Reilun kaupan kahvin ja Reilun kaupan kukkien myyntiä ei kaupan alan yleinen alavire paina. Molempien tuotteiden myynnit kasvoivat viime vuonna viisi prosenttia. Kahvin myynti kasvoi 864 000 kilosta 903 000 kiloon, ja kukkien myynti 24,9 miljoonasta varresta 26,6 miljoonaa varteen.
– Reilun kaupan tuotteiden myyntien kasvun vaikutukset näkyvät välittömästi viljelijöiden elämässä. He saavat viljelemänsä tuotteet myytyä vähintään Reilun kaupan takuuhinnalla ja saavat sen päälle Reilun kaupan lisää koko yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin kuten terveydenhuoltoon ja koulutukseen, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.
Erityisesti Keski-Amerikassa kahvinviljelijät ovat menettäneet satojaan kahvipensaita tuhoavan sienitaudin takia, joka johtuu aiempaa kuumemmasta ja kosteammasta ilmastosta. Köyhimmillä viljelijöillä ei ole ollut varaa hankkia uusia pensaita ja kahvisadot ovat romahtaneet. Muun muassa tästä syystä Reilu kauppa ry on aloittanut Suomen ulkoministeriön tuella kolmivuotisen kehitysyhteistyöhankkeen vähävaraisimpien kahvinviljelijöiden tukemiseksi Guatemalassa, Hondurasissa ja Nicaraguassa.
Reilua kauppaa 156 miljoonalla
Viime vuonna suomalaiset käyttivät Reilun kaupan tuotteisiin yhteensä 156,8 miljoonaa euroa, josta vähittäiskaupan osuus oli 71,8 miljoonaa euroa. Loput kulutuksesta tapahtui kodin ulkopuolella, esimerkiksi kahviloissa ja ravintoloissa. Yhteensä tuotteisiin käytetty rahamäärä kasvoi vuoden 2012 luvuista kolmella prosentilla. Reilun kaupan kahvin kokonaismyynnin arvosta peräti 92 prosenttia tuli kodin ulkopuolisesta kulutuksesta.
– Kasvu osoittaa, että suomalaiset ovat kiinnostuneita ostamiensa tuotteiden alkuperästä myös taloudellisesta haastavina aikoina. Tuotantoketjun alkupäässä työtä tekevien ihmisten toimeentulo kiinnostaa kuluttajia siitä riippumatta, tuotetaanko ostoskorin sisältö lähellä vai kaukana, Sivonen sanoo.
Kahvi, kukat, banaani, viini
Myynnin arvossa mitattuna suurimmat tuoteryhmät olivat kahvi, kukat, banaani ja viini. Viidenneksi suosituimpia olivat niin sanotut yhdistelmätuotteet, joissa osa raaka-aineista on Reilun kaupan ainesosia. Tällaisia tuotteita ovat muun muassa jäätelöt, joissa sokeri ja kaakao ovat Reilun kaupan raaka-aineita.
Suomessa myynnissä olevien Reilun kaupan tuotteiden määrä pysyi edellisvuoden tasolla. Vuoden lopussa markkinoilla oli noin 1 760 Reilun kaupan tuotetta. Noin 60 prosentilla Suomessa myytävistä Reilun kaupan tuotteista on myös luomusertifiointi.