Hallitus on varmistanut käynnissä olevien hankkeiden etenemisen ja loppuun saattamisen. Jo edellisen hallituksen aloittamat, keskeneräiset rata- ja tiehankkeet viedään suunnitellusti maaliin. Kehäradan rakentaminen jatkuu ja valtio hoitaa oman osuutensa myös Länsi-Metron liityntäyhteyksistä. Perusväylänpidon rahoitusta suunnataan liikenneverkon päivittäiseen kunnossapitoon.
Näin hallituksen kehysriihen liikennepoliittiset päätökset kokoaa liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) blogissaan.
Kyllösen mukaan perusväylänpidon kokonaistaso kohoaa vuosina 2014–2016 keskimäärin noin 100 miljoonalla eurolla verrattuna edelliseen kehyspäätökseen. Tämän varmisti hallituksen sitoutuminen liikennepoliittisen selonteon linjaukseen, jonka mukaisesti isoista väyläinvestoinneista siirretään 100 miljoonaa euroa vuodessa liikenneverkon pieniin investointeihin ja ylläpitoon vuodesta 2016 alkaen.
Liikennepoliittisen selonteon investointiohjelma rata- ja tiehankkeineen saadaan kokonaisuudessaan liikkeelle. Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantamisen hanke siirretään käynnistettäväksi Pisararadan rakentamisen yhteydessä ja Vaalimaan rekkaparkki sisällytetään E 18 Hamina-Vaalimaa hankkeeseen.
Hankkeiden tarkemmasta ajoituksesta päätetään kevään aikana.
Kuljetustuki ennallaan
Raskaan liikenteen kaluston enimmäismassoja ja mittoja korotetaan logistisen tehokkuuden parantamiseksi. Uusia enimmäismittoja ja -massoja hyödynnetään vaiheittain. Lisärahoitus suunnataan ensivaiheessa elinkeinoelämän kannalta tärkeimmille reiteille.
Kyllösen mukaan tavoitteena on lyhyellä tähtäimellä 80–160 miljoonan euron vuotuiset säästöt logistiikkakustannuksissa. Pitkällä aikavälillä kuljetuskustannushyödyt saattavat nousta yhteensä jopa 3 miljardiin euroon. Hyödyt riippuvat elinkeinoelämän mahdollisuuksista ottaa käyttöön uudet mitat ja massat kuljetusjärjestelmissä. Tällä osaltaan helpotetaan elinkeinoelämän mahdollisuuksia sopeutua rikkidirektiivin aiheuttamiin kustannuksiin. Paraneva kuljetustehokkuus vähentää samalla myös raskaan liikenteen ilmastovaikutuksia.
Erityisen ison kiitoksen hallitukselle Kyllönen antoi Pohjois- ja Itä-Suomelle aivan keskeisen kuljetustuen jatkon varmistamisesta. Kuljetustuki pysyy entisellä tasollaan myös tulevalla kehyskaudella.