KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

”Klassista harhaanjohtamista” – Yleisö äänesti vuoden viherpesuksi kananpoikamainoksen

Kuvakaappaus Kariniemen mainoksesta.

Kuvakaappaus Kariniemen mainoksesta.

Vuoden pahimman viherpesun palkinto meni HKScanin Kariniemen kananpoikien mainokselle.

Kansan Uutiset
16.5.2024 13.02

HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa” on vuoden viherpesuteko. Se voitti ylivoimaisesti mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden pahimpia viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus-kilpailun, jonka palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä.

Kananpoikamainos ylsi seitsemän ehdokkaan joukosta voittoon yleisöäänestyksen 29 prosentin ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin 10 989.

– Kariniemen mainos on klassista harhaanjohtavaa markkinointia, jossa ympäristöongelmat ja eläinten kärsimys pyritään ohittamaan vetoamalla pintapuolisiin parannuksiin, kuten broileritilojen virikkeisiin tai eläinten ravinnon kotimaisuuteen, tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen kommentoi.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Aidosti vastuulliset brändit eivät erotu, kun isolla rahalla operoivat tahot viherpesevät.”

– Kuluttajalla ei ole realistisia edellytyksiä arvioida eläinten pahoinvointia positiivisten mielikuvien takana. Ei siis ihme, että yleisö äänesti tätä mainosta sankoin joukoin.

Metsävedätykset ohjaavat poliitikkojakin

Kilpailun tuomaristo jakoi myös kolme kunniamainintaa. Metsä Group sai “Törkein itsekeksitty ympäristömerkintä” -kunniamaininnan Serlan pakkausmerkinnöistä, joissa esimerkiksi kierrätetyn selluraaka-aineen puute käännetään eduksi nimeten se “uudeksi ensikuituiseksi laaduksi.”

Toinen, “Törkeimmän lobbauskampanjan” kunniamaininta annettiin metsäalan järjestöjen ja toimijoiden yhteiselle Metsien Suomi -kampanjalle, joka uskottelee suomalaisen metsien käytön olevan kestävällä pohjalla.

– Metsäteollisuudella on pitkät perinteet siinä, että puhutaan metsien tärkeydestä ja vedotaan suomalaisten luonnonrakkauteen, vaikka samaan aikaan metsäteollisuuden toiminta nykymuodossaan on kestämätöntä, tuomariston jäsen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala sanoo.

– Mielikuvilla ratsastavat viestintäkampanjat ohjaavat kuluttajien ja huolestuttavasti myös poliittisten päättäjien huomion pois siitä tosiasiasta, että metsäteollisuus on yksi Suomen suurimmista luontokadon aiheuttajista ja vanhojen metsien suojelutilanne on hälyttävä.

Kolmas kunniamaininta, “Vuoden klassisin viherpesu”, myönnettiin Atrian biopohjaisen pakkauksen viestinnälle, joka ohjaa kuluttajia näkemään ilmastopäästöiltään raskaan lihantuotannon vähäpäästöisenä toimintana.

Harhaanjohtamista ja valehtelua

Vuoden Huiputus -palkinto jaettiin nyt kolmatta kertaa. Kariniemen kananpoikien mainoksen takaa löytyi suunnittelutoimisto SEK. Metsien Suomen on suunnitellut viestintätalo Miltton. MetsäGroupin mainoskampanjan on suunnitellut Hasan & Partners ja Atrian mainostoimisto on TBWA.

Tämän vuoden muut ehdokkaat olivat myös St1:n Puhtaan energian tekijä -mainos, Kemianteollisuuden biopolttoainekampanja Kinkkutemppu. Kilpailua järjestää Greenpeace.

– Eniten tämän ajan viherpesukulttuurissa harmittaa se, että monet aidosti vastuulliset brändit eivät erotu, kun isolla rahalla operoivat tahot viherpesevät röyhkeästi ja pienet jäävät jalkoihin, tuomariston jäsen, toimittaja Noora Shingler sanoo.

Hän huomauttaa, että vain 23 prosenttia suomalaisista kuluttajista luottaa yritysten puheisiin vastuullisuudestaan.

– Syy tähän on selvä: yritysten ja mainostoimistojen harjoittama tietoinen harhaanjohtaminen ja jopa valehtelu, Shinger toteaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

Gazassa eletään kurjuuden keskellä, mutta Suomi tiivistää puolustusyhteistyötä Israelin kanssa.

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

Vähävaraisten avun tarve on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti.

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

Monen kansainvälisen opiskelijan asema on tukala.

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

Uusimmat

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään