Suomalaisten kotitalouksien yhteiskilpailutus ei saanut energiayhtiöitä liikkeelle. Ilmastomaajoukkueeksi nimetty kuluttajaryhmä halusi päästä sellaisen energiayhtiön asiakkaaksi, joka sitoutuisi saamillaan lisätuloilla kasvattamaan eniten tuulivoiman tuotantoa Suomessa. Yksikään Suomen yli 40 sähköyhtiöstä ei tehnyt kuluttajaryhmän kriteerit täyttävää tarjousta.
Kilpailutus oli osa Suomen suurimman ilmastokampanjan, Ilmastotalkoiden toimintaa. Suuren osallistujamäärän mahdollisti kuluttajaverkosto Porkkanamafian mukanaolo.
Ilmastomaajoukkue kilpailutti sähköyhtiöitä tammikuun ajan. Vastauksia tuli kolmelta sähkönmyyjältä: Oulun energialta, Vantaan energialta ja Vattenfallilta. Näistä Vantaan energia tarjosi ryhmälle muuta kuin tuulisähköä ja Vattenfall ehdotti Ruotsissa tuotettua tuulisähköä.
Vain Oulun Energia tarjosi ryhmälle suomalaista tuulisähköä. Oulun Energiakaan ei tarjouksessaan esittänyt pyydettyä suunnitelmaa tuulivoiman lisärakentamisesta.
Kaikki hävisivät tarjouskilvan
Tarjouksia arvioinut raati päätti olla valitsematta mitään tarjouksista voittajaksi. Raatiin kuuluivat Sitran energiaohjelman johtaja Jukka Noponen, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, musiikkivaikuttaja Juhani Merimaa ja Porkkanamafia-kuluttajaliikkeen energia-asiantuntija Ilkka Hannula.
Tarjouksista parhaaksi valikoitunut Oulun energia lupasi ainoana yrityksenä tarjota kaikille tarjouspyynnön jättäneille kahdelletuhannelle asiakkaalle tuulisähköä heti.
Ilmastotalkoiden projektijohtaja Tuuli Kaskisen mukaan kilpailutuksen tulos kertoo siitä, ettei tuulivoiman lisääminen ole kiinni kysynnästä.
– Viime syksynä julkaistu tuuliatlas eli tuulienergiakartasto todistaa, että myös tekninen potentiaali on olemassa. Esteet ovat nyt yritysten asenteissa ja poliittisen ohjauksen heikkoudessa.
Tästä eteenpäin on Kaskisen mukaan perusteetonta väittää, että sähköyhtiöt tuottaisivat sitä, mitä kuluttajat haluavat.
Ilmastotalkoot- kampanjan tavoitteena on kertoa suomalaisille, mitä kaikki jo tekevät ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.