KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Simolaistytön nousukiito oopperataivaalle

La Padronaa esittävä Tuija Knihtilä Savonlinnan La Fenicessä.

La Padronaa esittävä Tuija Knihtilä Savonlinnan La Fenicessä. Kuva: Lehtikuva/ Mikko Stig

Tuija Knihtilä laulaa vaikka vastasyntyneelle varsalle.

Siskotuulikki Toijonen
18.7.2012 11.20

Paljon on vettä virrannut Simojoessa niistä päivistä, kun musiikillisesti lahjakas pikkutyttö, nyttemmin kansainvälisille estradeille kiirinyt mezzosopraano Tuija Knihtilä hakeutui taiteen pariin. Vaikka hänen perheessään ei ollut ammattimuusikoita, vanhemmat kannustivat määrätietoista tyttöä laittaen hänet baletti-, soitto- ja laulutunneille jo pienestä pitäen.

– Halusin jo hyvin pienenä soittaa ja laulaa. Nelivuotiaana ilmoitin topakasti, että yksi toiveammateistani on laulaja. Televisiosta näkemäni Taikahuilu oli valtava elämys, jonka jättämä muistijälki on varmaan osaltaan vaikuttanut uravalintaani.

”Loistelias mezzosopraano Tuija Knihtilä antaa tumman äänensä soljua pitkin polveilevaa musiikkia, välillä äkäisenä, sitten taas rakastavana ja huolehtivana”, Hannu-Ilari Lampila kirjoitti Helsingin Sanomien kritiikissään Knihtilän roolisuorituksesta Kimmo Hakolan La Fenice-oopperassa Savonlinnan oopperajuhlilla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kiitettäviä kritiikkejä sateli muualtakin, ja ensi-ilta yleisö palkitsi hänet raikuvin aplodein. Lampilan kritiikkiin on helppo yhtyä. Tuija Knihtilä on hyvä laulaja. Vaativassa mamman roolissaan hän oli vakuuttava ja syvän emotionaalinen. Äänellisesti hän on todella hyvässä vireessä, kaunis mezzosopraanonsa soi tunteikkaasti ja sävykkäästi.

– La Fenicen Mamman roolin musiikki ei ole helpoimpia laulamiani, mutta usein juuri näistä paljon työtä vaativista, alussa hankalankin tuntuisista rooleista kasvaa lopulta hyvin rakkaita. Näyttämöllisestikin hahmo on hyvin monipuolinen, ja se on aina kiinnostavaa.

Osana juhlien kaaressa

Savonlinnassa esiintyminen jo toisena kesänä peräkkäin on Knihtilälle tärkeä etappi uralla ja mieluisaa. Hän myös muistuttaa, että Savonlinnan 100-vuotisjuhliaan viettävät Oopperajuhlat ovat tärkeä osa suomalaista kulttuuriperintöä.

– On kunnia saada olla osaltaan mukana juhlien kaaressa. Uuden roolin tekeminen ja siinä onnistuminen on aina iso haaste. Kun rooli tuntuu omalta, se on huikeaa. Toivottavasti näitä hetkiä on vielä paljon edessäpäin, Knihtilä toivoo.

Ei epäilystäkään, ettei hänen toiveensa toteutuisi. Mutta eteneminen kansainvälisellä uralla on vaativaa ja kilpailu oopperan tähtitaivaalla ankaraa.

Läpimurto Aidassa

Tuija Knihtilän selkeä läpimurto laulajana oli Amneriksen rooli Kasallisoopperan Aidassa. Hän oli loistava, ja niitti ylistävää kritiikkiä.

– Kritiikit pyrin lukemaan vasta näytösten loputtua, prosessin keskellä tärkein palaute tulee yleisöltä. Positiivinen palaute lämmittää aina. Menestyksen myötä paineet kasvavat, mutta jokainen ilta itsessään on uusi haaste. Pidän haasteista ja haluan kehittyä ja kasvaa laulajana ja kokonaisvaltaisemminkin taiteilijana.

Knihtilä korostaa, että laulajan on tärkeää pitää huolta itsestään ja jaksamisestaan, vaikka se joskus voidaan tulkita itsekkyydeksi tai jopa diivailuksikin. Mutta täytyyhän oopperalaulajan vähän diiva ollakin. Kyllä Knihtilästä sekin puoli löytyy, hyvällä tavalla. Esimerkiksi tätä haastattelua tehdessä hän ei suostunut kertomaan ikäänsä, koska se ei ole julkista tietoa. Niin sitä pitää! Eihän hänen esikuvansa Maria Callasinkaan iästä ottanut mitään tolkkua.

Pianosta lauluun

Mutta palataan vielä Simojoen rantamille ja siihen, kuinka pikkupianistista kehkeytyi laulaja. Pianotunnit hän aloitti kansalaisopistossa 6-vuotiaana. Opinnot jatkuivat musiikkiopistossa jo seuraavana vuonna. Matkan Länsi-Pohjan musiikkiopistoon Kemiin Tuija taittoi aluksi viikoittain ja loppuvaiheessa jopa kolme kertaa viikossa.

– Vaihdoin pääaineekseni laulun Leena Jutilan (nyk. Koskelan) johdolla heti kun se oli iän puolesta mahdollista. Laulaminen on kiehtonut minua aina.

Sitten tie vei Sibelius-Akatemiaan, jossa laulunopinnot käynnistyivät Raili Kostian oppilaana. Musiikin maisteriksi Knihtilä valmistui vuonna 1996. Solistiselle uralle hän on edennyt Kansallisoopperan kuoron myötä.

– Rakastan työtäni, mutta eteneminen uralla vaatii määrätietoisuutta ja paljon, paljon työtä.

Oopperan hurmaa on onnistunut vuorovaikutus esiintyjien ja yleisön välillä, ja jos yleisö kokee saaneensa illasta jotain. Sen aistii lavalle. Vaikeinta on jos itse ei ole täysin kunnossa, mutta siitäkin on selvitty monta kertaa.

Kansainväliselle uralle

Yllättäen Knihtilä sanoi itsenä irti Kansallisoopperan solistikunnasta 13 vuoden kiinnityksen jälkeen. Wagner-roolit Keski-Euroopassa kutsuivat kansainväliselle uralle. Hän on laulanut menestyksekkäästi mm. Weimarin ja Oslon oopperoissa ja Bergenin musiikkijuhlilla.

– Kokemukset ovat olleet fantastisia ja vahvistaneet uskoa, että selviän haasteellisista tehtävistä myös Kansallisoopperan ulkopuolella. Lähtöpäätös Kansallisoopperasta syntyi jo ennen Aidan ensi-iltaa, koin että halusin uusia haasteita ja nähdä miten minut otetaan vastaan ulkomailla. Elän nyt parasta lauluaikaani, eikä minulla ollut varaa jäädä odottamaan. Päätös vapautti energiaa, ja olen siitä onnellinen.

Hän on viihtynyt hyvin vapaana taiteilijana. Syyskaudella Knihtilä vierailee Kansallisoopperassa kiitetyssä Aidan Amneriksen roolissaan.

Lisää Wagneria

Knihtilä on tulkinnut paljon vahvoja naisrooleja Carmenista alkaen, joihin hänen vahvana, temperamentikkaana ja sensuellina naisena on helppo samaistua. Tulevaisuudessa hän halajaa uusia Wagner-rooleja.

– Koen olevani vahvaluonteinen, mutta olen samalla myös hyvin emotionaalinen ja herkkä luonne. Näistä kaikista on hyötyä näyttämöllä, ja olen oppinut hyväksymään nämä luonteenpiirteet itsessäni myös privaattielämässä.

Nyt, kun oopperankin määrärahoja ollaan mitä ilmeisimmin nitistämässä Knihtilä haluaa muistuttaa, että musiikissa piilevät valtavat voimat.

– Minusta oopperan tarjoaminen on tärkeää, erityisesti niille jotka eivät sitä vielä ole päässeet kokemaan.

Kun kyselen häneltä, miten hän houkuttelisi kotikuntansa pienviljelijäköriläitä oopperaan, Knihtilä napauttaa:

”En aliarvioisi simolaisia pienviljelijöitä, olen usein tavannut heitä yleisön joukossa konsertoidessani Pohjois-Suomessa”.

Vapaa-aikoinaan laulajatar vetäytyy pois kaupungista, jos mahdollista.

– Viihdyn luonnon läheisyydessä. Vesi elementtinä on minulle erityisen tärkeä ja luen paljon. Heti viimeisen La Fenicen esityksen jälkeen ajoin Savonlinnasta Ouluun, jossa vietin illan hauskuuttamalla kahden kuukauden ikäistä sisarenpoikaani mitä kummallisimmilla äänillä. Kovin oli vaativa yleisö, mutta sain hänet lopulta jopa nauramaan! Sieltä kiirehdin Simoon mökille saunomaan ja tervehtimään hevosia ja vastasyntynyttä varsaa. Voisihan niillekin kauniin aarian kajauttaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Timo Furuholm.

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

Porsaiden kastraatiokieltoa ollaan purkamassa.

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään