KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

SAK vaatii kilometrikorvausten veromuutosta uuteen valmisteluun: ”Syyttömät ihmiset joutuvat kärsimään”

SAK:n hallitus edellyttää, että työajoa koskevat kilometrikorvaukset säilytetään verovapaana.

SAK:n hallitus edellyttää, että työajoa koskevat kilometrikorvaukset säilytetään verovapaana. Kuva: pekka pajuvirta

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola katsoo hallituksen kaavaileman kilometrikorvausten leikkauksen johtavan toteutuessaan siihen, että syyttömät ihmiset joutuvat kärsimään.

Hannu Hurme
16.4.2012 14.30

Maan hallitus päätti kehysriihessään, osana laajempaa 200 miljoonan euron säästöihin tähtäävää verouudistuspakettia, säästää 70 miljoonaa euroa kilometrikorvauksista. Leikkauksen toteuttamismalliksi on kaavailtu, että 15 000 ajetun kilometrin jälkeen verovapaan kilometrikorvauksen enimmäismäärä puolittuu.

SAK:n hallitus edellyttää, että työajoa koskevat kilometrikorvaukset säilytetään verovapaana. Asia pitää panna uuteen valmisteluun ja ratkaisua tulee SAK:n hallituksen mielestä hakea kolmikantaisesti työntekijöiden, työnantajien ja valtion kesken.

Hallituksen esitys verovapauden kiristämisestä kohtelee erityisen kaltoin niitä, joille oma auto on välttämätön edellytys työtehtävien hoitamiseksi. Sen sijaan työsuhdeautojen käyttöä veronkiristys ei koskisi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Veromuutos tarkoittaisi palkansaajille käytännössä työnteon kulujen siirtämistä työntekijän itsensä maksettavaksi.

– SAK:n hallitus käsitteli asiaa eri liittojen näkökulmasta laajasti ja päätyi toteamaan, että maan hallituksen arvio siitä, että kilometrikorvauksia leikkaamalla saavutettaisiin 70 miljoonan euron säästöt, vaikuttaa täysin mahdottomalta, kertoo Matti Huutola.

Viesti liitoista on ollut yhdensuuntainen. Kilometrikorvausten leikkaamista ei ole harkittu loppuun saakka.

Oma auto työsuhteen ehtona

– On tehty virhearvio myös, kun pohdittu keitä 15 000 kilometrin yli menevien matkakulujen korvauksen pienentäminen esitetyllä tavalla koskisi.

Huutola huomauttaa itsekin yllättyneensä siitä, miten suurella osalla SAK-liittojen toimialoista työnantaja edellyttää työsuhteen synnyn ehtona sitä, että on työauto. Lisäksi edellytetään omien työkalujen kuljettamista omalla autolla.

SAK:n hallituksessa esitettiin arvio, jonka mukaan tällaisten työsuhteiden määrä saattaa nousta jopa 40 000:een. Tarkka tieto tästä on verottajalla.

Kilometrikorvausten perusteena olevaa olettamusta auton kuolettamisesta kahdeksan vuoden aikana pidettiin SAK:n hallituksessa epärealistisena. Monilla SAK:n aloilla joudutaan käyttämään autoa olosuhteissa, joissa sen kuluminen on kuolettumisarviota nopeampaa.

Tasapuolisuus vaarantuu

Huutola tulkitsee asiasta julkisuudessa käydyn keskustelun perusteella olevan mahdotonta kuvitella, että työnantajien kanssa pystyttäisiin sopimaan siitä, että ne korvaisivat työntekijöille jollakin muulla tavalla leikkauksista nykykäytäntöön syntyvän erotuksen.

Hallituksen esitystä ankarasti arvosteleva Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi on muistuttanut, etteivät työehtosopimukset velvoita työnantajia mihinkään lisäkorvauksiin ja tällaista on kenenkään turha edes odottaa.

Harjuniemi muistutti, että työssäkäyvien palkansaajien verotus kiristyy merkittävästi jo tehtyjen veronkorotuspäätösten takia. Tuloveroasteikkojen indeksitarkistusten jäädyttäminen ja arvonlisäveron korottaminen kohtelevat kuitenkin tasapuolisesti kaikkia verovelvollisia.

– Sen sijaan pitkiä työmatkoja ajaville kohdennettuja rangaistusveroja on vaikea ymmärtää kansalaisten tasapuolisen kohtelun kannalta.

Kyllönen aloitti keskustelun

Puheenjohtaja Riku Aalto sanoo kannanotossaan, että kilometrikorvausten leikkaus sotisi jyrkästi esimerkiksi työvoiman liikkuvuuteen liittyviä tavoitteita vastaan. Hän muistuttaa, että etenkin haja-asutusalueilla matkat ovat pitkiä ja hankalia eikä työn valmistumisaikataulusta ole varmuutta.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten (SMKJ) toiminnanjohtaja Juha Häkkinen on todennut, että kilometrikorvausten rajaaminen niitä eniten tarvitseville on käytännössä vaikeaa ja rajaaminen johtaa helposti eriarvoistumiseen.

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) sanoi tammikuun lopulla, että kilometrikorvauksia voisi leikata alueilla, joilla joukkoliikenne toimii hyvin. Hän korosti kuitenkin, että ei ole puuttumassa kilometrikorvauksiin silloin, kun oman auton käyttö on välttämätöntä työtehtävien hoitamiseksi.

Kyllönen ei ole ajamassa nykyisen kilometrikorvausjärjestelmän romuttamista. Hän toi esiin tarpeen puuttua siinä ilmeneviin epäkohtiin, kuten siihen, että järjestelmä kannustaa eräissä tapauksissa kulkemaan omalla autolla myös silloin, kun se ei ole mitenkään perusteltua.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

Uusimmat

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään