Telakalla toivotaan ja uskotaan, että saksalaisen TUI-varustamon ensimmäisen aluksen tilaus toteutuu joka tapauksessa. Risteilijää on ehditty rakentaa jo runsaat kymmenen prosenttia. Tilauksen jatkotyön lipuminen jollekin muulle telakalle on enemmän kuin epätodennäköistä.
TUI:n toisenkin aluksen tekeminen Turussa on todennäköistä. Onhan kaupat jo tehty. Ainoastaan rahoitus on auki. Toisaalta menihän Oasis-luokan loistoristeilijän rakentaminen STX:n Ranskan telakalle, vaikka kaksi samanlaista ehdittiin tehdä Royal Caribbean -varustamolle Turussa.
STX Finlandin hallituksessa työntekijöitä edustava Ari Rajamäki laskee, että Turun telakka tarvitsee pystyssä pitämisekseen puolen miljardin euron liikevaihdon ja Rauma ja Helsinki yhteensä saman verran. Yhtiöllä on telakat Turussa ja Raumalla, ja se omistaa puolet Helsingin telakasta, josta toisen puolen omistaja on Venäjän valtion yhtiö.
Rajamäki ei jaksa uskoa siihen, että telakkayhtiö voisi tulla toimeen ilman risteilijätilauksia. Offshoretuotanto, arktisille alueille rakennettavat laivat ja tuulivoimaloiden osat eivät yksinään pidä telakkaa pystyssä.
Puheet arktisesta osaamisesta kevyitä
Rajamäki sanoo, että poliittisessa keskustelussa arktisen osaamisen mahdollisuuksia on turhan optimistisesti pidetty esillä. Arktinen rakentaminen ei edusta kuin murto-osaa ison risteilijän kauppahinnasta ja työllistävästä vaikutuksesta. Loistoristeilijä vaatii monipuolista erikoisosaamista ja sen vaatiman alihankintaverkon. Tähän verrattuna arktisen aluksen tekeminen on yksinkertaisempaa.
Rajamäen mukaan myös valtion on tultava mukaan TUI-alusten rahoitusjärjestelyihin samoin kuin valtion omistavan rahoitusyhtiön Finnveran. Sitä Rajamäki ei ennusta, millä hinnalla valtion tulisi lainoittaa TUI:n 800 miljoonan euron alustilauksia.
STX:n Ranskan telakalle menneen loistoristeilijän ja TUI-alusten yhteiseen valtion lainoitukseen telakkayhtiö pyysi noin 50 miljoonaa euroa pääomalainaa. Kun valtio ei lainaa myöntänyt, kaatui paketissa myös saksalaisvarustamon kanssa jo sovittujen kauppojen rahoitus.
Rajamäki ei halua arvioida, kuinka suuri valtion osuuden pitäisi olla. Kaikki riippuu rahoituspaketin sisällöstä. TUI-alusten hinta on noin 80 prosenttia loistoristeilijän arvioidusta kauppasummasta.
Telakan tulevaisuudesta huolestunut hallituksen jäsen on kuitenkin optimistinen, että TUI-risteilijöiden työt saadaan pidettyä Suomessa. Hän arvioi, että valtiovallan ja telakkayhtiön välillä neuvotteluyhteydet ovat rakentavat.
Yhteiset säästötalkoot
Turun telakan henkilöstö esittää säästökuuria yhtiön taloudellisen tilan parantamiseksi ja TUI-tilausten pelastamiseksi. Rajamäen mukaan säästöjä ei revittäisi työntekijöiden selkänahasta, vaan vähennykset on saatava aikaan koko tuotantoverkostoa kehittämällä.
Henkilöstö, alihankkijat ja Suomen Yrittäjät ovat tehneet yhteisen aloitteen tilausten ja telakan pelastamiseksi. Tarkoitus on saada aikaan kustannussäästöjä. Yrittäjien asiamies Markku Wuoti on arvioinut, että säästöjä voidaan saada kasaan 30 miljoonaa euroa.
Lisäksi henkilöstöllä on valmius neuvotella tulospalkkausjärjestelmästä, jossa palkkiot menevät yhtiön pääomittamiseen. Mahdollisuudet Oasis-loistoristeilijän tilauksen saamiseksi Turkuun kariutuivat hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan kielteiseen kantaan pääomittaa Suomen STX:ää.
Työntekijöillä on myös halu työrauhan pitämisestä TUI-laivojen rakentamisaikana.