KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Viimeiset vitsaukset

Tuula-Liina Varis
28.2.2012 18.54

Kolumni / Tuula-Liina Varis

Minulla ei ole ajokorttia. 60-70-luvun Turussa ja Helsingissä oli toimiva paikallisliikenne; oma auto ei tullut mieleenkään. Ei edes niinä kesinä, kun kävin töissä Siuntion perukoilta, ajoin ensin kuusi kilsaa fillarilla tien varteen, sitten bussilla stadiin ja siellä ratikalla toimitukseen. Maalle muutettuakin kortti jäi aikomukseksi. Mies autoili virkaan, minä pyöräilin kauppaan kesäisin, talvisin potkuttelin kelkalla. Lasta kuljetin päiväkotiin kelkassa, pulkassa tai pyörän tarakalla.

Autoa en kaihoillut, kun kuljin 30 kilsan työmatkaa Keravalta Helsinkiin junalla ja bussilla. Ei siinä ollut mitään erikoista; tuhannet pääkaupunkiseudun asukkaat tekivät samoin. Ja tekevät yhä, käyvät Helsingissä töissä Hämeenlinnasta ja Tampereelta asti. Monista Helsingin lähiöistä matkustetaan kahtakin julkista liikennevälinettä käyttäen töihin keskustaan. Monet koululaiset kulkevat metrolla ja bussilla. Kirjastossa voi joutua käymään naapurilähiössä saakka. Sairaanhoitoakaan ei ole tarjolla joka ostarin nurkalla.

ILMOITUS
ILMOITUS
Iso kunta pystyisi sujuvan joukkoliikenteen avulla kustannustehokkaasti huolehtimaan siitä, että palvelut ovat kaikkien ulottuvilla.

Viihdyn hyvin sekä junassa että bussissa. Molemmissa pitkäkin matka kuluu rattoisasti lukien tai kirjoittaen. Voi myös nukkua. Varhaisessa aamujunassa Joensuusta Helsinkiin jotkut vetelevät autuaan unia Joensuusta Tikkurilaan asti. Vielä useammin näkee niitä, jotka käyttävät matkustusajan työskentelyyn. Niihin minäkin kuulun.

Edellinen olkoon esipuheena sille, miksi vilpittömästi kannatan kuntauudistusta. Toivon tietysti, ettei pakkoliitoksia tarvita. Pohjois-Karjalaan on kaavailtu kolme kuntaa. Yksi rakentuisi Joensuun ympärille, toinen Ylä-Karjalaan Lieksan-Nurmeksen alueelle ja kolmas Kiteen ympärille eli Keski-Karjalaan.

Maakunnassa on vajaat 170 000 asukasta. Se on vähemmän kuin Tampereen ja Turun asukasluku. Hallituksen kuntaliitosmallin toteutuessa Joensuun väkiluku nousisi jonnekin Lahden luokkaan, Nurmes ja Kitee jäisivät paljon pienemmiksi. Johan on ihme, jos ei sen kokoisia kuntia muka pystyttäisi hoitamaan niin, että toimivat palvelut turvataan jokaiselle kuntalaiselle ja kylät pysyisivät asuttuina.

Mutta kun on nämä välimatkat. Totta Joensuun torilta Ilomantsin Hattuvaaraan kilometrejä kertyykin. Mutta eivät täällä työ- ja asiointimatkat sen pitempiä ole kuin kymmenillä tuhansilla ihmisillä pääkaupunkiseudulla. Mitkään rahkeet missään päin maata eivät riitä siihen, että jokaisella olisi kävelymatka töihin ja palveluiden ääreen. Mutta kaikin puolin järkevä ratkaisu on nenän edessä: kattava julkinen liikenne.

En ole huomannut paikallisliikennettä ollenkaan otetun esille kuntaliitosten yhteydessä, vaikka se on ihan avainasemassa. Ihmettelen sitä. Onko maaseutu niin yksityisautoistunut, että julkisen liikenteen kehittämisen mahdollisuuskin on jostain muualta kuin tästä maailmasta?

Julkinen liikenne ei subventoitunakaan tule kalliiksi. Käyttäjälle se on verrattomasti omaa autoa halvempi. Kysymys on asenteista. Miehellä pitää olla auto. Eihän linja-autolla kulje kuin mummot ja muut köyhät ja avuttomat. Julkiseen liikenteeseen ei näillä asenteilla panosteta.

Edullista joukkoliikennemallia romutetaan ihan valtion puolesta. Ministeriön toimesta alas ajetun kattavasti toimineen kimppakyydin sijasta on siirrytty Kelan maksamiin yksittäistaksikorvauksiin. Säästöä piti syntymän, mutta kustannukset nousivat pilviin. Kelan maksamia yksi matkustaja per taksi -matkoja maksettiin tammikuussa 8000 kappaletta. Vuonna 2010 Kelan maksamien matkakustannusten kokonaismäärä oli 250 miljoonaa euroa.

Muutamassa kuukaudessa Kela tuhlaa taksimatkoihin sen saman 60-65 miljoonaa euroa, mikä saadaan kokonaissäästöä varuskuntien lakkauttamisesta, toteavat aiheesta sanomalehti Karjalaisen mielipidepalstalla (Karjalainen 17.2.) kirjoittaneet lieksalaiset sosiaalialan viranhaltijat Soile Syrjäläinen ja Anja Sarasoja. Vertailun vuoksi: koko maassa joukkoliikenteen vuotuiset määrärahat ovat noin 40 miljoonaa euroa.

Hölmöläisten hommaa!

Iso kunta pystyisi sujuvan joukkoliikenteen avulla kustannustehokkaasti huolehtimaan siitä, että palvelut ovat kaikkien ulottuvilla. Taajamien kaupallisista palveluista kuntalaiset ovat itse vastuussa. Kuten eräs puotinsa lopettanut pettynyt kyläkauppias totesi: kauppa ei pysy pystyssä, jos oman kylän asukkaat ostavat sieltä vain sen maitotölkin, joka sattui automarketissa käydessä unohtumaan. Kun juuri pitkät välimatkat ja hankala matkanteko ovat jatkuvan rutinan kohteena, miten se kyyti kaukaisiin marketteihin järjestyykin niin sutjakasti, ettei oman kylän kauppojen ovia juuri tarvitse avata?

Pohjois-Karjalasta kohoaa valitus taivaisiin kuin Israelin kansasta erämaassa. Herran viha on langennut päällemme! Nyt tulevat viimeiset vitsaukset! Nyt menee kaikki, kunnat ja varuskunnat! Venäläinen ryykää idästä, ja hallituksen herrat painaa etelästä!

Junantuoma jo miettii, pitäisikö pakata saman tien kimpsunsa ja häipyä, ennen kuin heinäsirkkaparvet laskeutuvat. Ympärilläni näen hyvinvoivan maakunnan ja sen pöhistyvän keskuskaupungin, jonne kokonaisia kaupunginosia nousee ennen näkemättömällä vauhdilla. Moottoriteitä rakennetaan ja niiden varsille hehtaareittain uusia tavarataivaita. Ei kai näin investoitaisi, jos arvioitaisiin tuhon ja kurjuuden olevan ovella.

Pohjois-Karjala ei näivety kuntaliitokseen eikä Kontiorannan varuskunnan lakkauttamisen myötä muutaman sadan työpaikan menettämiseen. Kuten presidentti Tarja Halonen huomautti: minkään alueen työllisyys ei voi olla yhden varuskunnan varassa. Vielä vähemmän sen varassa on rauha.

Valtiolta voi pyytää ja vaatia yhtä ja toista. Mutta tulevaisuudenuskoa ei maakuntiin lähetetä pankkisiirtona valtiokonttorista. Sitä on oltava omasta takaa. Henkinen ilmapiiri on luotava paikan päällä ja ihan itse.

Kirjoittaja on Joensuussa asuva kirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Ihminen vai kone?

Vieraskynä: Journalismi kestää tekoälyn, mutta kestääkö se johdon tekoälykiimaan

Noora Kotilainen.

Jos haluat rauhaa – varustaudu rauhaan

Veikka Lahtinen.

Miten kokea mielekkyyttä tuhojen keskellä?

Mielipidemittauksissa RKP:n kannatus on ollut historiallisen alhaista, ja monet harkitsevat puolueen vaihtamista.

Vieraskynä: Ummehtuneen ankkalammikon poliittinen vaihtoehto – ”Kansallista kielivähemmistöä koskevia asioita ei voi jättää enää RKP:n hoidettavaksi”

Uusimmat

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

Pia Lohikoski.

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

Minja Koskela.

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

 
03

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

 
04

Orpon hallitus leikkaa Helsingin rahoja: ”Vastaa 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä”

 
05

Vappuarvio Orpon hallituksesta: ”Häikäilemättömästi työnantajan hyväksi”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallituksen suunnitelma sen paljastaa: ”Nyt isketään viimeiseen henkireikään”

09.05.2025

KU kysyi Stubbilta, tuomitseeko Suomi Israelin toimet – Stubb: ”Tuomitsemme kaikki ne toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja kansainvälisiä sääntöjä”

08.05.2025

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

08.05.2025

Mepit vetoavat ulkoministeriin – ”Milloin aika koittaa?”

08.05.2025

Päätös kuun lopulla: Erotetaanko Yrttiahon puolueosasto?

08.05.2025

Perussuomalaisten pudotus jyrkkenee: Nyt lähti 4 prosenttiyksikköä

08.05.2025

Mario Draghi sen jo myönsi – transatlanttinen talouskuri on kuollut, Eurooppa tarvitsee oman kasvumallin

08.05.2025

Eduskunnan talouskeskustelussa kerrattiin joukko-oppia: ”270 000 työtöntä ei voi mahtua 47 000 avoimeen työpaikkaan”

07.05.2025

Vasemmistoliiton Koskela syyttää Orpon hallitusta nälkäisistä lapsista: ”Kestämätöntä ja räikeän epäoikeudenmukaista”

07.05.2025

Hallitus vaarantaa suden – Metsästämisen lisäämiselle ei ole perusteita

07.05.2025

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

07.05.2025

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

06.05.2025

Orpon hallitus leikkaa Helsingin rahoja: ”Vastaa 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä”

06.05.2025

Li Andersson kummastelee demareiden touhua: ”SDP on tekemässä strategisen virheen”

06.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään