KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ratin takana Romu, 71 vuotta: Mikäs on ajellessa, vuoden vanhalla autolla

– Pelkällä kuorma-autokortilla voi ajella vain ilman kuormaa, mutta mitään ei voi kuskata ilman ammattipätevyyttä, sanoo Romu esitellen ammattilaiselta vaadittavaa korttinivaskaa.

– Pelkällä kuorma-autokortilla voi ajella vain ilman kuormaa, mutta mitään ei voi kuskata ilman ammattipätevyyttä, sanoo Romu esitellen ammattilaiselta vaadittavaa korttinivaskaa. Kuva: Jussi Joentausta

– Jotkut sanovat, että sä oot kaheli. Sanokoot mitä sanovat, kertoo Reijo ”Romu” Garselius.

Sirpa Puhakka
20.4.2019 10.30

Seitsemän vuotta sitten eläkkeelle jäänyt Romu ajaa kuorma-autoa. Hän ehti olla vapaaherrana vajaa puoli vuotta, kun entinen pomo soitti.

– Olisi yksi pikku juttu, ja siitä se taas lähti. Mä oon niin tottunut tähän hommaan. Eikä tarvitse ajaa vanhoilla romuilla, tämä on vuoden vanha auto. Mikäs näillä on ajellessa, Romu kertoo.

Hän kertoo, että ”meikäläisiä, joilla on viimeinen väri päässä, on aika paljon alalla”.

– Todella paljon. Monet ovat 63 vuotta, tunnen monta ukkoa. Rupeen olemaan kohta vanhempia, jotka tuolla heiluvat.

Romu kertoo tarinan ikäisestään työkaverista, Teukasta. Eurooppaan ikänsä rekkaa ajanut Teukka aikoo ajaa kuorma-autoa niin kauan, kun hän saa kengännauhat kiinni.

– Nykyajan autot on fiksusti tehty: Kesät, talvet on 20 astetta, ja aamullakin saman verran, Romu kertoo.

– Nykyajan autot on fiksusti tehty: Kesät, talvet on 20 astetta, ja aamullakin saman verran, Romu kertoo. Kuva: Jussi Joentausta

”Ei muuta kuin nortti huuleen, ja taas mentiin”

Ennen vanhaan isäntä pakotti orjat ajamaan älyttömiä päiviä, 17 – 20 tuntia.

– Ei mitään järkee. Niin väsyksissä olin, että sähkökaapit rupesivat kävelemään eteen, hän muistelee.

Nyt on toisin: ajopiirturi pitää huolen tauoista ja ajoista. Tiedot menevät reaaliajassa Trafille ja työnantajalle. Poliisi voi tarkistaa halutessaan ajopiirturilta työnkulun ja tauot.

Ennen piti ajaa rukkaset kädessä ja pipo päässä ensimmäiset tunnit.

– Ennen kun työaikalait ja ajopiirturit tulivat, mä ajoin tunnelikiveä 17 – 20 tuntia joka päivä. Kun olin ajanut 33 tuntia yhtä soittoa, vähän kitisin isännälle, että väsyttäisi.

– Se vastasi, että pitää hommata kuski, joka jaksaa.

– Ei muuta kuin nortti huuleen, ja taas mentiin. Onneksi nyt on työaikalaki. Vuorokautinen ajoaika on yhdeksän tuntia eikä siitä saa tinkiä.

Nyt Romu lähteen heti kuuden jälkeen aamuisin.

– Aivan jees ovat päivät. Kaupungilla päivä loppuu 15.15.

Tarkoin valvottua duunia

Nappia painamalla siirtyvällä tiedolla on myös kääntöpuoli. Kuljettaja ja auto ovat reaaliaikaisessa tarkkailussa. Ahdistaako jatkuva valvonta?

– Vähän. Kyllä se vähän ahdistaa, mutta kun ei tee mitään väärää, niin ei siinä mitään.

Romu kertoo, että jotkut ajelevat omia keikkojaan. Autoja varastetaan, mutta niitä on nykyisin helpompi seurata. Nopeus rajoitettu 90:een kilometriin, eikä satasta saisi painaa. Tätäkin kyllä kierretään.

– Hollantilaiset kukkarekat laittavat vilkun päälle vasemmalle, silloin on rajoitin pois päältä. Maan tien päällä voi nähdä näitä.

Hän kertoo esimerkkinä Saksan valvonnan tiukkuudesta.

– Vaikka olisi puoli tuntia lauttarantaan, niin lepopaikalle on mentävä, vaikka seuraavaa lauttaa joutuisi odottamaan pari päivää.

ILMOITUS
ILMOITUS

”Vannomatta paras”

71 vuotta täyttänyt Romu aloitti Wärtsilässä mopolähettinä. Kuorma-autoa hän on hieronut viisikymmentä. Sitä ennen hän ajoi pulla-autoja sun muita. Ruotsissa syntynyt Romu muutti äitinsä kanssa Helsinkiin nelivuotiaana.

– Mulla on Urhon (Kekkosen) allekirjoittama paperi, jolla minulle tuli Suomen kansalaisuus. Paperi on tallella edelleenkin.

Romu esittelee EU:n ammattiautoilijalta vaatimia kortteja.

– Mulla menee vanhaksi kortteja, ajattelin että en mene enää millekään kursseilla, mutta vannomatta paras. En vanno mitään.

Mikä saa eläkeläisen töihin? Tottumus ajamiseen on toinen luonne, mutta palkallakin on iso merkitys.

– Mä saan liksaa, ja mä saan eläkettä. Tietysti maksan enemmän verojakin kuin tavallinen duunari, sanoo Romu.

”Ennen piti ajaa rukkaset kädessä ensimmäiset tunnit”

Työolosuhteet ovat hyvät, vaikka auton hytissä on tilaa vähän.

– Nykyajan autot on fiksusti tehty: Kesät, talvet on 20 astetta, ja aamullakin saman verran. Ennen piti ajaa rukkaset kädessä ja pipo päässä ensimmäiset tunnit, muistelee Romu.

Jos oli 20 astetta pakkasta, piti käydä yöllä ajamassa auto lämpimäksi, jos halusi saada auton käyntiin aamulla.

– Ja savua oli koko tontti täynnä. Ei tule enää savua pakoputkesta eikä haise.

Peltiä ei ole sisällä, ja verhoilla voi eristää koko kuljettajan kopin. Halutessaan voi ottaa nokoset istuinten taakse sijoitetulla nukkumispaikalla.

”Älyttömän hienoja nämä kamerahommat”

Helsingin liikennettä Romu kuvailee aika kaoottiseksi.

– Henkilöautojen ja fillaristien kanssa saa olla tarkkana, henkilöautot tekevät älyttömiä liikkeitä. Ykskaks ne vaihtavat kaistaa eteen. Eivät ymmärrä, että pysähtymismatka on pitkä.

Ei tämä pysähdy samalla tavalla kuin joku datsuni.

Romun kuorma-auton kokonaispaino on 33 tonnia kuorman ollessa päällä.

– Ei tämä pysähdy samalla tavalla kuin joku datsuni, mutta niiden pitää kerta kaikkiaan päästä edelle ja jäädä tuhraamaan eteen.

Auton kameroihin hän on tyytyväinen. Tienristeyksessä kamera näyttää kaistaa vaihdettaessa koko sivun näyttää. Kuski näkee monitorista autot ja fillaristit.

– Perässä on kamera, kun pakki on päällä. Isolla-Roballa töissä se oli kova sana. Jalankulkijat tuijottavat vain kännyköitään.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

Perussuomalaiset sai taas kaikki puhumaan maahanmuutosta.

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

Hallitus patistaa työttömiä nopeammin töihin tilanteessa, jossa työttömyys on kasvanut nopeasti.

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

Gazan lapset kokevat hirveitä asioita, muistutetaan 60 suomalaisen teatterin tempauksessa.

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

Uusimmat

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

Perussuomalaiset sai taas kaikki puhumaan maahanmuutosta.

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

Hallitus patistaa työttömiä nopeammin töihin tilanteessa, jossa työttömyys on kasvanut nopeasti.

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

Gazan lapset kokevat hirveitä asioita, muistutetaan 60 suomalaisen teatterin tempauksessa.

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

 
05

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään