Puolan tieonnettomuudet
Onnettomuuksia tämän vuoden puoliväliin mennessä 160 000.
Tämän vuoden puoliväliin mennessä 1500 kuollut.
Puolassa kuolee vuodessa 38 ihmistä miljoonaa asukasta kohti Hollannissa neljä.
Puolan valtio käsittelee nykyisin autonkuljettajia kuin tien varressa vaanivia tappajia. Valtiolla on lähes 600 valotutkaa ja sadat poliisit piileksivät valotutkapistooleineen teiden varsilla. Puolan teillä ei voi enää ajaa entiseen tapaan.
Syksyisin Puolan tiedotusvälineet mainostavat valotutkia hämärän aikaan jalankulkijoiden turvallisuuden parantajina. Myös Puolan liikenneturvallisuusneuvosto tukee raportissaan valotutkien asentamista tieliikenteeseen. Tarkoitus on asentaa 400 uutta valotutkaa.
Ne tuntuvat olevan köyhän maan avuton työkalu siihen asti, kunnes maalta löytyy varoja teiden täysremonttiin.
Saksan mallissa ei tarvita valotutkia
Puolan hallituksen suunnitelmat valotutkien rakentamiseksi tuntuvat oudoilta, kun tiedetään, että naapurimaassa Saksassa onnettomuuksia tapahtuu vain viidesosa Puolan onnettomuuksien määrästä. Saksan teillä liikkuu kuitenkin kolme kertaa enemmän autoja kuin Puolan teillä. Saksassa ei ole valotutkia. Siellä teiden turvallisuutta parantavat nopeusrajoitukset
Puolassa Saksan esimerkkiin tukeutuminen näyttää olevan poliittisesti hankalaa, koska hyökkäävää politiikkaa harjoittava Laki ja Oikeus -puolue pelottelee varsinkin maan itäosan asukkaita Saksan valloituspyrkimyksillä.
Sadat valotutkat, jotka viime vuosina ovat ilmestynyt Puolan teille, eivät ole tehneet liikenteestä turvallisempaa. Vuosina 2010 ja 2011 onnettomuuksien määrä palasi lähes vuoden 2009 tasolle eikä se laske, jos Puolan teitä ei saada kuntoon.
Puolan tieverkko on heikompi ja harvempi kuin muualla Euroopassa ja moottoriteitä on vähemmän. Liikenteen solmut ja kehätiet heikentävät myös liikenteen turvallisuutta.
Puolassa heikosti rakennetuilla teillä on nopeuden rajoitusmerkkejä. Niitä löytyy usein muiden tiemerkkien sotkun joukosta.
Puolassa on paljon vanhentuneita tiemerkkejä, jotka pitäisi uusia. Ne aiheuttavat ikäviä yllätyksiä niin autoilijoille kuin muidenkin kulkuneuvojen käyttäjille. Ikäviä yllätyksiä aiheuttavat teillä myös huijarit ja varkaat, joiden on helppo toimia, koska todennäköisyys tulla rangaistuksi muusta kuin ylinopeudesta on vähäinen.
Kuljettajat taistelevat elintilastaan, kunnat verotuloista
Valotutkat ovat yksi yritys autonkuljettajille säilyttää elintilansa rautateiden, rekkojen ja moottoriteiden maailmassa, jossa uhkaavat korkeat tiemaksut, ruuhkautumat ja vaihtelevat nopeusrajoitukset.
Ne tuottavat verotuloja myös kunnille, koska kunnallisia valotutkia vartioi noin 10 000 ihmistä, jotka vuonna 2011 toteuttivat lähes kolme miljoonaa tehtävää.
Ne toivat verotuloja 140 miljoonan zlotyn arvosta. Puolan viime aikoina uhkaavasti kasvanut työttömyys kohdistuu myös kuljettajiin. Jollain konstilla myös neuvokkaat kuljettajat pääsevät osallisiksi valotutkien jakamista verotuloista. Tästä on tarinoita eri puolilta Puolaa.
Puolan tieonnettomuudet
Onnettomuuksia tämän vuoden puoliväliin mennessä 160 000.
Tämän vuoden puoliväliin mennessä 1500 kuollut.
Puolassa kuolee vuodessa 38 ihmistä miljoonaa asukasta kohti Hollannissa neljä.