Helsingin itäiset vasemmistojärjestöt ovat huolissaan Kehä 1:n ja Itäväylän risteysjärjestelyistä. Risteysalue aiotaan ratkaista 2+2 -kaistaisella, lähes kilometrin mittaisella sillalla Itäväylän yli. Silta peittäisi lähiasukkaiden näköalat ja toisi liikennemelun ja saasteet kaikkien alueella asuvien ja liikkuvien haitaksi, varoitetaan järjestöjen kannanotossa.
Ratkaisuna vaikeaan liikenteen solmukohtaan on esitetty aikaisemmin myös tunnelivaihtoehtoja. Kallein vaihtoehto veisi liikenteen kaksikerroksiseen tunneliin, halvempi yksikerroksiseen. Siltavaihtoehto on kannanoton mukaan saanut ehdottoman kielteisen vastaanoton.
Kaupunkisuunnittelulautakunta pohtii asiaa alkuvuodesta 2011. Vasemmistojärjestöt toivovat, ettei asian käsittely etene esityksen pohjalta. Ehdotus ei ole hyvän kaupunkisuunnittelun periaatteiden ja tavoitteiden mukainen.
Siltavaihtoehtoa perustellaan kustannuksilla. On selvää, että tunneliratkaisut ovat kalliimpia kuin betonisilta. Muualla kaupungissa vastaavat liikenteelliset ongelmakohdat ratkaistaan rakentamalla huomattavasti pidempiä tunneleita kuin mitä Itäväylän risteyksen tunnelivaihtoehto edellyttää, järjestöt muistuttavat.
Itä-Helsingissä asuu jo nyt suuri osa helsinkiläisistä, ja entistä enemmän, kun kaikki asuntorakentaminen toteutetaan muun muassa Vuosaaressa ja entisillä Sipoon alueilla Östersundomissa ja Landbossa. Vuosaaren sataman myötä myös työpaikkaliikenne on selvässä kasvussa. Miksi siis liikenneinvestoinnit Länsi-Helsingissä ovat perustellumpia kuin Itä-Helsingissä, kysyvät kannanotossaan Vasemmistoliiton Vuosaaren osasto, Helsingin Itäinen Työväenyhdistys, Itäväylän Vasemmisto, Kontulan Vasemmisto ja Laajasalon Vasemmistoliitto.