KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Insinööritaidon ylistys ja katsaus metsäplänttiin nimeltä Suomi

Kaarina Hazard ja Mikko Roiha innostuivat inframatkailusta ja kehottavat muita suomalaisia samaan.

Kaarina Hazard ja Mikko Roiha innostuivat inframatkailusta ja kehottavat muita suomalaisia samaan.

Kirjoittaja Kaarina Hazard ja ohjaaja Mikko Roiha tekevät Youtube-sarjaa suomalaisesta infrastruktuurista, rakkaudella.

Anna Paju
20.6.2018 14.14

Oooh, huutavat Kaarina Hazard ja Mikko Roiha videolla yhteen ääneen.

”Siellä on lamput, pelit, vehkeet”, intoilee Hazard heidän ylittäessään kauko-ohjattua siltaa. Nyt ollaan jännän äärellä!

Kyseessä on Rakkaudesta infraan -sarja, jonka eilen julkaistussa ensimmäisessä jaksossa Hazard ja Roiha tutustuvat Saimaan kanavaan.

Eikä kyse ole ironiasta, vaan parivaljakko on vilpittömän tohkeissaan.

– Minä katson infraa kuin jotakin katedraalia, sanoo Kaarina Hazard.

Infrasruktuurin idea on hänen mielestään kirkas ja liikuttava. Se, kuinka keskinäisissä tekemisissä olemisen inhimillinen välttämättömyys yhdistyy uuraaseen insinööriponnistukseen.

– Ihmisten, tavaroiden ja ajatusten on päästävä menemään eessuntaas ja eteenpäin, se on se periajatus. Ja tämän ajatuksen toteutumiseen on valjastettu mahdoton määrä inhimillistä kykyä, lihasvoimaa ja matematiikkaa.

Saimaan kanavan uudelleenrakennuksen valmistumisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 50 vuotta. Ensimmäisen jakson puheissa vilahteleekin insinöörien lisäksi muun muassa Kekkonen ja YYA-sopimus.

Rauhallisesti virtaavan kanavan varrelle kätkeytyy historiallinen infra, joka kutsuu pysähtymään kansakuntia yhdistävän väylän äärellä.

Metrosta se alkoi, sitten innostui ministeriö

Sarjan tilaaja on liikenne- ja viestintäministeriö, joka tuottaa jaksoihin myös taustatietoa.

Mikko Roiha kertoo idean syntyneen Länsimetron avajaispäivänä. Tuolloin Roiha ja Hazard halusivat olla paikalla juhlimassa hartaasti odotetun metron valmistumista.

– Teimme siitä suoraa lähetystä omalla Facebook-seinällä. Siitä tuli joltinenkin menestys ja ajatus ohjelmasta syntyi. Kiitos tuottaja Riina Hyytiän idean, Kaarina otti yhteyttä ministeriöön ja siellä oltiin heti kiinnostuneita.

– Väylät, liikenneinfrastruktuuri kaikkinensa ovat ministeriön tekemisen ja olemisen ydintä: Jo olemassa olevista väylistä huolehtiminen, uusien suunnittelu ja tulevaisuuden väylien ja niiden käytön mahdollistaminen. Tämän kokemuksen ja tiedon halusimme jakaa infrastruktuurin käyttäjien eli meidän kaikkien kanssa, sanoo ministeriön viestintäjohtaja Susanna Niinivaara.

Youtube-tuotanto on uusi aluevaltaus myös Elokuvayhtiö Aamulle. Ohjelmat leikkaa Aamun Emilia Haukka.

Infralla yhteen harsottu metsäpläntti

Kaarina Hazard sanoo sivistyneensä sarjaa tehdessään.

– Infrahistoria valaisee sitä, miksi tietyillä seuduilla on eletty niin kuin on eletty, miksi tietyt seikat on rakkaita tietyillä seuduilla.

Kanavassa tai tiessä tai voimalaitoksessa on kyse enemmästä kuin äkkiseltään päältä katsoen näyttää.

– Paikkakuntien syvimmät muistot liittyvät siellä tapahtuneeseen vaihtoon ja liikkumiseen. Tehtaat, liikenneristeykset, kalastus ja metsästys, joiden hedelmät on infraa myöten saatu toisten suihin ja ostettaviksi.

Infra on opettanut minulle, miksi Suomi on Suomi.

– Mitä enemmän infraa ajattelee, sitä enemmän sen merkityksen ääressä hiljentyy. Infra on opettanut minulle, miksi Suomi on Suomi.

Mikä se Suomi sitten on? Hazardin kuvailun mukaan jättömaa: Monijuurinen metsäpläntti, joka on infralla harsottu kokonaisuudeksi.

Siinä kudelmassa näkyy historiamme.

– Rataverkostoamme ei tietenkään voi käsittää ilman ymmärrystä osastamme osana Venäjää. Eikä Suomea voi ymmärtää tuijottamatta vesiämme. Niiden luontainen kulku kertoo siitä, miten täällä on aina liike mennyt, ja sen oheen, sitä myötäillen on rakennettu liikkeelle myös infra.

Hän kehottaa katsomaan karttaa. Se miten Oulusta liikutaan kohti Pietaria, se kertoo Suomesta ja Suomen mielestä. Ja Suomi myös muuttuu, niin kuin se on aina muuttunut.

– Kansallisvaltioiden idea on toiminut toistasataa vuotta. Nyt nousussa ovat toisaalta paikalliset identiteetit, toisaalta globaalit suuryritykset, Hazard pohtii.

Kotimaa on silloissa, teissä ja kielessä

Berliinissä asuva Mikko Roiha sanoo tekevänsä sarjaa suuren innoituksen vallassa.

– Tämä on niin kuin se kotimaa. Se Suomi. Se on silloissa ja kanavissa, teissä ja kielessä. On ihanaa ymmärtää Suomea ja maailmaa niiden kautta.

Sarjan tekeminen on vaikuttanut Roihan tapaan tarkastella maailmaa.

– Jään mielelläni ihastelemaan erilaisia siltoja ja keskeneräisiä rakennustyömaita. Vähän saman kuin tämän suomalaisen yhteiskunnan kanssa: sitä pitää itsestäänselvänä, mutta jokuhan sen on rakentanut.

Sekä Roiha että Hazard ylistävät insinöörien kekseliäisyyttä.

– Infraan liittyy tottakai insinööritaito ja mahtavia insinöörejä on tullut jo tavattua, Roiha kertoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Suunnitteilla kymmenen jaksoa

Sarjan seuraavissa jaksoissa heinäkuussa vieraillaan moottoritiellä Keski-Suomessa ja kevyen liikenteen väylällä Itä-Suomessa. Jaksoja on suunnitteilla kymmenen.

Ensimmäisen jakson julkaiseminen poiki heti myös yleisöltä ehdotuksia tutustumiskohteiksi, kertoo Susanna Niinivaara.

Jokaista videota täydentää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan virkahenkilön kirjoittama blogikirjoitus.

Ensimmäisen kirjoitti Saimaan kanavavaltuutetun toimiston toimistopäällikkö Seppo Kykkänen.

”Olen aina ihaillut aikaisempien sukupolvien pyrkimyksiä parempaan tulevaisuuteen. Kunnioitan sitä, että seuraaville sukupolville on haluttu rakentaa parempi huominen”, Kykkänen kirjoittaa.

”Minun sukupolvellani on onni nauttia hyvin rakennetusta ympäristöstä ja toimivasta infrastruktuurista.”

Toivottavasti myös seuraavat sukupolvet saavat nauttia samasta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Vasemmistoliitto oli vastustanut aina Suomen Nato-jäsenyyttä, mutta keväällä 2022 kanta muuttui nopeasti. Puolue selviksi käännöksestä yllättävänkin vähillä protesteilla ja eroamisilla.

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

Hans ja Venla tutkii -sarjan kolmas osa Järjestely on sen heikoin.

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

Kaksi elefanttia ylittää virtaa Malai Mahadeshwara kukkuloiden suojelualueella Keralan osavaltiossa. Kiitos lukuisten suojeluhankkeiden Intian elefanttien populaatio on kasvussa.

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

Ribeirãon kaupunginosan yhteisöpuutarha Brasilian Santa Catarinan osavaltion pääkaupungissa Florianopolisissa. Kaupungissa on yli 150 samantapaista yhteisöpuutarhaa, joiden komposteihin kaupunkilaisten eloperäiset jätteet päätyvät.

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025

Tehyn ekonomisti Anni Marttinen: Velkajarru uhkaa hyvinvointivaltiota

09.10.2025

Voimasuhteet järkkyvät europarlamentissa: kokoomuksen ryhmä kiristi uhkaamalla liittoutua äärioikeiston kanssa

09.10.2025

Minja Koskela: Valtion asuntorahasto säilytettävä itsenäisenä rahastona

09.10.2025

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

09.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään