Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) avasi lauantaina uuden liikenneajattelun lähtökohtia. Hän toisti blogissaan, että uuteen ajatteluun on eduskunnan mandaatti.
– Vanha ajattelu: kaikki tai ei mitään. Kahdeksan miljardin edestä hankkeita, joihin ei koskaan ole rahaa, Kyllönen kiteyttää liikennepoliittisen ajattelun, jota edellisessä hallituksessa liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) johdolla ajettiin.
Taustalla on Ilta-Sanomien kirjoitus viime viikolta, jossa Kyllöstä syytettiin tiemäärärahojen leikkaamisesta jopa miljardilla eurolla. Ministerin toimia ovat paheksuneet erityisesti keskustalaiset kansanedustajat.
Kyllönen totesi viime viikolla muun muassa eduskunnan kyselytunnilla, että Liikenneviraston lista ei ole hänen listansa.
Samalla rahalla voi saada enemmän
Kyllösen mukaan uudessa ajattelussa pyritään tulokseen.
– Uusi ajattelu: vanhojen suunnitelmien uudelleenarviointi, jotta samalla rahalla saadaan mahdollisimman tehokkaasti parannettua suomalaista liikennejärjestelmää, hän selvittää.
– Eli samalla rahalla voi saada enemmän.
Ministeri muistuttaa, että uusi liikennepolitiikka on kirjattu eduskunnan kesäkuussa hyväksymään liikennepoliittiseen selontekoon.
Hänen mukaansa linjaukset on helppo löytää selonteosta.
– Jos ne sieltä vain haluaa lukea.
Hän osoittaa selonteon sivulta 21 kohdan, jossa koskettaa seuraavaa hallituskautta:
”Lähivuosien yhteysvälihankkeiden kehittämisratkaisut uudelleen arvioidaan kustannustehokkaamman, käyttäjälähtöisen ratkaisun löytämiseksi ja toimenpiteiden mitoittamiseksi.”
– Tämä kirjaus ohjaa luonnollisesti myös Liikenneviraston suunnittelua, ministeri painottaa.
”Epäonnistunut tulkinta”
Ilta-Sanomien juttu perustui Liikennevirastosta vuodettuun muistioon, jossa käytiin läpi kahdeksaa valtatiehanketta. Yksi niistä sijoittuu kuluvalle hallituskaudelle.
– Mielenkiintoista on se, että kun hallitus, ministerityöryhmä ja ministeriö tekevät hartiavoimin töitä TÄMÄN hallituskauden hankkeiden toteuttamiseksi, on Liikennevirasto ehtinyt luoda jo ihan oman työkalun ensi hallituskauden hankkeiden suunnitteluun, Kyllönen irvii.
– Tämä ”giljotiini” on epäonnistunut tulkinta uudesta ajattelusta, enkä tällaista työkalua ole missään ohjeistanut tai hyväksynyt. Nythän muistiota ei koskaan minulle ehditty esittelemäänkään, kun joku ystävällinen sielu oli sen jo tarkoitushakuisesti vienyt julkisuuteen.
”En haluaisi odottaa eläkeikään”
Ministerin mukaan olisi vastuutonta olla olla selvittämättä, millä keinoin samalla rahalla saadaan enemmän vaikuttavuutta.
– Jos voimme laajemmalla suunnittelulla saada samat hyödyt, miksi ihmeessä emme niin tekisi? hän kysyy.
– Tuottavuuden kasvu ei enää tyypillisesti synny tekemällä enemmän vaan tekemällä asiat uudella tavalla, fiksummin kuin ennen.
Kyllönen painottaa, että kyse ei ole yksittäisten hankkeiden karsimisesta.
– Tai pakonomaisesta 30-50-70 prosentin säästämisestä, kuten Liikenneviraston muistio antaa ymmärtää. Muistiossa itsessäänkin todetaan, että uuteen suunnitteluun ollaan vasta luomassa työkaluja.
Kyllönen sanoo, että ministeriö antaa uuteen suunnitteluun ohjeet vasta lähiaikoina.
– Liikennevirasto on yhdessä ELY–keskusten kanssa listannut tärkeimpiä tulevaisuuden liikennehankkeita yhteensä noin 8 miljardin euron edestä. Nykyisellä menettelyllä ja rahoitustasolla pelkästään näiden hankkeiden toteuttaminen kestää 8 hallituskautta eli 32 vuotta, Kyllönen laskee.
- Sujuva, todelliseen tarpeeseen vastaava ja turvallinen liikennejärjestelmä on Suomelle niin tärkeä, että eläkeikään asti en haluaisi uutta ajattelua odottaa.
Poliittisia päätöksiä ei ole
Liikenneministeriön tiedotteessa myöhemmin lauantaina Kyllönen vielä painotti, että on kaikessa toiminnassaan pitänyt kiinni eduskunnan hyväksymän liikennepoliittisen selonteon linjauksista.
Siinä hän toteaa lisäksi, että liikennepoliittisessa selonteossa on linjattu tämän hallituskauden liikenneinvestointeja sekä pitkäjänteisyyden varmistamiseksi myös vuosien 2016-2022 suunnitteluohjelmaa.
– Suunnitteluohjelma on luonteeltaan ohjaava eikä sen hankkeista ole tehty vielä lopullisia poliittisia päätöksiä, hän toteaa.
Lehtitietojen mukaan Kyllönen olisi kuitenkin itse linjannut leikkaukset Liikennevirastolle. Näin hän vastaa väitteeseen:
– Liikenne- ja viestintäministeriö on 4.6.2012 päivätyllä kirjeellään kiinnittänyt viraston huomiota liikennepoliittisen selonteon linjauksiin. Yksityiskohtaisesti ministeriö ei ole virastoa ohjeistanut esimerkiksi uudelleenarvioinnin menetelmien tai esillä olleen muistion osalta. Ministeriö ei myöskään millään muotoa ole hyväksynyt työn sisältöä.