KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Brasilian maatalous tuottaa, mutta kuljetus takkuilee

Soijasatoa korjataan Mato Grosson osavaltiossa.

Soijasatoa korjataan Mato Grosson osavaltiossa. Kuva: Lehtikuva/ YASUYOSHI CHIBA

Logistiikka jäi 1900-luvulle Brasiliassa. Maataloustuotanto kasvaa, mutta vienti takkuaa satamien rekkajonoissa.

IPS–Mario Osava
21.4.2013 15.15

Brasilialainen rekkakuski Edson Godinho yllättyi iloisesti, kun jonotus soijalastin purkuun Santosin satamassa vei vain 12 tuntia. Jonossa hurahtaa usein yli vuorokausi.

Satamat ovat logistiikan pahin pullonkaula, São Paulon yliopiston professori Marcos Jank myöntää.

– Maataloutemme edustaa nyt 2000-lukua, mutta logistiikka jäi 1900-luvulle.

Pulaa on myös lastauskalustosta ja junanvaunuista.

Brasilian viljelykasvien tuotanto on tuplaantunut vuodesta 1990. Soijasato noussee tänä vuonna 84 miljoonaan tonniin, josta liki puolet menee vientiin. Soijan viennin ennakoidaan kasvavan 30 prosenttia, samoin maissin.

Brasilia on ohittamassa Yhdysvallat sekä soijan että maissin tuottajana.

Paheneva kaaos

Maissin laivausta hidastivat määrän kasvu ja tammikuun kovat sateet. Seurauksena myös soijan vienti takkuuntui maaliskuussa tärkeimmissä satamissa, Santosissa ja Paranaguássa. Jankin mukaan tilanne toistuu, kun sokeriruo’on vienti alkaa huhtikuussa ja uusi maissisato kypsyy heinäkuussa.

Kaaos ei ole uutta, mutta se vain pahenee. Ongelmien ratkaiseminen vie vähintään kymmenen vuotta ja vaatii tuhdisti rahaa, Jank arvioi.

On avattava vesiväyliä, lisättävä rautateitä, päällystettävä pohjoisen maanteitä, laajennettava pohjoisen joki- ja merisatamia sekä etelän laivaterminaalien varastotiloja, tutkija listaa.

Kallista kyytiä

Santosin satama sijaitsee 2 000 kilometrin päässä Mato Grosson osavaltion soijan tuotantoalueista. Silti Santosin kautta kulkee liki 60 prosenttia soijasta. Valtaosa tulee rekoilla, jotka hoitavat 60 prosenttia kaikesta rahdista Brasiliassa.

Tutkijoiden mukaan pitkät matkat ja rekkojen käyttö tekevät soijan rahtaamisesta Brasiliassa paljon kalliimpaa kuin Yhdysvalloissa. He suosittelevat sen keskittämistä pohjoisen satamiin.

Brasiliassa toimii 600 000 itsellistä rekka-autoilijaa. Godinho, 57, kuljettaa pääasiassa soijaa ja maissia kotiseudultaan 500 kilometrin päässä olevaan Santosiin.

Paluulastina on lannoitteita, joita ilman homma ei kalliiden tiemaksujen ja polttoaineen vuoksi kannattaisi, Godinho kertoo.

Muita pullonkauloja

Satamat eivät ole rahdin ainoita pullonkauloja, Volmar Michelon huomauttaa. Hän johtaa Pedromar Transportes -yhtiötä, jolla on 85 rekkaa ja sata kuljettajaa.

Kuljettajat voivat joutua odottamaan kaksi vuorokautta Mato Grosson etelälaidalla purkaakseen soijan rautatievaunuihin, joissa se viedään Santosiin.

Ongelmana on lastauskaluston ja junanvaunujen vähyys, Michelon valittaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Brasilia rakensi 1900-luvun jälkipuoliskolla tuhansia kilometrejä teitä edistämään maatalouden kehitystä. Varsinkaan soijabuumi ei kuitenkaan seurannut tieverkkoa, joten uudet ratkaisut ovat tarpeen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Naisten palkatta tekemä työ on tavallista Latinalaisessa Amerikassa. Jo kymmenen vuotta sitten YK:n alueellinen toimisto ECLAC vaati hoivatyön taloudellisen arvon määrittelyä. Amerikan ihmisoikeustuomioistuin on nyt ottanut saman kannan.

Amerikan ihmisoikeustuomioistuin määritteli hoivan ihmisoikeudeksi – Päätös on voitto feministeille ja kansalaisyhteiskunnalle

Toimittaja piteli Nasserin sairaalan iskussa surmatun kuvajournalisti Hussam al-Masrin veren peittämää kameraa tämän hautajaisissa.

Israel tappaa kansanmurhan todistajat

Kishtwarin rankkasade hautasi Chesotin kylän mudan ja lohkareiden alle. Ainakin 65 ihmistä kuoli ja moni on yhä kateissa.

”Kertokaa meille, milloin seuraava myrsky tulee” – Intian Kashmirin elokuu oli rankkasateineen ja maanvyöryineen tappavin miesmuistiin

Mielenosoittajat sytyttivät tuleen Nepalin hallinnollisen keskuksen, Singha Durbarin palatsin. Se oli yksi lukuisista sytytetyistä valtion rakennuksista.

Z-sukupolvi syöksi Nepalin poliittiseen kriisiin

Uusimmat

Alipalkkaus telakoilla on maan tapa, tiedettiin jo ainakin viisi vuotta sitten, jolloin asia oli edellisen kerran laajasti esillä.

Tässä syy, miksi alipalkkaus saa rehottaa vuodesta toiseen: eduskunnassa on porvarienemmistö

Turun telakalla rakennetaan risteilijöitä hämärissä olosuhteissa, Teollisuusliiton Turja Lehtonen sanoo.

Ministerin turha lässyttää Turun telakasta, kun hallitus ei puutu lainsäädännöllä väärinkäytöksiin

Veljet Raatteen tiellä on kirjasyksyn toinen merkittävä talvisotaromaani.

Kaksi tapaa selviytyä sodassa Kristian Kososen viiltävässä sotaromaanissa Veljet Raatteen tiellä

Naisten palkatta tekemä työ on tavallista Latinalaisessa Amerikassa. Jo kymmenen vuotta sitten YK:n alueellinen toimisto ECLAC vaati hoivatyön taloudellisen arvon määrittelyä. Amerikan ihmisoikeustuomioistuin on nyt ottanut saman kannan.

Amerikan ihmisoikeustuomioistuin määritteli hoivan ihmisoikeudeksi – Päätös on voitto feministeille ja kansalaisyhteiskunnalle

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
02

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
03

Piti tulla 100000 uutta työllistä, tulikin 75000 työtöntä, Sarkkinen rusikoi hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikan mahalaskua

 
04

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

 
05

Työttömyydessä tuli uusi ennätys, mutta työvoimapalveluihin on entistä vaikeampi päästä, kertoo SAK

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Israel tappaa kansanmurhan todistajat

27.09.2025

”Kertokaa meille, milloin seuraava myrsky tulee” – Intian Kashmirin elokuu oli rankkasateineen ja maanvyöryineen tappavin miesmuistiin

27.09.2025

Z-sukupolvi syöksi Nepalin poliittiseen kriisiin

27.09.2025

”Velkajarrun suurin ongelma on siinä, että laki saattaa johtaa talouspoliittiseen noidankehään” – Suomeen tulossa tiukempi talouskurilaki kuin EU edellyttää

27.09.2025

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

26.09.2025

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

26.09.2025

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

26.09.2025

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

26.09.2025

”Pallo erityisesti perussuomalaisilla ja kokoomuslaisilla” – Oulaskankaan yöpäivystyksen lakkautus vaarantaa ihmisten terveyden ja kasvattaa kustannuksia, Koskela sanoo

26.09.2025

Leikkausvinkki hallitukselle: tahdottomien sosiaaliministerien työt hoituisivat VM:n virkamiehilläkin, säästö miljoona euroa vaalikaudessa

26.09.2025

Orpo johti eduskuntaa harhaan nyt vanhuspalveluiden leikkauksista, sanoo Koskela

26.09.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri tähtää jatkokaudelle – ”Meillä on loistava suunnitelma tuleville vuosille ja haluan varmistaa, että se toteutetaan”

26.09.2025

Toimittajat vastasivat: Mikä journalismissa jää varjoon?

26.09.2025

Pohjoismaiset vasemmistomepit kirjeessään komissaareille ja pääministereille: kansalaistemme turvallisuus Freedom Flotillalla turvattava

25.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään