Kunta-alan henkilöstöä edustavat pääsopijajärjestöt kannustavat jatkamaan ja tehostamaan kuntauudistusta ripeällä aikataululla, koska muutokset kunnissa ja kuntarakenteessa ovat niiden mielestä tarpeellisia ja välttämättömiä.
Järjestöt pitävät kuntarakennelain tavoitteiden lähtökohtia ovat oikeina. Huoltosuhteen sekä ikä- ja elinkeinorakenteen muutokset ja muuttoliike pakottavat etsimään uusia toimintamalleja.
Henkilöstöasioita selvittämään ja pohtimaan tulee perustaa oma ryhmänsä. Se edistäisi ja vauhdittaisi muutosta. Kunta-alan palkansaajajärjestöjen vahva yhteinen tahto on, että kuntauudistus pitää nyt kerralla ja kunnolla viedä läpi, eikä riiputtaa henkilöstöä ”löysässä hirressä”.
Kuntauudistus on muutakin kuin rajojen siirtelyä. Samalla on ratkaistava kuntien tehtävien rahoitus. Kuntatyönantajan ja kuntatyöntekijöiden yhteistä tuloksellisuustyötä on jatkettava, ja siinä on painotettava julkisen palvelutuotannon erityispiirteitä. Mekaaninen tuottavuuden mittaaminen ei siihen sovi.
Osaamiseen panostettava
Koko henkilöstön osaamisen kehittämiseen on panostettava. Työn vaativuuden ja tuloksellisuuden kasvun tulee näkyä myös palkitsemisessa. Pääsopijajärjestöt puolustavat myös henkilöstön kelpoisuusvaatimuksia, sillä ne turvaavat osaamista ja palvelujen laatua sekä kansalaisten yhdenvertaisuutta.
Kuntapalveluille tulee laatia selkeät taso- ja laatukriteerit. Kuntien perustehtävät ja niiden rahoitus on arvioitava uudelleen, jotta kuntalaisille voidaan taata laadukkaat palvelut sekä terveellinen ja turvallinen elinympäristö asuinpaikasta riippumatta. Lähipalvelujen saatavuus on taattava laajasti.
Pääsopijajärjestöt pitävät erinomaisena työpaikkaomavaraisuuden, työssäkäyntialueen ja yhdyskuntarakenteen huomioimista kuntarahoituksen uudistamisessa. Tämä pakottaa myös työssäkäyntialueiden vaurastuneet ympäryskunnat ottamaan huomioon koko alueen tarpeet.
Henkilöstö mukaan
Kuntakoon kasvu edellyttää, että luottamusmies- ja työsuojeluorganisaatiota kehitetään ja niiden toimintaedellytyksiä parannetaan. Kuntaliitokset aiheuttavat palkkaharmonisaation tarvetta eli kustannuspaineita, mikäli eroja esiintyy yhdistyvien kuntien välillä. Harmonisoinnin tulee tapahtua viipymättä, kuitenkin viimeistään kahden vuoden kuluessa kuntaliitoksesta.
Kuntien pinta-alan kasvu lisää henkilöstön virantoimitusmatkoja ja useissa työpisteissä työskentelyä. Virka- ja virantoimitusmatkoja koskevia sopimusmääräyksiä on kehitettävä niin, että matkustaminen tapahtuu työaikana.
Työaikamääräyksiä on kehitettävä siten, ettei työhön sidonnaisuus kasva kohtuuttomaksi. Työhön liittyvän matkustamisen lisääntyminen vie työaikaa, mikä vaatii työtehtäviin lisää resursointia. Etätyön ja etäkokousten käyttöä on lisättävä, ja tähän on panostettava.
Henkilöstön tiedonsaanti- ja vaikuttamismahdollisuudet on turvattava, kun toimintoja ja rakenteita uudistetaan. Henkilöstö on otettava alusta asti mukaan uudistamaan rakenteita ja tuottavuutta. Laadukkaiden palveluiden edellytyksenä on henkilöstön korkea ammattitaito.