Jos otamme ilmastoasiat tosissamme, sen pitää myös näkyä opetuksessa.
Ilmastokasvatusta tulee perusopetuksessa, mutta etenkin lukio- ja aikuisopetuksessa ilmastonmuutoksen käsitteleminen ei nouse esiin tarpeeksi painokkaasti opetussuunnitelmien tai tutkintovaatimusten tavoitteissa, vaikka esimerkiksi perusopetuksen tavoitteissa ns. ekososiaalinen sivistys on nostettu keskeiseksi arvoksi.
Näin arvioi Suomen ilmastopaneelin tuore Ilmastopaneelin raportti Ilmastokasvatus osaamisen ja vastuullisen kansalaisuuden perustana.
– Koulutus on keskeisessä roolissa ilmastomyönteisen ajattelutavan omaksumisessa, toinen raportin laatijoista Hannele Cantell toteaa.
– Aikaa meillä ei ole tuhlattavaksi, vaan ilmastonäkökulman tulee olla itsestään selvä osa tulevaisuuden kehitystyötä ja kaikkea päätöksentekoa. Kuten YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon totesi New Yorkin Ilmastoviikolla vuonna 2014, ”meillä ei ole suunnitelma B:tä, sillä meillä ei ole planeetta B:tä”.
Cantellin mukaan kokonaiset ikäluokat on saatava mukaan. Opetuksella on tässä keskeinen rooli. Ilmastokasvatusta tehdään Suomessa niin varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, toisen asteen koulutuksessa kuin aikuistenkin parissa etenkin kolmannen sektorin toimijoiden puolesta, mutta raportin mukaan parantamisen varaa on.
– Kun ei ole tarpeeksi selvää painotusta opetussuunnitelmissa, jää perusteellinen ilmastokasvatus liiaksi yksittäisten opettajien kiinnostuksen ja harrastuneisuuden varaan. Näin ei tulisi olla enää jatkossa, Cantell painottaa.
Ilmastokasvatuksen keskeisiä tavoitteita on ilmastonmuutoksen ymmärtäminen. Ihmisten käyttäytymistä ja toimintaa ohjataan ilmastonmuutosta hillitsevään suuntaan.
Raportti suosittaakin monitieteisen ja läpileikkaavan ilmastoajattelun sisällyttämistä kaikille opetus- ja kouluasteille korkeakouluja unohtamatta. Myös opettajien ja kasvattajien ilmasto-osaamista tulisi lisätä perus- ja täydennyskoulutuksen avulla.
– Jos otamme ilmastoasiat tosissamme, sen pitää myös näkyä opetuksessa.
Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitoksen tutkijoiden, Anna Lehtosen ja Hannele Cantellin laatima raportti ilmastokasvatuksesta Suomessa luovutettiin tänään opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasoselle (kok.).