KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kyllönen kiteytti keskustalaisen liikennepolitiikan: 8 miljardin edestä hankkeita, joihin ei koskaan ole rahaa

Liikenneministeri Merja Kyllönen.

Liikenneministeri Merja Kyllönen. Kuva: Lehtikuva/ Sari Gustafsson

Ministeri pitää mielenkiintoisena sitä, että Liikennevirasto ehtinyt luoda jo ihan oman työkalun.

Tuula Kärki
19.11.2012 14.27

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) avasi lauantaina uuden liikenneajattelun lähtökohtia. Hän toisti blogissaan, että uuteen ajatteluun on eduskunnan mandaatti.

– Vanha ajattelu: kaikki tai ei mitään. Kahdeksan miljardin edestä hankkeita, joihin ei koskaan ole rahaa, Kyllönen kiteyttää liikennepoliittisen ajattelun, jota edellisessä hallituksessa liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) johdolla ajettiin.

Taustalla on Ilta-Sanomien kirjoitus viime viikolta, jossa Kyllöstä syytettiin tiemäärärahojen leikkaamisesta jopa miljardilla eurolla. Ministerin toimia ovat paheksuneet erityisesti keskustalaiset kansanedustajat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kyllönen totesi viime viikolla muun muassa eduskunnan kyselytunnilla, että Liikenneviraston lista ei ole hänen listansa.

Samalla rahalla voi saada enemmän

Kyllösen mukaan uudessa ajattelussa pyritään tulokseen.

– Uusi ajattelu: vanhojen suunnitelmien uudelleenarviointi, jotta samalla rahalla saadaan mahdollisimman tehokkaasti parannettua suomalaista liikennejärjestelmää, hän selvittää.

– Eli samalla rahalla voi saada enemmän.

Ministeri muistuttaa, että uusi liikennepolitiikka on kirjattu eduskunnan kesäkuussa hyväksymään liikennepoliittiseen selontekoon.

Hänen mukaansa linjaukset on helppo löytää selonteosta.

– Jos ne sieltä vain haluaa lukea.

Hän osoittaa selonteon sivulta 21 kohdan, jossa koskettaa seuraavaa hallituskautta:

”Lähivuosien yhteysvälihankkeiden kehittämisratkaisut uudelleen arvioidaan kustannustehokkaamman, käyttäjälähtöisen ratkaisun löytämiseksi ja toimenpiteiden mitoittamiseksi.”

– Tämä kirjaus ohjaa luonnollisesti myös Liikenneviraston suunnittelua, ministeri painottaa.

”Epäonnistunut tulkinta”

Ilta-Sanomien juttu perustui Liikennevirastosta vuodettuun muistioon, jossa käytiin läpi kahdeksaa valtatiehanketta. Yksi niistä sijoittuu kuluvalle hallituskaudelle.

– Mielenkiintoista on se, että kun hallitus, ministerityöryhmä ja ministeriö tekevät hartiavoimin töitä TÄMÄN hallituskauden hankkeiden toteuttamiseksi, on Liikennevirasto ehtinyt luoda jo ihan oman työkalun ensi hallituskauden hankkeiden suunnitteluun, Kyllönen irvii.

– Tämä ”giljotiini” on epäonnistunut tulkinta uudesta ajattelusta, enkä tällaista työkalua ole missään ohjeistanut tai hyväksynyt. Nythän muistiota ei koskaan minulle ehditty esittelemäänkään, kun joku ystävällinen sielu oli sen jo tarkoitushakuisesti vienyt julkisuuteen.

”En haluaisi odottaa eläkeikään”

Ministerin mukaan olisi vastuutonta olla olla selvittämättä, millä keinoin samalla rahalla saadaan enemmän vaikuttavuutta.

– Jos voimme laajemmalla suunnittelulla saada samat hyödyt, miksi ihmeessä emme niin tekisi? hän kysyy.

– Tuottavuuden kasvu ei enää tyypillisesti synny tekemällä enemmän vaan tekemällä asiat uudella tavalla, fiksummin kuin ennen.

Kyllönen painottaa, että kyse ei ole yksittäisten hankkeiden karsimisesta.

– Tai pakonomaisesta 30-50-70 prosentin säästämisestä, kuten Liikenneviraston muistio antaa ymmärtää. Muistiossa itsessäänkin todetaan, että uuteen suunnitteluun ollaan vasta luomassa työkaluja.

Kyllönen sanoo, että ministeriö antaa uuteen suunnitteluun ohjeet vasta lähiaikoina.

– Liikennevirasto on yhdessä ELY–keskusten kanssa listannut tärkeimpiä tulevaisuuden liikennehankkeita yhteensä noin 8 miljardin euron edestä. Nykyisellä menettelyllä ja rahoitustasolla pelkästään näiden hankkeiden toteuttaminen kestää 8 hallituskautta eli 32 vuotta, Kyllönen laskee.

- Sujuva, todelliseen tarpeeseen vastaava ja turvallinen liikennejärjestelmä on Suomelle niin tärkeä, että eläkeikään asti en haluaisi uutta ajattelua odottaa.

Poliittisia päätöksiä ei ole

Liikenneministeriön tiedotteessa myöhemmin lauantaina Kyllönen vielä painotti, että on kaikessa toiminnassaan pitänyt kiinni eduskunnan hyväksymän liikennepoliittisen selonteon linjauksista.

Siinä hän toteaa lisäksi, että liikennepoliittisessa selonteossa on linjattu tämän hallituskauden liikenneinvestointeja sekä pitkäjänteisyyden varmistamiseksi myös vuosien 2016-2022 suunnitteluohjelmaa.

– Suunnitteluohjelma on luonteeltaan ohjaava eikä sen hankkeista ole tehty vielä lopullisia poliittisia päätöksiä, hän toteaa.

Lehtitietojen mukaan Kyllönen olisi kuitenkin itse linjannut leikkaukset Liikennevirastolle. Näin hän vastaa väitteeseen:

– Liikenne- ja viestintäministeriö on 4.6.2012 päivätyllä kirjeellään kiinnittänyt viraston huomiota liikennepoliittisen selonteon linjauksiin. Yksityiskohtaisesti ministeriö ei ole virastoa ohjeistanut esimerkiksi uudelleenarvioinnin menetelmien tai esillä olleen muistion osalta. Ministeriö ei myöskään millään muotoa ole hyväksynyt työn sisältöä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Riikka Purra ja Petteri Orpo vakuuttelivat yksimielisyyttään toimittajille tiistaina iltapäivällä.

Rasismiriihen jälkeen jäädään odottamaan, kenen perussuomalaisen puheita arvioidaan ensimmäisenä

Jouni Jussinniemi on toiminut vasemmistoliiton varapuheenjohtajana vuodesta 2019. Jatkokautta hakiessaan hän on viides ehdokas tehtävään.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

Minja Koskela.

”Hallituksesta tehty sketsi, pääministeristä narri”, vasemmistoliiton Koskela avaa perussuomalaisten toiminnan logiikkaa

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jukka Kopra selvitti hallituspuolueiden ryhmänjohtajien kokouksen antia toimittajille eduskunnassa.

Sanktioista väärinkäsitys, kokoomuksen ryhmänjohtaja Kopra sanoi

Uusimmat

Riikka Purra ja Petteri Orpo vakuuttelivat yksimielisyyttään toimittajille tiistaina iltapäivällä.

Rasismiriihen jälkeen jäädään odottamaan, kenen perussuomalaisen puheita arvioidaan ensimmäisenä

Jouni Jussinniemi on toiminut vasemmistoliiton varapuheenjohtajana vuodesta 2019. Jatkokautta hakiessaan hän on viides ehdokas tehtävään.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

Minja Koskela.

”Hallituksesta tehty sketsi, pääministeristä narri”, vasemmistoliiton Koskela avaa perussuomalaisten toiminnan logiikkaa

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jukka Kopra selvitti hallituspuolueiden ryhmänjohtajien kokouksen antia toimittajille eduskunnassa.

Sanktioista väärinkäsitys, kokoomuksen ryhmänjohtaja Kopra sanoi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Pahimmillaan perheiden tuloista lähti satoja euroja kuukaudessa – Reilu enemmistö suomalaisista peruisi hallituksen tekemiä leikkauksia

 
02

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

 
03

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

 
04

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

 
05

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kenelle kuuluu vastuu vanhushoivasta ja miksi?

02.09.2025

”Vahvistaisi ostovoimaa 2 miljardilla” – STTK esittää palkansaajien sivukulujen siirtämistä osittain työnantajille

02.09.2025

Hallituksessa heti hässäkkä siitä, mitä maanantaina tuli sovituksi

02.09.2025

Hoivan teoria ja käytäntö – ”Omaishoitajaksi ryhtyminen oli itselleni taloudellinen katastrofi”

02.09.2025

Liettua nujersi Susijengin täpärästi

01.09.2025

Miksi Petteri Orpo etsii selkärankaansa vasta ja juuri nyt?

01.09.2025

Näin kävi ulkomaalaislaille: ”Systemaattisia huononnuksia”

01.09.2025

Hallitus on tehnyt kaksi vuotta rasistista maahanmuuttopolitiikkaa: ”Edes ne eivät ole kartalla, jotka ovat hyväksyneet tiukennukset”

01.09.2025

Helsinki on taas nostamassa joukkoliikenteen lippujen hintoja: Jopa 20 prosentin korotukset

01.09.2025

Neljäs nimi ehdolle vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

01.09.2025

Alkuperäiskansat haluavat torjua digitaalisen kolonisaation

01.09.2025

Vasemmisto tarvitsee lisää Kemiönsaari-ilmiöitä

01.09.2025

Kollaa kestää vavahduttavammin kuin koskaan ennen Olivier Norekin suurenmoisessa romaanissa Talven soturit

31.08.2025

Huumekauppa uhkaa Perun alkuperäiskansoja

31.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään