Kolmen ohjelman kokonaisuus valottaa antoisasti Helsingin metroliikenteen kehitystä.
Ajatus metron rakentamisesta syntyi 1950-luvulla, liikenne starttasi 2. elokuuta 1982.
Tuntuu, että metron ympärillä on aina kuohunut. Tästä saadaan näyttöä viimeisessä ohjelmassa, Leo Hurstin kriittisessä Yle-tuotannossa Metro tuo – metro vie (1985, 40 min.). Asia huipentui 1985 metro-oikeudenkäyntiin, jota myös ruoditaan ohjelmassa.
Siinä myös todetaan, että maailmalla metro on yleensä rakennettu miljoonakaupunkiin.
Puolen miljoonan asukkaan Helsinki tarttui härkää sarvista kaupunginvaltuustossa vasemmiston ja keskiryhmien päätöksellä 8–5 1969, ja loppu on historiaa.
Hanke jatkuu yhä, uudet suunnitelmat koskevat sekä itää että länttä. Samalla haasteita riittää, kun matkustajamäärät lähivuosina kasvavat ehkä huomattavastikin.
Ensimmäisenä nähtävä Filmisepon katsaus 206: Metro (1962, 8 min.) vasta maalailee tulevaisuusnäkymiä metrohankkeelle. Alkusuunnitelmissa metro olisi kulkenut Kruunuhaan kautta, Kansallismuseon kulmilla ja Pohjois-Haagassa. Toisin kävi, suuntana oli itä, ja syystäkin.
Höysteenä nähdään paljon katukuvaa takavuosikymmenten Helsingistä. Sama pätee osin keskimmäiseen ohjelmaan Metro helsinkiin (1971, 25 min.), joka on kuitenkin enemmän puhuvien päiden juhlaa.
Metro-kavalkadi. Yle Teema tiistaina kello 21.52.