Kansainvälisen olympiakomitean puheenjohtaja Jacques Rogge myöntää maanantaina Financial Times -lehdessä (FT), että McDonalds-pikaruokayhtiön sponsorisopimuksen jatkaminen ei ollut helppo päätös.
McDonalds on ollut olympialaisten sponsorina 36 vuotta. Sen sopimusta jatkettiin tammikuussa kahdeksalla vuodella.
Roggen mukaan olympialiikkeessä on arvosteltu yhteistyötä sen vuoksi, että ylipainoisuus on yhä suuremmassa määrin maailmanlaajuinen huolenaihe.
McDonaldsille tulee Lontoon olympiapuistoon neljä ravintolaa.
Toinen yhtiö, jonka sponsorisopimusta on tältä pohjalta arvosteltu, on virvoitusjuomajätti Coca-Cola. Yhtiön on ollut olympialaisten sponsorina jo vuodesta 1928 saakka ja myös sen sopimusta on jatkettu vuoteen 2020 saakka.
McDonaldsille tulee Lontoon olympiapuistoon neljä ravintolaa, jotka 1 500 asiakaspaikallaan kuuluvat yhtiön suurimpiin maailmassa.
Arvot ja raha
Kansainvälinen olympiakomitea hankkii suurimmat tulonsa kisojen televisiointioikeuksista. Ne ovat Lontoon kisoihin päättyvällä neljän vuoden olympiadilla 3,9 miljardia dollaria.
Mutta myös sponsorisopimukset ovat merkittäviä, lähes yhden miljardin dollarin arvoisia samalla ajanjaksolla. Maailmanlaajuisia sponsoreita on yksitoista.
Sponsorituloista 90 prosenttia annetaan kansallisille olympiakomiteoille, kansainvälisille lajiliitoille sekä olympialaisten isäntäkaupungeille. Rogge sanoo FT:ssä, että juuri tämä painoi vaa’an McDonaldsin ja Coca-Colan sopimusten jatkamisen puolelle.
Roggen mukaan McDonaldsin terveellisemmät ateriavaihtoehdot ja Coca-Colan kalorittomat juomat osoittavat, että yhtiöt ottavat terveyshuolet vakavasti.
Rogge myönsi kuitenkin, että rahahuolet vaikeuttavat olympialiikkeen kykyä elää arvojensa, kuten terveyden vaalimisen, mukaisesti. Rogge itse nosti toiminnan ylipainoisuutta vastaan yhdeksi painopistealueista kampanjoidessaan uudelleenvalintansa puolesta neljä vuotta sitten.