Roskapostin markkina
Hämmästyttävän suuri osa internetin käyttäjistä ostaa roskapostin eli ”spammin” perusteella: tutkimuksesta riippuen luku on kymmenestä muutamaan kymmeneen prosenttia.
Esimerkiksi venäläisten roskapostittajien ansioiksi arvioitiin 2005 vuosittain 2–3 miljoonaa dollaria. Vuonna 2009 eräs arvio heitti Venäjän spammituloiksi 125 miljoonaa dollaria vuodessa.
Lähde: Show Me The Money: Characterizing Spam-advertised Revenue
Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat selvittäneet roskapostituksista tilauksia saavien verkkokauppojen ansiot. Tutkijat tarkastelivat yhteensä kymmentä verkkoapteekkina tai ohjelmistonmyyjänä esiintyvää kauppaa.
Verkkokaupat keräsivät kuukaudessa verkkomyyntiä 200 000 Yhdysvaltain dollarista yli kahteen miljoonaan dollariin. Joukossa oli neljä miljoonaluokan kuukausimyyjää. Kuukausittaisten tilausten määrä oli 1 500–27 000 kappaletta, ja keskimääräisen tilauksen arvo vaihteli sadan dollarin molemmin puolin.
Tutkijat tekivät roskapostitusten mainostamista tuotteista testitilauksia ja pureutuivat tilausten yhteydessä saamaansa tietotekniseen dataan. Keskeinen aineisto muodostui verkkokauppojen automaation muodostamista tilausnumeroista, joista voi laskea tietyn aikavälin tilausmäärän. Lisäksi tutkijat saivat hankittua tietoja todellisten ostoskorien sisällöstä ja arvioivat tietojen pohjalta myynnin arvon.
Roskapostitusten taustalla oleva ansaintalogiikka perustuu tutkijoiden mukaan yleisesti niin sanottuihin kumppanuusohjelmiin, joissa verkkokauppa antaa itsenäisesti toimivien markkinoijien käyttöön aineistoja kuten tuotetietoja ja liityntämekanismeja kaupan automaatioon.
Markkinointikumppani saa korvauksen toteutuneen myynnin perusteella. Lääkeaineiden verkkokaupassa se on tutkijoiden mukaan tyypillisesti 30–50 prosenttia myynnistä.
Kumppanuusmarkkinointi sinänsä on salonkikelpoinen ja yleistyvä toimintamalli. Se on sallittu myyntikanava silloin kun toimintaan ei liity roskapostien lähettäminen ja tuotteet ovat sallittuja kauppatavaroita.
Laajamittaisiin roskapostituksiin liittyy monesti tarkoitusta varten kaapattujen tietokoneiden luvaton käyttö.
Aiheesta muualla verkossa:
Tutkimus Show Me The Money: Characterizing Spam-advertised Revenue (englanninkielinen PDF-tiedosto)
Roskapostin markkina
Hämmästyttävän suuri osa internetin käyttäjistä ostaa roskapostin eli ”spammin” perusteella: tutkimuksesta riippuen luku on kymmenestä muutamaan kymmeneen prosenttia.
Esimerkiksi venäläisten roskapostittajien ansioiksi arvioitiin 2005 vuosittain 2–3 miljoonaa dollaria. Vuonna 2009 eräs arvio heitti Venäjän spammituloiksi 125 miljoonaa dollaria vuodessa.
Lähde: Show Me The Money: Characterizing Spam-advertised Revenue