KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

VR vähentää konduktöörejä: ”Irtisanomiset ovat iso yllätys”

Teppo Kääriäinen sanoo, että toivoa on niin kauan kuin neuvottelut voat käynnissä.

Teppo Kääriäinen sanoo, että toivoa on niin kauan kuin neuvottelut voat käynnissä.

VR perustelee irtisanomisia tehokkuudella.

Tuula Kärki
2.2.2024 7.30

Lähes 30:a konduktööriä uhkaa potkut, kun VR lakkauttaa lähiliikennekonduktöörien Riihimäen työpisteen.

VR:n aloitti tammikuussa Riihimäen lähiliikennekonduktöörejä, lähiliikenteen junatyön esihenkilöitä ja lähiliikenteen opetuskonduktöörejä koskevat muutosneuvottelut. Kaikkiaan neuvottelut koskevat 65 henkilöä ja voivat alustavan arvion mukaan johtaa jopa 35 työntekijän irtisanomiseen.

Riihimäen konduktöörien ammattiosaston tietojen mukaan sen jäsenistä irtisanomisvaarassa on 28. Noin 20 voisi työllistyä konduktöörien Helsingin toimipisteeseen. Tällä hetkellä Riihimäeltä käsin junissa työskentelee 48 lähiliikennekonduktööriä.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Konduktöörien irtisanominen vaarantaa lähijunaliikenteen turvallisuuden ja palvelutason.”

– Selvästi tilanne näyttää nyt siltä, että irtisanomisia tulee. Määrästä en tietenkään pysty sanomaan, Raideammattilaisten osasto 54 Riihimäen puheenjohtaja Teppo Kääriäinen sanoo Kansan Uutisille. Osasto on Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n osasto.

Suunnitteilla keskittäminen

VR on perustellut irtisanomisia ja Riihimäen yksikön sulkemista sillä, että henkilöstön keskittäminen yhteen yksikköön mahdollistaa tehokkaamman toiminnan.

Kääriäinen ei kuitenkaan pidä Riihimäen yksikön lopettamista järkevänä.

– Riihimäki on keskeisellä paikalla. Tästä on miehitetty hyvin liikenne ja viestintäministeriön ostoliikenteen junia. Riihimäen lähiliikennekonduktöörit ovat työskennelleet Tampereelle ja Nokialle asti. Meidän näkemyksen mukaan työvuorot pystytään tekemään tehokkaasti Riihimäeltä.

Riihimäellä työskentelevillä lähiliikennekonduktööreillä on pääsääntöisesti vuosikymmenten mittaiset työurat VR:n palveluksessa.

– Suurin osa mahdollisesti irtisanottavista lähiliikennekonduktööreistä on panostanut suuren osan elämästään lähiliikenteen matkustajien turvallisuuden ja asiakaspalvelun eteen. Työtä on tehty, ja tehdään, jatkossakin suurella sydämellä, JHL Raideammattilaisten osasto 54 Riihimäki sanoi tuoreessa tiedotteessaan.

Osasto vaatii, ettei kaavailuilla muutoksilla vähennetä konduktöörien määrää Liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikenteessä,jota Riihimäen konduktöörit palvelevat.

– Edellytämme myös valtion omistajaohjausta linjaamaan, että irtisanomisten sijaan voitaisiin käyttää pehmeitä keinoja, jotta irtisanomisilta voitaisiin välttyä, osasto toteaa.

Yllätysveto VR:ltä

VR:n suunnitelma sulkea Riihimäen yksikkö ja samalla irtisanoa konduktöörejä tuli yllätyksenä henkilöstölle.

– Varsinkin irtisanomisen ovat iso yllätys, Kääriäinen toteaa.

– Konduktöörejä on viimeksi irtisanottu vuonna 2016 tuotannollistaloudellisin perustein. Aiemmin miehityspisteiden lopettamisten yhteydessä on aina löydetty pehmeitä keinoja, esimerkiksi tarjottu työtä muualta.

Kääriäinen arvioi, että miehityspisteen lopettaminen on iso asia Riihimäellekin.

– Riihimäki on perinteinen rautatiekaupunki, joten asia koskee kaupunkia. Täältä konduktöörit ovat perinteisesti aloittaneet työvuoronsa vuosikymmenten ajan, hän muistuttaa.

Toivo ei kuitenkaan ole ihan kokonaan heitetty miehityspisteen säilyttämisen osalta.

– Niin kauan on toivoa, kun neuvotellaan, Kääriäinen sanoo.

Eniten häntä kuitenkin huolestuttaa yleinen kehitys VR:llä.

– Jos konduktöörien määrää vähennetään junissa, silloin kärsii niin turvallisuus kuin asiakaspalvelu, hän sanoo.

– Matkustajat kokevat junamatkustamisen turvallisemmaksi silloin, kun paikalla on henkilökuntaa, joka pystyy puuttumaan esimerkiksi häiriötilanteisiin.

Lippukoneet eivät korvaa ihmisiä.

– Junissa kulkee vanhuksia, lapsia ja nuoria, joille konduktööri pystyy olemaan suurena apuna junanvaihdoissa ja vastaavissa.

Vähemmän aikaa perheelle

Riihimäkeläinen konduktööri Anne Loukaja jännittää, että onko hänellä enää töitä, kun hänen pitäisi palata vanhempainvapaalta töihin maaliskuussa.

Hän on toiminut konduktöörinä vuoden 2010 lokakuusta lähtien.

– Olen viihtynyt töissä. Kaikki päivät ovat erilaisia, mikä pitää mielen virkeänä, hän kuvailee.

Loukaja on aina asunut radan varressa: Loviisassa, Vantaalla tai Helsingissä, ja nyt viimeksi Riihimäellä.

– Halusin nähdä, mitä tämä homma oikeasti on, hän kertoo.

Hän pelkää, että edessä voi olla alan vaihto.

– VR kun on ainoa firma Suomessa, jossa voi toimia konduktöörinä, hän toteaa.

Anne Loukaja miettii, onko hänellä töitä vielä vanhempainvapaan jälkeen.

Anne Loukaja miettii, onko hänellä töitä vielä vanhempainvapaan jälkeen.

Niinpä Loukajan pitäisi kouluttautua uudelleen. Vanhasta datanomin tutkinnostaan hän ei usko olevan paljon iloa nykypäivän työmarkkinoilla.

Jos taas paikka aukeaisi konduktöörinä Helsingistä käsin, elämä mutkistuisi.

– Kolmilapsisessa perheessä konduktöörin epäsäännöllinen työaika aiheuttaa paljon säätämistä, hän sanoo.

– Nyt puoliso on voinut joustaa työssään niin, että järjestely on toiminut, mutta jos minun työni päälle tulee tunnin työmatkat suuntaansa, voisi olla vaikea saada päivähoitoa järjestymään.

Loukaja laskee, että kolmen viikon työjaksossa työmatkatunteja kertyy 26, jos käy Helsingissä töissä.

– Se on kaikki pois perheeltä, hän suree.

Riihimäeltä Loukajan perhe tuskin lähtee.

– Löysimme täältä hyvä kodin.

Vaarantaa turvallisuuden

Vasemmistoliiton riihimäkeläinen kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen on rautatieläisperheestä. Hänen isänsä teki uransa VR:llä ja hänen puolisonsakin työskentelee samassa firmassa.

Pekonen matkustaa työmatkansa eduskuntaan junalla.

– Konduktöörien irtisanominen vaarantaa lähijunaliikenteen turvallisuuden ja palvelutason, hän arvioi.

Aino-Kaisa Pekonen on huolissaan junien turvallisuudesta.

Aino-Kaisa Pekonen on huolissaan junien turvallisuudesta. Kuva: Antti Yrjönen

Pekonen jättikin pääministeri Petteri Orpon (kok.) johtamalle oikeistohallitukselle kirjallisen kysymyksen lähijunaliikenteen turvallisuudesta ja palvelutasosta VR:n aloitettua tammikuussa muutosneuvottelut.

– Samaan aikaan, kun päätöstä perustellaan VR:n kilpailukyvyllä ja kannattavuudella, uhkaa konduktöörien vähentäminen ja sitä kautta matkustusturvallisuuden heikentyminen tehdä erityisesti yöllä junalla matkustamisesta vähemmän houkuttelevan vaihtoehdon, Pekonen sanoo.

Viime vuonna tehdyn selvityksen mukaan konduktöörien määrä on vähentynyt kahden vuoden aikana rajusti paikallisliikenteessä. Junan järjestyksestä vastaavat konduktöörit voivat lisäksi joutua työskentelemään yksin.

– Valtion omistajaohjauspolitiikan sekä liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikennehankintojen tulisi edistää hyvää henkilöstöpolitiikkaa sekä junaliikenteen turvallisuutta, esteettömyyttä ja riittävää palvelutasoa. Näillä tekijöillä on osaltaan tärkeä merkitys myös junaliikenteen houkuttelevuuden ja toimivuuden kannalta, Pekonen sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Raptori-yhtye lavalla Stadioncross-konsertissa vuonna 1990.

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

Hallitus suunnittelee Suomen eroa jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta.

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

Mervi Uusitalo-Heikkinen.

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

Uusimmat

Talvisaappaita myytiin poistohintaan kauppakeskuksessa Grönlannin pääkaupungissa Nuukissa huhtikuun lopulla.

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

Markku Ropposen uuden Kuhalan viihdearvo nousee korkealle.

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

Raptori-yhtye lavalla Stadioncross-konsertissa vuonna 1990.

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 
02

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

Vasemmistoliiton Honkasalo on huolissaan Madleen-laivan aktivisteista: ”Suomen hallitus ei voi katsoa sivusta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025

Taide ja kulttuuri puhdasta bisnestä? – Hallitus puhuu ”luovasta taloudesta”

11.06.2025

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

11.06.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri lupaa: ”Jos kilpailevilla listoilla olleet henkilöt pyrkivät puolueen jäseneksi toisen yhdistyksen kautta, puoluehallitus ryhtyy toimiin”

11.06.2025

Vasemmistoliiton Pekonen oikaisee Ylen uutista puolustusmenojen kasvattamisesta: ”Tässä on nyt vedetty hieman mutkia suoraksi”

11.06.2025

Vasemmistoliitto vaatii Turulta apua Gazaan

11.06.2025

Eläintuotannon ytimessä on kiusallinen ja ratkaisematon ristiriita – eikä se koske vain eläinoikeuksia

11.06.2025

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään