Talouselämä-lehden verkkosivujen mukaan VTT:n mittaukset osoittavat, että ysikasin (98 E5) ja uuden ysivitosen (95 E10) kulutuksissa ei ole eroa käytännön ajossa.
VTT on sanonut tähän mennessä, että teoreettisen laskelman mukaan ysivitosen kulutus olisi perinteisen 98-oktaanisen bensiinin kulutusta vajaat kaksi prosenttia suurempi, koska enemmän etanolia sisältävän polttonesteen energia-arvo on pienempi.
Verkkolehti muistuttaa, että teoriassa uusi polttoaine käy noin 70 prosenttiin Suomen bensiiniautokannasta, mutta vain noin 50 prosenttia autoilijoista käyttää nyt uutta ysivitosta.
VTT mittasi lehden mukaan perinteisen bensalaatujen kulutusta ajoneuvolaboratoriossaan. Keskenään vertailukelpoiset tulokset saatiin, kun kummallakin polttonestelaadulla ajettiin kuudella eri autolla kaksi koetta kummallakin polttoaineella.