Rautaruukin, Outokummun ja Stora Enson luottamushenkilöt ovat syvästi huolissaan IMO:n rikkidioksidipäätöksen sellaisenaan saattamisesta direktiiviksi. Se on heidän mukaansa huonosti valmisteltu ja lähtökohtaisesti erittäin epäoikeudenmukainen.
– On käsittämätöntä ja anteeksi antamatonta, että suomalaiset virkamiehet ovat hyväksyneet esityksen IMO:n kokouksessa. Tämänkaltainen toiminta on suomalaisten etujen vastaan toimimista, sanotaan luottamusmiesten tiistaina julkisuuteen antamassa kannanotossa.
Tällä hetkellä Suomen laivaliikenteen vaikutusalueella rikkipäästöjen maksimimäärä on 1,5 %. Suomen hyväksymän merenkulkujärjestön IMO:n päätöksen mukaan Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa purjehtivien laivojen polttoaineiden rikkipitoisuus on laskettava 0,1 prosenttiin vuoden 2015 jälkeen. Muualla raja on 3,5 prosenttia.
– Onko Suomi jälleen ollut Unionin todellinen mallioppilas ja omilla toimillansa edesauttaa suomalaisen teollisuuden ja tätä kautta hyvinvoinnin alasajoa? kysyvät luottamusmiehet.
– Direktiivin kokonaisvaikutuksia on lähes mahdotonta arvioida, mutta on täysin mahdollista niiden ylittävän jopa 1,2 miljardin euron rajan. Tällä on luonnollisesti valtava merkitys tuonti- ja vientituotteiden hintaan. Viennistämme 80 prosenttia lähtee ja tuonnista 70 prosenttia tulee laivoilla. On selvää, että tämä näkyy jokaiselle suomalaiselle muun muassa kuluttajahintojen kasvuna.
– Mikäli direktiivi astuu voimaan suunnitellun kaltaisena ja ilman tuntuvia siirtymäaikoja voimme myös unohtaa merkittävät teolliset investoinnit Suomeen. Samoin vaikutukset työllisyydelle ovat dramaattiset. Tämä on osaltaan romuttamassa 100 000 uuden työpaikan tavoitetta. Erityisesti tämä heikentää Pohjois-Suomen työllisyyttä, jossa jo nyt on korkea työttömyysaste.
– Me teollisuuden palkansaajat olemme vakuuttuneita siitä, että direktiivi tuo tullessaan tuotantojen siirtymistä kehittyviin maihin, jossa samat tuotantomäärät aiheuttavat moninkertaiset negatiiviset ympäristövaikutukset. Direktiivissä tuleekin Suomen kaltaisille merikuljetuksista riippuvaisille maille myöntää pysyvä poikkeusjärjestely. Mikäli tämä osoittautuu mahdottomaksi, toimeenpanoon on liitettävä tuntuva siirtymäaika, sanotaan kannanotossa.