Kuluttajien suojana
Kuluttajavirasto jatkaa ainakin aluksi nykyisellä rakenteella myös uuden yhteisen viraston osana.
Virasto valvoo kuluttajien oikeudellista ja taloudellista turvallisuutta, markkinoiden ja kilpailun toimivuutta sekä ratkoo kuluttajakaupan riitoja.
Viraston alaisuudessa toimivat kuluttajaoikeusneuvojat ja kuluttajariitalautakunta.
Kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajasuojalain ja useiden erillislakien noudattamista viime kädessä uhkasakon ja markkinaoikeuden turvin. Kuluttaja-asiamiehen valvottavina ovat mm. sähkömarkkina-, asuntokauppa- ja vesihuoltolait.
Uudessa Kilpailu- ja kuluttajavirastossa työskentelee noin 150 ihmistä. (UP)
Kuluttajaliitto vahtii uutta virastoa
Kuluttajaliitto odottaa, että kuluttajien näkökulma otetaan vastaisuudessakin huomioon, vaikka Kuluttajavirasto ja Kilpailuvirasto ajetaan yhteen vuoden alusta lukien.
Eniten Kuluttajaliitto on huolissaan, muistetaanko myös kuluttajien näkökulma asioiden valmistelussa ja lausunnoissa vastedeskin vai annetaanko lausunnot vain markkinatoimijoita ajatellen.
– Tähän saakka kantaa on kysytty kahdelta eri virastolta. Nyt virkamiesten täytyy olla valppaina, jotta myös kuluttajien näkökulma muistetaan valmistelussa, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling toteaa.
Hänen mukaansa uudelle virastolle täytyy antaa työrauha. Jos kuluttajanäkökulma ei tule riittävästi esiin, Kuluttajaliitto puuttuu siihen heti.
Tanskan mallia haluttiin
Virastojen yhteen laittaminen on Beurlingin mukaan varsin ymmärrettävää, mutta mallia olisi voitu ottaa Tanskasta. Siellä kuluttaja-asiamies toimii itsenäisenä virkamiehenä viraston sisällä.
– Meillä kuluttaja-asiamies työskentelee uuden viraston pääjohtajan alaisuudessa.
Kuluttaja-asiamiehen itsenäinen toimivalta kuitenkin osittain turvattu lailla.
Uudesta mallista voi olla hyötyä
Kuluttaja- ja kilpailuasiat eivät välttämättä ole rajan vastakkaisilla puolilla. Esimerkiksi kaupan kilpailusta olisi hyötyä myös kuluttajille.
Viraston tuleva pääjohtaja on esittänyt, että vähintään 30 prosentin markkinaosuus päivittäistavarakaupassa toisi määräävän markkina-aseman ja sitä kautta viranomaisten tiukemman valvonnan. Tämä ajaisi Beurlingin mukaan myös kuluttajien etua.
Toinen ajankohtainen kuluttaja-asia ovat pikavipit.
– Uudella virastolla tulee olla yhtenäinen näkemys myös näistä asioista, sillä pikavippifirmat tulevat varmasti tekemään kaikkensa, jottei heiltä mene tuottoisa liiketoiminta alta, Beurling tuumii.
Kuluttajien suojana
Kuluttajavirasto jatkaa ainakin aluksi nykyisellä rakenteella myös uuden yhteisen viraston osana.
Virasto valvoo kuluttajien oikeudellista ja taloudellista turvallisuutta, markkinoiden ja kilpailun toimivuutta sekä ratkoo kuluttajakaupan riitoja.
Viraston alaisuudessa toimivat kuluttajaoikeusneuvojat ja kuluttajariitalautakunta.
Kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajasuojalain ja useiden erillislakien noudattamista viime kädessä uhkasakon ja markkinaoikeuden turvin. Kuluttaja-asiamiehen valvottavina ovat mm. sähkömarkkina-, asuntokauppa- ja vesihuoltolait.
Uudessa Kilpailu- ja kuluttajavirastossa työskentelee noin 150 ihmistä. (UP)