KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

VR vähentää konduktöörejä: ”Irtisanomiset ovat iso yllätys”

Teppo Kääriäinen sanoo, että toivoa on niin kauan kuin neuvottelut voat käynnissä.

Teppo Kääriäinen sanoo, että toivoa on niin kauan kuin neuvottelut voat käynnissä.

VR perustelee irtisanomisia tehokkuudella.

Tuula Kärki
2.2.2024 7.30

Lähes 30:a konduktööriä uhkaa potkut, kun VR lakkauttaa lähiliikennekonduktöörien Riihimäen työpisteen.

VR:n aloitti tammikuussa Riihimäen lähiliikennekonduktöörejä, lähiliikenteen junatyön esihenkilöitä ja lähiliikenteen opetuskonduktöörejä koskevat muutosneuvottelut. Kaikkiaan neuvottelut koskevat 65 henkilöä ja voivat alustavan arvion mukaan johtaa jopa 35 työntekijän irtisanomiseen.

Riihimäen konduktöörien ammattiosaston tietojen mukaan sen jäsenistä irtisanomisvaarassa on 28. Noin 20 voisi työllistyä konduktöörien Helsingin toimipisteeseen. Tällä hetkellä Riihimäeltä käsin junissa työskentelee 48 lähiliikennekonduktööriä.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Konduktöörien irtisanominen vaarantaa lähijunaliikenteen turvallisuuden ja palvelutason.”

– Selvästi tilanne näyttää nyt siltä, että irtisanomisia tulee. Määrästä en tietenkään pysty sanomaan, Raideammattilaisten osasto 54 Riihimäen puheenjohtaja Teppo Kääriäinen sanoo Kansan Uutisille. Osasto on Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n osasto.

Suunnitteilla keskittäminen

VR on perustellut irtisanomisia ja Riihimäen yksikön sulkemista sillä, että henkilöstön keskittäminen yhteen yksikköön mahdollistaa tehokkaamman toiminnan.

Kääriäinen ei kuitenkaan pidä Riihimäen yksikön lopettamista järkevänä.

– Riihimäki on keskeisellä paikalla. Tästä on miehitetty hyvin liikenne ja viestintäministeriön ostoliikenteen junia. Riihimäen lähiliikennekonduktöörit ovat työskennelleet Tampereelle ja Nokialle asti. Meidän näkemyksen mukaan työvuorot pystytään tekemään tehokkaasti Riihimäeltä.

Riihimäellä työskentelevillä lähiliikennekonduktööreillä on pääsääntöisesti vuosikymmenten mittaiset työurat VR:n palveluksessa.

– Suurin osa mahdollisesti irtisanottavista lähiliikennekonduktööreistä on panostanut suuren osan elämästään lähiliikenteen matkustajien turvallisuuden ja asiakaspalvelun eteen. Työtä on tehty, ja tehdään, jatkossakin suurella sydämellä, JHL Raideammattilaisten osasto 54 Riihimäki sanoi tuoreessa tiedotteessaan.

Osasto vaatii, ettei kaavailuilla muutoksilla vähennetä konduktöörien määrää Liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikenteessä,jota Riihimäen konduktöörit palvelevat.

– Edellytämme myös valtion omistajaohjausta linjaamaan, että irtisanomisten sijaan voitaisiin käyttää pehmeitä keinoja, jotta irtisanomisilta voitaisiin välttyä, osasto toteaa.

Yllätysveto VR:ltä

VR:n suunnitelma sulkea Riihimäen yksikkö ja samalla irtisanoa konduktöörejä tuli yllätyksenä henkilöstölle.

– Varsinkin irtisanomisen ovat iso yllätys, Kääriäinen toteaa.

– Konduktöörejä on viimeksi irtisanottu vuonna 2016 tuotannollistaloudellisin perustein. Aiemmin miehityspisteiden lopettamisten yhteydessä on aina löydetty pehmeitä keinoja, esimerkiksi tarjottu työtä muualta.

Kääriäinen arvioi, että miehityspisteen lopettaminen on iso asia Riihimäellekin.

– Riihimäki on perinteinen rautatiekaupunki, joten asia koskee kaupunkia. Täältä konduktöörit ovat perinteisesti aloittaneet työvuoronsa vuosikymmenten ajan, hän muistuttaa.

Toivo ei kuitenkaan ole ihan kokonaan heitetty miehityspisteen säilyttämisen osalta.

– Niin kauan on toivoa, kun neuvotellaan, Kääriäinen sanoo.

Eniten häntä kuitenkin huolestuttaa yleinen kehitys VR:llä.

– Jos konduktöörien määrää vähennetään junissa, silloin kärsii niin turvallisuus kuin asiakaspalvelu, hän sanoo.

– Matkustajat kokevat junamatkustamisen turvallisemmaksi silloin, kun paikalla on henkilökuntaa, joka pystyy puuttumaan esimerkiksi häiriötilanteisiin.

Lippukoneet eivät korvaa ihmisiä.

– Junissa kulkee vanhuksia, lapsia ja nuoria, joille konduktööri pystyy olemaan suurena apuna junanvaihdoissa ja vastaavissa.

Vähemmän aikaa perheelle

Riihimäkeläinen konduktööri Anne Loukaja jännittää, että onko hänellä enää töitä, kun hänen pitäisi palata vanhempainvapaalta töihin maaliskuussa.

Hän on toiminut konduktöörinä vuoden 2010 lokakuusta lähtien.

– Olen viihtynyt töissä. Kaikki päivät ovat erilaisia, mikä pitää mielen virkeänä, hän kuvailee.

Loukaja on aina asunut radan varressa: Loviisassa, Vantaalla tai Helsingissä, ja nyt viimeksi Riihimäellä.

– Halusin nähdä, mitä tämä homma oikeasti on, hän kertoo.

Hän pelkää, että edessä voi olla alan vaihto.

– VR kun on ainoa firma Suomessa, jossa voi toimia konduktöörinä, hän toteaa.

Anne Loukaja miettii, onko hänellä töitä vielä vanhempainvapaan jälkeen.

Anne Loukaja miettii, onko hänellä töitä vielä vanhempainvapaan jälkeen.

Niinpä Loukajan pitäisi kouluttautua uudelleen. Vanhasta datanomin tutkinnostaan hän ei usko olevan paljon iloa nykypäivän työmarkkinoilla.

Jos taas paikka aukeaisi konduktöörinä Helsingistä käsin, elämä mutkistuisi.

– Kolmilapsisessa perheessä konduktöörin epäsäännöllinen työaika aiheuttaa paljon säätämistä, hän sanoo.

– Nyt puoliso on voinut joustaa työssään niin, että järjestely on toiminut, mutta jos minun työni päälle tulee tunnin työmatkat suuntaansa, voisi olla vaikea saada päivähoitoa järjestymään.

Loukaja laskee, että kolmen viikon työjaksossa työmatkatunteja kertyy 26, jos käy Helsingissä töissä.

– Se on kaikki pois perheeltä, hän suree.

Riihimäeltä Loukajan perhe tuskin lähtee.

– Löysimme täältä hyvä kodin.

Vaarantaa turvallisuuden

Vasemmistoliiton riihimäkeläinen kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen on rautatieläisperheestä. Hänen isänsä teki uransa VR:llä ja hänen puolisonsakin työskentelee samassa firmassa.

Pekonen matkustaa työmatkansa eduskuntaan junalla.

– Konduktöörien irtisanominen vaarantaa lähijunaliikenteen turvallisuuden ja palvelutason, hän arvioi.

Aino-Kaisa Pekonen on huolissaan junien turvallisuudesta.

Aino-Kaisa Pekonen on huolissaan junien turvallisuudesta. Kuva: Antti Yrjönen

Pekonen jättikin pääministeri Petteri Orpon (kok.) johtamalle oikeistohallitukselle kirjallisen kysymyksen lähijunaliikenteen turvallisuudesta ja palvelutasosta VR:n aloitettua tammikuussa muutosneuvottelut.

– Samaan aikaan, kun päätöstä perustellaan VR:n kilpailukyvyllä ja kannattavuudella, uhkaa konduktöörien vähentäminen ja sitä kautta matkustusturvallisuuden heikentyminen tehdä erityisesti yöllä junalla matkustamisesta vähemmän houkuttelevan vaihtoehdon, Pekonen sanoo.

Viime vuonna tehdyn selvityksen mukaan konduktöörien määrä on vähentynyt kahden vuoden aikana rajusti paikallisliikenteessä. Junan järjestyksestä vastaavat konduktöörit voivat lisäksi joutua työskentelemään yksin.

– Valtion omistajaohjauspolitiikan sekä liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikennehankintojen tulisi edistää hyvää henkilöstöpolitiikkaa sekä junaliikenteen turvallisuutta, esteettömyyttä ja riittävää palvelutasoa. Näillä tekijöillä on osaltaan tärkeä merkitys myös junaliikenteen houkuttelevuuden ja toimivuuden kannalta, Pekonen sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Eduskunta keskusteli valtioneuvoston puolustusselonteosta täysistunnossa Helsingissä 18. kesäkuuta 2025.

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

Uusimmat

Orgaanista jätettä kompostoidaan yhteisön johtamassa jätehuollossa Sesdanin kylässä Giayarissa.

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

Zimbabwelainen pienviljelijä Migren Matanga hirssipellollaan.

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

 
05

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään