Kansanedustaja Kari Uotila arvostelee Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkimusjohtajan Petri Rouvisen perjantaina esittämiä näkemyksiä, ettei telakkateollisuutta ja erityisesti risteilijärakentamista kannata tukea. Perusteluna oli alan pysyvästi vaikea kansainvälinen kilpailutilanne.
– Näin varmasti onkin. On kuitenkin kysyttävä Rouviselta: mikä ala ei tällaisessa tilanteessa ole? Eikö pysyvästi vaikeassa kilpailutilanteessa ole metsäteollisuutemme, ITC-sektori mukaan lukien, Nokia ja monet muut alat, myös vasemmistoliiton telakkateollisuustyöryhmän puheenjohtajana toimiva Uotila kysyy.
Uotilasta on huolestuttavaa, että eri tahot antavat telakkateollisuuden vaikeana hetkenä väärää kuvaa suomalaisen laivanrakennuksen ja erityisesti risteilijäosaamisen kilpailukyvystä.
– Suomessa on rakennettu menestyksellisesti suurin osa maailman suurimmista loistoristeilijöistä viime aikoina. Turun telakka on yksi niistä neljästä telakasta jotka näitä edes pystyvät maailmassa rakentamaan. Omistajan passiivisuus rahoittajana ja kehittäjänä ei voi olla syy koko alan toivottomaksi leimaamiseen ja tulevaisuuden turvaamisvaihtoehtojen etsimisen laiminlyömiseen.
– Suomalainen laivanrakennusosaaminen on kokonaisuus, jonka merkittävin osa erityisesti työllisyysvaikutusten kannalta on risteilijärakentaminen. Telakkateollisuuden pelastaminen edellyttää kaikkien osaamisalueiden säilyttämistä ja tähän on pikaisesti löydettävä poliittinen tahto ja käytännön keinot, Uotila painottaa.