Suomen lentoemäntien ja stuerttien yhdistyksen verkkosivuilla on ollut viime viikosta lähtien espanjalaisen henkilön kertomus, joka käsitteli Finnairin espanjalaiselle lentohenkilöstölle järjestämää kurssia ja kurssilaisten käyttämistä mahdollisen lakon rikkureina.
Ylen A-studio esitti maanantaina videon, jossa Finnairin matkustamoturvallisuuden johtaja Sami Sievä puhuu kurssilla Espanjassa lakosta.
– Jos lakko tulisi, teidän apuanne tarvittaisiin, koska yhtiön etujen mukaista olisi lentää mahdollisimman moni lento. Valinta on toki teidän, emmekä tietenkään voi ketään pakottaa lentämään lakon aikana, jos olette ehdottomasti sellaista vastaan. Voimme vain toivoa, että lennoille tulisi niin moni teistä kuin suinkin, Sievä sanoo salaa kuvatulla videolla.
Valtionyhtiö Finnairin ja sen suomalaisen matkustamohenkilökunnan työehtosopimusneuvottelut ovat parhaillaan menossa.
Vihdoin valonpilkahdus
SLSY:n jutussa espanjalainen kirjoittaja kertoo ilosta, joka syntyi, kun työttömyys näytti loppuvan. Espanjalainen vuokratyöfirma Adecco kokosi ryhmän koulutusta varten.
Kirjoittajan mukaan lentoyhtiö ei tässä vaiheessa halunnut nimeään julkisuuteen.
– Saimme tietää vain sen, että työsopimus tehtäisiin marraskuussa yhtiön kotimaassa, palkka olisi 1 300 euroa kuukaudessa, että majoitus koulutuksen ajalta maksettaisiin kuin myös 200 euron korvaus kurssiajalta, hän kertoo ja kuvaa tarjousta houkuttelevaksi.
– Vihdoinkin valonpilkahdus taloudellisen ahdingon keskellä.
Epäilys kuitenkin alkaa herätä:
– Työehtojen totaalinen hyväksyminen tietämättä mitään tai kysymättä sen enempää? Samaan aikaan 2 500 tämän ammatin edustajaa työttömyyskortistossa valmiina ottamaan paikkasi…
Hän kertoo naisesta, joka epäili sopimusta.
– …eräällä tytöllä oli otsaa kysyä: ”Onko tämän kaiken tarkoitus estää suomalaisen matkustamohenkilökunnan lakko marraskuussa?” En ymmärtänyt mitä hän tarkoitti, tai en oikeastaan halunnut ymmärtää.
Kuin haave toteutumassa…
Lopulta lentoyhtiön nimi kerrottiin: Finnair. Häntä kurssilaisille edusti Samy.
– Samy sai meidät uskomaan Finnairin tarvitsevan lisää henkilökuntaa Aasian uusia aluevaltauksia varten.
– Kuin haaveuni olisi toteutumassa. Kolmen vuoden työttömyys takana, toiveena paluu lentotyön ja talouden saattaminen takaisin tasapainoon. Pisteenä i:n päälle palkka suomalaisen palkkataulukon mukaan.
Mutta sitten:
– Seitsemän minuutin päästä täydellisellä läpitunkevalla englanninkielellä silkkiäänellä lausuttu lause putoaa kuin pommi hiljaisuuden keskelle: ”We need your help” – tarvitsemme apuanne matkustamohenkilökuntamme mahdollisen lakon aikana marraskuussa.
Kysymyksille ei ollut tilaa.
– Isku oli odottamaton, mutta pelkäsimme antaa epäilyksillemme sijaa ajatuksissamme – saati sitten puhua niistä ääneen. Olimme sanattomia.
Kuka opettaisi rikkuriksi?
Kirjoittajan mukaan seuraavat päivät eivät tuoneet mitään lisäselvitystä.
– Kukakohan tulisi ohjeistamaan meidät rikkuritoimintaan, kirjoittaja pohti kurssilla.
– Ja kertomaan, miten hymyillen ohittaisimme lakkoilevan matkustamohenkilökunnan matkallamme tekemään työtä koneissa, joiden he toivoisivat pysyvän maassa, jotta heidän palkkojaan ei poljettaisi eikä heidän työtään ulkoistettaisi. Millainen menyy meitä olisi vastassa Helsingissä? Kananmunien heittelyä, päin kasvoja sylkemistä, halveksuntaa. Unelma-alku uudessa työssä lentoyhtiössä.
Kirjoittaja otti yhteyttä SLSY:een.
– Hämmästyksekseni sain tietää, ettei mittavaa reittiverkoston laajentamista ollut tiedossa.
Kirjoittaja pohtii sitäkin, että mitä Finnair tekee espanjalasilla, jos lakkoa ei tulekaan.
– Meidät on houkuteltu mukaan leikkiin, jossa uskomme työn jatkuvuuteen tämän lentoyhtiön leivissä. Todellisuudessa Finnair valmistautuu neuvottelupöytään kovin kortein takataskussaan ”spanish team”-ässä majoitettuna lentokentän lähihotelliin.
Olimme ansassa
Lopulta espanjalaisille tarjottiin ennakkosopimusta, joka lupasi 1 000 euroa kolmen kuukauden päivystyksestä Espanjassa.
– Vähäisin kustannuksin omalta puoleltaan ja jälkiään huolellisesti peitellen Finnair on saanut käyttöönsä 200 espanjalaista valmiina lakon aikaiseen työhön, mikä säästää yhtiölle miljoonia, kirjoittaja päättelee.
– Tiesimme olevamme ansassa. Uskallus ei kuitenkaan riittänyt vastustamaan pitkälle ehtinyttä prosessia.
Kaksi kurssilaista jätti allekirjoittamatta sopimuksen.
– Ihmiset ovat peloissaan. Eräs ystäväni totesi, että näin meiltä katkaistaan siivet ja jäljelle jää vain pelkureita.
Lakkoa ei suunnitella
Finnairilta todettiin A-studiolle, että yhtiöllä on oikeus jatkaa liiketoimintansa harjoittamista lakkotilanteessa. Finnair on irtisanonut matkustamonhenkilökunnan työehtosopimukset lokakuun lopusta.
Yhtiö pyrkii leikkaamaan matkustamohenkilökunnasta aiheutuvia kustannuksia nyt 18 miljoonaa euroa. SLSY:n sopimussihteeri Anu Hietala sanoi Ylen aamun uutislähetyksessä, että yhdistys ei suunnittele lakkoa.