Joka viides työntekijä katsoo voivansa keskustella työpaikkansa asioista sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, kriittisestikin, mutta 73 prosenttia työntekijöistä pohtii miten sanansa asettelee. Tämä käy ilmi Hill&Knowlton ja MPS:n yhdessä tekemästä Työntekijöiden ja työnantajien kohtaaminen sosiaalisessa mediassa -tutkimuksesta.
Työntekijät ovat lojaaleja työnantajaansa kohtaan, kuten eräs vastaajista kiteytti: ”Työpaikan asioita ei ole syytä retostella julkisesti”.
Lähes 40 prosenttia työntekijöistä oli sitä mieltä, että työnantajan ohjeistus toimimisesta sosiaalisessa mediassa voi päteä myös vapaa-ajalla. Tällä hetkellä joka toinen työntekijä kaipaa pelisääntöjä verkkokirjoitteluun.
MPS:n toimitusjohtaja Kim Pomoellin mukaan on selvästi alkanut uusi aikakausi ja työpaikoilla tarvitaan myös uusia pelisääntöjä.
Kriittisiäkin äänenpainoja tuli kyselyssä ilmi. Moni vastaaja kertoi keskustelevansa työpaikan asioista verkossa vain anonyymisti, koska pelkää muutoin saavansa potkut.
Vastaajia oli sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatioista. Työntekijöitä mukana oli lähes 700 ja työnantajan edustajia noin 500. Tutkimus on tehty loka-marraskuussa 2009.