidentinvaalien toisen kierroksen ennakkoäänestys päättyy tiistaina ennakkoarvioiden mukaan hieman vilkkaampana kuin vuonna 2006 vaaleissa.
Kuusi vuotta sitten ennakkoon ääntään käytti 32,7 prosenttia Suomessa asuvista.
Kun presidenttiehdokkaat käyttivät toisen kierroksen ensimmäisen viikon kiertämällä maakuntia, pitävät mediaesiintymiset kampanjoivan kaksikon pääkaupunkiseudulla.
Esiintymisiä riittää joka lähtöön, kun YLE, MTV3, Nelonen ja FST kierrättävät ehdokkaita aamu- ja ajankohtaisohjelmiensa tenteissä ja väittelyissä. Parhaansa tekevät myös radiokanavat ja painettu media, jottei mikään kivi ehdokkaiden näkemyksistä jäisi kääntämättä.
Kauppakeskusvisiittien lisäksi äänestäjille on tarjolla myös suurempia tapahtumia. Sauli Niinistön kampanjaan kuuluu luistelutapahtuma Tähdet olympiastadionilla keksiviikkona.
Helsingin Olympiastadionille saapuu Antero Mertarannan haastateltaviksi koko joukko entisiä ja nykyisiä urheilutähtiä Laura Lepistöstä Jari Kurriin.
Konsertteja ja katutempauksia
Pekka Haaviston maanantainen Helsingin jäähallin suuri tukikonsertti myytiin tunnissa loppuun, kun pääesiintyjäksi lähti takavuosien suomalainen suuryhtye Ultra Bra.
Lipuitta jääneille faneille ei ollut luvassa uusintakonserttia, sillä yhtye aikoi heittää vain yhden keikan, ei enempää.
Niinistön vastaveto on Helsingin Kampissa pidettävä ilmaiskonsertti Tähdet Narinkkatorilla.
Haaviston kampanjaa tehdään innostuksen vallitessa huolimatta siitä, että etukäteisarvioissa Niinistöllä näyttäisi olevan etumatka kilpakumppaniinsa nähden.
– Tuntuu, että tässä tehdään historiaa isolla kädellä. Tuntuu niin kuin koko maa vähän halaisi, luonnehtii kampanjan tunnelmia kansalasitoiminnasta vastaava Kirsi Syväri.
Syvärin tehtävänä on mm. koordinoida kaduilla tapahtuvaa kampanjointia esitteiden jakelusta katutempauksiin.
Esimerkiksi viime viikolla järjestettiin flash mob -tempaus, jossa facebookin ja kännykkäviestien avulla koottu porukka vetäisi Pekka Haavisto -pahvinaamarit päähänsä Helsingin Kompassiaukion perjantaiaamun ruuhkassa.
Syväri ei osaa sanoa onko vastaavaa luvassa viimeisellä kampanjaviikolla.
– Eihän niistä koskaan tiedä, mitä kukakin keksii.
Syvärin mukaan ihmiset tekevät kaikenlaisia asioita sen kummemmin lupia kysymättä. Joskus saatetaan kuitenkin kampanjatoimistoonkin ilmoittaa.