Kuntalaisaloitteen Helsingin Hämeentien muuttamisesta joukkoliikennekaduksi ja pyöräteiden rakentamisesta on allekirjoittanut noin 8200 helsinkiläistä. Määrä tekee aloitteesta tähän asti suosituimman kuntalaisaloitteen.
Minimitavoite on 10 000 allekirjoitusta, koska sillä saadaan aloite kunnanvaltuuston käsittelyyn, kertoo aloitetta tekemässä ollut Otso Kivekäs. Lopullisena tavoitteena on 15-20 000 nimeä.
Nimiä aloitteelle on kerätty netissä ja kadulla. Kivekäs kuvailee ihmisten reaktioita erittäin positiivisiksi.
– Valtaosa allekirjoittaa, eikä yleensä tarvitse edes selittää mitään. Mukana on paljon kadunvarsiyrittäjiä. On todella vaikea löytää Kalliosta ketään, joka ei kannattaisi aloitetta, Kivekäs sanoo
Aloitteen tukijalista on muutenkin mittava: pyöräkaistaa tukevat alueen yrittäjien lisäksi esimerkiksi kirjastot, Radio Helsinki, Vihreät nuoret, Demarinuoret, Vasemmistonuoret, Perussuomalaiset nuoret, Svensk Ungdom ja Keskustanuoret.
”Jos autoliikenne kadulla rauhoittuisi, Hämeentie voisi olla Kallion elävä pääkatu. Bussien ja ratikoiden matkustajat, pyöräilijät ja Kallion asukkaat sekä Hämeentien yritykset hyötyisivät muutoksesta merkittävästi”, aloitetekstissä perustellaan.
Pyöräkaistoja suunniteltiin jo 1939
Tiistaina järjestetään aloitetta tukeva Kriittinen pyöräretki -mielenosoitus, joka suuntaa Narinkkatorilta Hämeentielle. Mielenosoitus on polkenut Hämeentietä säännöllisesti vuodesta 2006 ja arvostellut sen pyöräilyolosuhteita.
Kaupunkisuunnitteluvirasto luonnostelee parhaillaan suunnitelmaa siitä, miten Hämeentie voitaisiin muuttaa joukkoliikennekaduksi. Suunnitelman on tarkoitus mennä lautakuntakäsittelyyn syksyllä. Kuntalaisaloitteen tekijät haluavat varmistaa, että suunnitelma myös toteutetaan.
Kriittisen pyöräretken kutsussa huomautetaan, että pyöräkaistat piirrettiin Hämeentielle jo vuonna 1939. Sota ja sen jälkeen levinnyt autoiluaate kuitenkin jyräsivät pyörät, eikä kaistoja koskaan rakennettu.