Työnantajapuoli vastaa VR Trackin sähkömiesten lakkoon työsululla. Ammattiosasto 177:n sähkömiehet eivät pääse töihin 31. heinäkuuta aamuseitsemästä lähtien. Työsulku kestää kolme viikkoa.
Palvelualojen työnantajat Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto pitää harvinaisen pitkää työsulkua perusteltuna.
– Olemme nähneet, että työsulku on ainoa oikea vaihtoehto. Ammattiosasto on ilmoittanut jatkuvasti uusista lakoista, eikä näköpiirissä ole, että tilanne laukeaisi.
Työnantajapuoli turvautuu työtaisteluun harvoin näin voimallisesti. Muistissa on vuoden 2005 paperikiista, jolloin Metsäteollisuuden julistama työsulku kesti 44 päivää.
– Toivon, että ammattiosasto arvioi suhtautumistaan koko kiistaan ja ryhtyisi toimiin, joilla tilanne saadaan normalisoiduksi, Aarto toteaa.
Palta on valmis purkamaan työsulun aiemmin, jos ”tilanne normalisoituu”.
– Tilanne on valitettava kaikille osapuolille, mutta ammattiosasto on ajanut tilanteen tähän pisteeseen täysin yksisilmäisellä toiminnallaan. Toivottavasti heillä on työsulun alettua valmiudet ottaa niin sanotusti lusikka kauniiseen käteen tilanne ratkaisemiseksi.
Näkemyserot ovat suuret
Lakkoilevan Ammattiosasto 177:n puheenjohtaja Petri V. A. Tamminen on todennut, että lakkojen välissäkin ehtisi neuvotella, jos kutsu kävisi.
Paltan Aarto sanoo, että näkemyserot ovat liian kaukana toisistaan. Osapuolet tapasivat alkukesästä kaksi kertaa valtakunnansovittelijan johdolla, tuloksetta.
– JHL on esittänyt yhteistyömallia, joka ei ole ammattiosastolle kelvannut. Näin ollen eväät kiistan ratkaisemiseen ovat olleet valitettavan vähissä.
Aarto ei lähde ennakoimaan, mistä palikoista sopu voisi syntyä. Hän muistuttaa, että kiistassa on osapuolina myös SAK:laisia ammattiliittoja.
– Tämmöisessä järjestöpoliittisessa riidassa ei voida ajatella että omat vaatimukset olisivat ajettavissa maaliin painostamalla työnantajaa. Sopu edellyttää, että tosiasiat tunnustetaan.
Palta moittii ammattiosasto 177:n toimintaa amatöörimäiseksi.
– Ammattiosastolla ei ole kykyä arvioida työmarkkinatilannetta, kuten vakiintuneesti on ollut tapana. Sen takia osastolla on epärealistiset kuvitelmat mahdollisuuksistaan.
Matkustajille pitkä piina
Ammattiosasto 177:n kolme lakkoa koskevat rautateiden sähkölaitteiden ylläpitoa ja rakentamista niillä rataosuuksilla, joista VR Track vastaa. Heinäkuun lopulla alkava kolmas lakko koskee tukilakkoineen myös pääkaupunkiseudun ja Pori-Pieksämäki rataosuutta.
Ensimmäinen lakoista oli 27.6.-1.7., nykyinen päättyy perjantaina ja kolmas lakko alkaa 26.7.
Niiden jälkeen alkaa työnantajapuolen julistama työsulku, jolloin ammattiosaston jäsenet eivät pääse töihinsä. Paltan varatoimitusjohtajan Tuomas Aarton mukaan matkustajille koituvat haitat yritetään minimoida.
Hän ei ryhdy ennakoimaan, aikooko työnantajapuoli kenties jatkaa työsulkua, jos sopua ei sulun aikana synny.