KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Sika, se joulumielen tuo

Pirjo Hämäläinen
24.12.2010 15.15

Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.

Näin todetaan viidennessä Mooseksen kirjassa Vanhan testamentin puolella, ja Uudessa testamentissa taas on paljon puhuva kertomus riivaajahengistä, jotka Jeesus karkotti kahteentuhanteen sikaan niin, että ne tömistivät alas jyrkänteeltä ja hukkuivat. Tässäkin yhteydessä käytetään adjektiivia saastainen.

Ihmiskunnalta ei voi tietysti paljon vaatia, mutta mahtaa Jeesus hiukan hämmästellä, kun hänen syntymäjuhlansa vietossa tärkeintä on sika. Joulukinkkua syödään Suomessa joka vuosi seitsemän miljoonaa kiloa, mikä tekee kasvisten, kalkkunoiden ja porojen kannattajat, imeväiset ja letkuruokitut pois lukien kolmisen kiloa per naama.

ILMOITUS
ILMOITUS
Ei saa nilkoa, kuka siellä taas nilkoo! Kinkkuviipale oli hotkaistava mieluiten yhtenä suupalana ilman että rasvaa ja rasvatonta rupesi veitsellä erottelemaan, siis nilkomaan.

Jos nyt oletamme, että viipale painaa vaikkapa viisikymmentä grammaa, keskivertosuomalainen lappaa jouluna naamaansa noin kuusikymmentä viipaletta sikaa, jonka syömisen Raamattu yksiselitteisesti kieltää.

Sikaa pistelevät kristityt ja pakanat, kristillisdemokraatit ja vapaa-ajattelijat, fundamentalistit ja liberaalit, naispappeuden vastustajat ja tukijat, homokammoiset ja homojen ystävät. Kukaan ei lyö ketään Mooseksella päähän eikä väitä, että Raamattu on ymmärrettävä aina kirjaimellisesti ajat, paikat ja olosuhteet unohtaen.

Sekaravintoisten suomalaisten joukossa on vain kolme poikkeusta. Muslimit ja kosher-säädöksiä noudattavat juutalaiset eivät sikaan koske eivätkä siihen koske adventistit, joilla on – sivumennen sanoen – tässä naapurissa oma kirkkonsa. Adventisteilla on paljon hyviä periaatteita ja heidän myyjäisistään löytää sellaisia hauskoja tuotteita kuin maksalaatikkoa ilman maksaa.

Mutta miten ihmeessä Jeesuksen juhla on voinut muuttua sian juhlaksi?

Varsinaisia syyllisiä ovat skandinaaviset jumalsisarukset Freyr ja Freija. Näistä Freyr takoi kultaharjaksisen karjun, jonka loiste valaisi yön, ja Freija, lisänimeltään Emakko, ratsasteli päivät pääksytysten sialla.

Ylikehittyneen siittimensä voimalla Freyr antoi vaurautta, satoa ja sadetta. Ruotsin kuningashuoneen katsottiin jatkavan hänen herruuttaan, mutta saattaa olla, että siveellisten Bernadottejen astuttua näyttämölle yhteys katkesi.

Myöhemmät taiteilijat ovat sijoittaneet Freyrin rinnalle sian, jotta hänet olisi helpompi tunnistaa, mutta muinaisina aikoina erehtymisen vaaraa ei ollut, sillä Freyrillä oli veistoksissa – tuota noin – peitsi tanassa.

Talvipäivän seisauksen juhlissa skandinaavit mässäilivät Freyrin ja Freijan kunniaksi sianlihalla ja ruotsinkielisen väestön välittämänä tapa periytyi suomalaiseen joulupöytään. Vasta sodan jälkeen työläisillä alkoi kuitenkin olla varaa sian jaloimpaan osaan, kinkkuun.

Maantieteelläkin oli merkitystä. Kinkku on läntinen ruokalaji, mutta idässä syötiin pitkään rasvavedessä lilluvia läskin palasia eli karjalanpaistia, kuten nykyisin sanotaan. Paisti kuulostaa tosi juhlavalta, mutta kun lisäaineena oli ainoastaan suolaa, kulinaarinen elämys jäi verrattain vaatimattomaksi.

Puhun omasta kokemuksesta. Tapaninpäivään mennessä kuoriperunat oli jo niin moneen kertaan kuumennettu, että ne olivat pahoja ja päältä ruskeita. Jos siihen sitten lirautti kastikkeeksi rasvavettä, suu levisi irvistykseen ja vanhemmilla oli aihetta siunailla, miten lapsille eivät jouluherkutkaan maita.

Toinen idän ihanuuksista oli sianpäästä keitetty tytinä, suomeksi aladobi. Ruokakomeron hyllyllä oli joulua varten parikymmentä astiallista jääkylmää tytinää ja kaikissa niissä katteena kivikovaa, lumenvalkeaa ihraa.

Totta kai minun lapsuudessani oli myös kinkkua. Nyt kun jogurttikin on vaarallista myrkkyä, jota voi vain litkuksi vesitettynä pikkulusikalla lipoa, tuntuu huimalta ajatella, miten kinkusta katosi ensimmäisenä sen viidentoista sentin rasvakerros.

Tyhkää, tyhkää, ulvoivat lapset, mutta heidän ravitsemusnäkemyksiään kukaan ei kuunnellut. Tyhkän kaipuu oli niin hirmuinen, että kun jossakin kaverikirjassa kysyttiin lempiruokia, poikaserkkuni kirjoitti: tyhkä.

Ja mistä olikaan kyse? Rasvattomasta lihasta, ei sen kummemmasta. Tyhkään nivoutui olennaisesti nilkoa-verbi. Ei saa nilkoa, kuka siellä taas nilkoo! Kinkkuviipale oli hotkaistava mieluiten yhtenä suupalana ilman että rasvaa ja rasvatonta rupesi veitsellä erottelemaan, siis nilkomaan.

Vaatimattomassa pirtissämme Freyrin ja Freijan pyhä sika oli kolmannellakin tavalla läsnä. Siirappipossuja tehtailtiin laatikkokaupalla eikä muita muotteja sallittu. Näin jälkeenpäin ajatellen possujen järjetön ahmiminen oli kuin osa jotakin outoa kulttia.

Piparkakkujen lisäksi myös joululeipä on leivottu joskus sian muotoon. Jopa tässä kotikulmilla, Nurmijärvellä, pyöriteltiin kuulemma erikoisleipiä, joilla oli mahansa alla jalat.

Sikahymnejä jouluna ei ole sentään veisattu vai onko? Juice Leskisen sikalaulu on myöhäistä perua, mutta kaikissa joulujuhlissa on jo vuosikymmeniä vinguttu äidin porsaista. Kun juonettomassa pikku viisussa ei mainita sanallakaan joulua, se vaikuttaa muinaiselta uskontunnustukselta.

Ruotsalaisen Jenny Nyströmin joulu- ja uudenvuodenkorteissa skandinaavista jumalmaailmaa ei ole juuri naamioitu. Nisse ajelee vuohipukin vetämässä reessä kuin Thor ikään ja Freyrin ja Freijan nasse jolkottaa saparo kippurassa onnea jakamassa.

Mutta mistä on saanut nimensä polkkaporsas, tuo puna-valkoraidallinen tankomakeinen, joka on koukullisena niin kätevä ripustaa joulukuuseen?

Nimen alkuosa tarkoittaa tietenkin 1800-luvun puolivälin kuumaa muotitanssia, polkkaa eli böömiläistä pulkaa. Polkka yhdistettiin kaikkeen hienoon ja moderniin: oli polkkafrakkia, polkkanuuskaa ja polkkatukkaa.

Kun Amalia Eriksson Grännan kaupungista ryhtyi valmistamaan makeisia, hän päätti trenditietoisena yrittäjänä kutsua niitä polkkaporsaiksi. Porsas tuli mukaan, näin väitetään, koska tuonaikaisessa Ruotsissa karkkeja kutsuttiin ylimalkaan possuiksi.

Selitys tuntuu hiukan hataralta. Ehkäpä taustalla oli sittenkin marsipaanipossu, joulun ja uudenvuoden onnenelukka, joka oli jo pitkään suonut ruotsalaisille ”svinturia”, suomeksi kaiketi sikahyvää tuuria.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

Keskiviikkona julkaistun tutkimuksen mukaan Ilmaston lämpeneminen johti tänä kesänä hellekuolemien kolminkertaistumiseen Euroopassa.

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

Timo Furuholm.

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

Työn ja talouden tutkimus Laboren raportti Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkausten vaikutuksista palvelualojen ammattilaisiin julkaistiin torstaina.

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
03

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään