Sää vaikuttaa merkittävästi suomalaisten tuotteiden menekkiin. Alkukesän kylmä sää vähensi esimerkiksi selkeästi jäätelöiden, etenkin kerta-annosten myyntiä.
Kasviksista esimerkiksi tomaatin kulutus nousee kesällä lisääntyvän kotimaisen tarjonnan seurauksena. Muita kesätuotteita vihanneksissa ovat suomalaiset paprikat, varhaisperuna, nippusipuli, nippuporkkana, kaali, herneet ja pavut.
Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljalan mukaan suomalaisten pientuottajien tuotteiden suosiolla on merkittävä työllistävä vaikutus varsinkin alueellisesti.
– Jos suomalaiset ostaisivat kymmenellä eurolla kuukausittain enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa vuositasolla.
Grillaus ykkösenä
Maitotaloustuotteissa korostuvat kesällä viilit ja kermat. Erityisesti mansikka-aikaan kuohukerma, vaniljakermat ja rahkat nostavat suosiotaan.
Kesäkuluttajan tärkeimmät ostospaikat ovat tori (63 pros.), marketit (57) ja pienet kaupat (43).
Tutkimuksen mukaan suomalaisten kesään kuuluu ehdottomana ykkösenä grillaus (56 pros.). Kesän grillaus on hyvin perinteitä noudattavaa: maustamatonta ja marinoitua/maustettua porsaan ulkofileepihviä sekä kassleria. Kesän uusia trendejä ovat myös grillissä kypsennettävät raakamakkarat.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Kesätutkimukseen. Innolink Researchin toteuttama kyselytutkimus toteutettiin huhtikuussa 2014 ja siihen vastasi 1011 suomalaista kuluttajaa.